به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، محمدرضا قادری پیش از ظهر امروز در حاشیه همایش تخصصی قانون حفاظت از دریاها در مقابل آلودگیهای نفتی که در سال اجتماعات اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر از تنگه هرمز سالانه 50 هزار فروند تانکر اقیانوسپیما وارد کشور میشود و این نشان از حساسیت این منطقه است که احتمال آلودگی دریا تا چه اندازه خواهد بود.
وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی با استفاده از توانمندیهای موجود گشتهای هوایی را در مسیرهایی که شناورهای کشورهای همجوار حرکت میکنند کنترل کرده تا آلودگی ناشی از کشتیهای حمل نفت اتفاق نیفتد.
مدیرکل حفاظت و نجات دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به حجم سکوهای نفتی در سواحل کشور گفت: این سکوها ظرفیت آلوده کردن دریا را دارند و باید کنترل و نظارت جدی برای این سکوها داشته باشیم تا احتمال وقوع آلودگیها کم شود به همین دلیل این مسائل در قانون 89 مربوط به حفاظت از دریاها در مقابل آلودگیهای نفتی پوشش داده شده و باید برای اجرای این قانون بکوشیم.
قادری تصریح کرد: آلودگیهای دریایی در کشور در چند سال گذشته به غیر از آلودگی دریایی دیلم که حجم وسیعی داشت خیلی گسترده نبوده اما عمده آلودگیها ناشی از خطوط نفتی است و دلیل آن این است که لولههای نفتی فرسوده بود.
وی بیان کرد: مسئولان نفتی در این زمینه تلاش کرده و میکنند اما این تلاشها راضی کننده نیست.
قادری گفت: یک روش پایش برای جلوگیری از آلودگی نفتی دریا، عکسهای ماهوارهای است که هر هفته در چهار نوبت این عکسها را دریافت میکنیم.
مدیرکل حفاظت و نجات دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بیشترین آلودگیهای دریایی کشور در دو سال گذشته ناشی از فرسودگی لولههای نفتی بوده است.
انتهای پیام/66006/ر30/ض1002