اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله استادی:

از پدیده کتاب‌سازی در حوزه‌ها جلوگیری شود

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم گفت: کتاب‌سازی پدیده‌ای مضر بوده و در شأن حوزه نیست بنابراین باید با این امر مبارزه کرد.

از پدیده کتاب‌سازی در حوزه‌ها جلوگیری شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله رضا استادی در چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه که امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد با اشاره به وضعیت کتاب‌های حوزوی اظهار کرد: اینکه تنها 200 کتاب از هزار اثر به مرحله دوم داوری کتاب سال رسیده نشان‌دهنده مشکلاتی در این عرصه است بنابراین با رعایت اخلاق حوزوی می‌توان تعداد آثار برتر را افزایش داد.

برخی کتاب‌ها اگر چاپ نشوند بهترند

وی افزود: گاهی دیده می‌شود آثاری در قم به چاپ می‌رسند که مؤلف هیچ توانی برای نگارش آن نداشته؛ اگر این گونه کتاب‌ها چاپ نشوند بهتر است.

امام جمعه قم با بیان اینکه انسان برای ورود به هر کاری باید مقدمات لازم برای انجام آن را مورد توجه قرار داد خاطرنشان کرد: اخلاق ایجاب می‌کند مؤلفان و نویسندگان پیش از شروع به تألیف یک کتاب توان خود را بسنجند.

وی ادامه داد: زمان انتشار یک کتاب و زمان‌بندی صحیح برای آن هم ضروری است؛ یک مؤلف در طول یک سال نمی‌تواند ده‌ها کتاب بنویسد مگر اینکه برای هر اثر وقت خاصی در نظر نگیرد و بدون دقت این کار را انجام دهد.

نویسندگان حوزوی نیازهای جامعه و نظام را مد نظر قرار دهند

استادی با تاکید بر انتخاب موضوعات خوب و مورد نیاز حوزه و نظام توسط نویسندگان حوزوی بیان داشت: برخی کتاب‌ها از نظر کارشناسان هیچ دردی را دوا نمی‌کنند زیرا موضوعات مورد ابتلاء را انتخاب نکرده‌اند.

رئیس شورای عالی حوزه علمیه اضافه کرد: بعضی نویسندگان هم بدون اینکه منابع اصلی را ذکر کنند عین یک متن را در کتاب خود نقل می‌کنند؛ ممکن است شیطان در انسان نفوذ کند اما باید توجه داشت ذکر منابع هیچ وقت از ارزش‌های کار نمی‌کاهد.

وی با اشاره به اهمیت فن ترجمه عنوان داشت: گاهی اصول این کار مراعات نمی‌شود که این مسئله هم مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

استادی با تاکید بر رعایت حقوق سایر مؤلفان و نویسندگان در نگارش آثار جدید گفت: اخلاق نویسندگی ایجاب می‌کند که هر روایت و مطلبی با ذکر سند و منبع نخست در اثر جدید نقل شود.

نویسندگان حوزوی از طرح شبهات بی‌مورد بپرهیزند

امام جمعه قم ادامه داد: نویسندگان نباید شبهه‌ای را مطرح کنند که خود نتوانند پاسخ آن را بدهند؛ کتاب‌ها در اختیار افراد مختلف قرار می‌گیرند و آنگاه نمی‌توان مطالب اشتباه را از میان جامعه و عموم اقشار حذف کرد.

وی با بیان اینکه کتاب‌های حوزوی دارای وجهه دینی هستند گفت: باید این جنبه همواره مد نظر طلاب و روحانیون و نویسندگان اینگونه آثار قرار داشته باشد.

استادی در ادامه به همایش کتاب سال حوزه اشاره کرد و افزود: انتخاب کتاب‌های برتر بسیار مشکل است و نمی‌توان با اطمینان گفت یک کتاب برگزیده واقعاً کتاب سال حوزه است؛ پیشنهاد من این است که تعداد آثار شایسته تقدیر بیشتر شوند و مثلاً از 100 کتاب برتر تجلیل صورت گیرد تا حق همه نویسندگان رعایت شود.

آثار برگزیده حوزوی به جامعه معرفی شود

رئیس شورای عالی حوزه علمیه بیان داشت: دست‌اندرکاران همایش کتاب سال حوزه باید آثار برگزیده حوزوی که مورد نیاز نظام و عامه مردم است را به وسیله رسانه‌های مختلف معرفی کنند و زمینه استفاده همگان را از آن فراهم آورند.

وی با طرح این سئوال که آیا وظیفه داریم با مسئله کتاب‌سازی مقابله کنیم یا خیر گفت: کتاب‌سازی پدیده‌ای مضر بوده و در شأن حوزه نیست بنابراین باید با این امر مبارزه کرد و شیوه مقابله با این امر این است که اینگونه آثار هم معرفی شوند تا دیگران آنها را بشناسند.

استادی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری و مراجع تقلید مبنی بر تولید علم عنوان داشت: در این عرصه باید با پدیده کتاب‌سازی مقابله شود تا این آسیب مهم رفع شود و این کار هزینه‌هایی هم دارد.

انتهای پیام/78004/غ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول