اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار تبریز:

جای 48 کتابخانه جدید در تبریز خالی است / شهرداری برای احداث کتابخانه زمین بدهد

خبرگزاری فارس: فرماندار تبریز با بیان اینکه این شهر به 48 باب کتابخانه جدید نیاز دارد، گفت: شهرداری از محل بدهی‌های خود، زمین برای احداث کتابخانه استاندارد بدهد.

جای 48 کتابخانه جدید در تبریز خالی است / شهرداری برای احداث کتابخانه زمین بدهد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمود چمنی ظهر در پنجمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان در سال‌جاری، به شهرداری پیشنهاد کرد که در راستای رفع نیاز فضای کتابخانه عمومی، از قبل بدهی‌های خود، زمین برای احداث کتابخانه‌های عمومی استاندارد در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار دهد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان تبریز گفت: برنامه‌ریزی‌هایی که امروز برای توسعه جامعه طرح‌ریزی و اجرا می‌شود مبتنی بر دانایی و بصیرت بوده و در این میان مطالعه و کتاب‌خوانی نقش بسزایی در نیل به این هدف ایفا می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم همکاری و تعامل همگانی در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و سند چشم انداز گفت: با توجه به نقش سازنده کتابخانه‌ها در کنار سایر مجموعه‌های مذهبی و فرهنگی در توسعه دانش مدار جامعه اظهار داشت: کتابخانه‌ها نباید در بحث‌های مالی جاری از جمله تامین هزینه‌های مصرف انرژی دچار مشکل شوند و جا دارد همانند اماکن مذهبی و فرهنگی دیگر، کتابخانه‌ها نیز از پرداخت چنین هزینه‌هایی معاف شوند تا هزینه‌های مذکور صرف امور توسعه کتاب خوانی و کتابخانه‌ها شود.

تبریز به 48 کتابخانه نیاز دارد

چمنی با اشاره به استانداردهای کتابخانه‌ای بر اساس توسعه شهرها و جمعیت خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تبریز برای نیل به استانداردها به 48 باب کتابخانه عمومی استاندارد با حداقل 2200 متر مربع زیربنا تا سال 1404 نیاز داریم.

فرماندار شهرستان تبریز مشارکت شهرداری‌ها در این زمینه را بسیار موثر دانست و افزود: یکی از مسائل اساسی در رفع این نیازها، تأمین زمین مناسب برای احداث کتابخانه‌های عمومی است.

وی از شهرداری خواست تا از محل بدهی خود بابت سهم نیم درصد کتابخانه‌ها از درآمدهای شهرداری‌ها، نسبت به تأمین 8 قطعه زمین برای احداث کتابخانه استاندارد توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در 8 منطقه تبریز اقدام کند.

حسن خدایی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: بدون شک با تعامل سازنده و برنامه‌ریزی شده شهرداری‌ها و مجموعه کتابخانه‌ها، گام‌های بسیار ارزنده‌ای در جهت رفع نیازهای کتاب و کتابخانه‌های مردم فرهنگ دوست برداشته خواهد شد.

وی ضمن استقبال از پیشنهاد فرماندار خاطرنشان کرد: این پیشنهاد برای اجرایی شدن و جهت تصویب به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارائه خواهد شد لکن بر اساس قانون مصوب، به منظور رفع نیازهای جاری کتابخانه‌ها، در صورت اجرایی شدن پیشنهاد مذکور، بخشی از نیم درصد نیز باید به صورت نقدی به حساب انجمن کتابخانه‌ها واریز گردد.

سعید آقایی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان تبریز هم در این جلسه با تشریح نیازهای توسعه‌ای کتابخانه‌های عمومی این شهرستان تصریح کرد: در کلان‌شهر تبریز به جز منطقه 9 و 8، در تمام مناطق نیاز به احداث کتابخانه عمومی استاندارد 2200 متر مربعی با تیپ استاندارد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیش از پیش احساس می‌شود.

وی با تشریح جزئیات این نیازها گفت: در منطقه 1 شهرداری تبریز 5 باب کتابخانه، منطقه 2 شهرداری 5 کتابخانه، منطقه 3 تعداد 10 کتابخانه، منطقه 4 شهرداری 12 کتابخانه، منطقه 5 و 6 به ترتیب دو و سه کتابخانه، منطقه 7تعداد 4 باب کتابخانه و منطقه 10 شهرداری تبریز 7 باب کتابخانه عمومی استاندارد باید احداث شود.

وی افزود: با احداث این کتابخانه‌ها تا افق 1404، به استاندارد ملّی یعنی یک باب کتابخانه عمومی استاندارد برای هر 25 هزار نفر دست خواهیم یافت.

همچنین در راستای اجرای آیین‌ نامه بهینه‌سازی اسامی کتابخانه‌های عمومی بر اساس آیین نامه مصوب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اسامی کتابخانه‌های عمومی چشم انداز تبریز، باسمنج و سردرود به ترتیب به آیت ا... بنی‌فضل (ره)، نور و شهید حمید باکری تغییر پیدا کرد.

انتهای پیام/60002/و40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول