اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همایش سرباز خاکی ولایت

سرتیپ رستگارپناه: شهید قهاری عرصه را بر ضدانقلاب تنگ کرده بود

خبرگزاری فارس: معاون هماهنگ کننده دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: شهید قهاری بعد از جنگ تحمیلی با سازماندهی نیروهای داوطلب پیش‌مرگان مسلمان کرد در تقابل با گروه‌های ضد انقلاب ضربات سختی به آنان وارد کرد و عرصه را بر آنها تنگ کرد.

سرتیپ رستگارپناه: شهید قهاری عرصه را بر ضدانقلاب تنگ کرده بود

سرتیپ پاسدار حسن رستگارپناه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: شهید قهاری یکی از رزمندگانی بود که از بدو پیروزی انقلاب در میدان‌های عمل به مبارزه با انحرافات موجود در سطح حرکت انقلابی زمان خود پرداخت و از همان روزهای نخستین انقلاب در همدان بدون خستگی به مخالفت با گروه‌های چپ و منافقین برخاست.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب که حوادث کردستان پیش آمد در آزادسازی پاوه و پاکسازی شهر سنندج حضوری فعال داشت و با رشادت و جوانمردی توانست هویت وجودی خود را به منصه ظهور برساند.

معاون هماهنگ کننده دانشگاه جامع امام حسین تصریح کرد: با توجه به حوادثی که در بدو پیروزی انقلاب در کردستان پیش آمد شهید قهاری داوطلبانه تعدادی از نیروهای همدان را از مسیر گردنه صلوات‌آباد به سنندج آورد و در زمان تصرف شهر توسط ضد انقلاب مردانه مقابل آنها ایستاد.

وی ادامه داد: شهید بزرگوار قهاری تا شروع جنگ تحمیلی با تمام توانایی خود به مقابله با گروه‌های ضد انقلاب داخلی پرداخت و نگذاشت آنها به اهدافشان برسند.

رستگارپناه یادآور شد: با آغاز جنگ تحمیلی این شهید داوطلبانه به فعالیت در جبهه‌های غرب از جمله قصرشیرین و سرپل ذهاب شتافت و جوانمردانه با رژیم بعثی عراق و متجاوزان عراقی به مقابله پرداخت.

وی با اشاره به رشادت‌ها و جوانمردی‌های شهید قهاری گفت: وی در نبرد با بعثی‌ها طی سال 61 در عملیات‌های مختلف جنوب از جمله عملیات بیت‌المقدس و فتح‌المبین نقش محوری و کارآمدی داشت.

معاون هماهنگ کننده دانشگاه جامع امام حسین اضافه کرد: شهید قهاری در طول هشت سال دفاع مقدس مجدداً برای تأمین امنیت و علاقه‌مندی که به مردم کردستان داشت به استان کردستان آمد و توانست عملیات‌های مختلفی را علیه ضد انقلاب انجام دهد.

وی بیان داشت: ایشان در مقطعی از زمان به عنوان فرمانده سپاه جوانرود و مسئول عملیات سپاه بانه بود و بعد از آن نیز به عنوان فرمانده سپاه مریوان در منطقه کردستان به مقابله با گروه‌های ضد انقلاب و پاک‌سازی منطقه همت گماشت.

رستگارپناه در ادامه سخنانش تأکید کرد: شهید قهاری بعد از جنگ تحمیلی با سازماندهی نیروهای داوطلب پیش‌مرگان مسلمان کُرد به داخل خاک عراق نفوذ کرد و در تقابل با ضد انقلاب به گونه‌ای عمل کرد که مراکز و پایگاه‌های آنان در خاک عراق را مورد تهدید قرار داد.

وی با بیان اینکه شهید قهاری به عنوان یک نیروی سرآمد، شجاع و با رشادت کامل علیه مقام‌ها و پایگاه‌های احزاب سیاسی کرد از جمله حزب دموکرات و کومله به تقابل پرداخت، افزود: این شهید بزرگوار توانست به عنوان فرمانده قرارگاه برون مرزی حمزه با مجموع عملیات‌هایی که در خاک عراق انجام داد ضربات سختی بر پیکر آنان وارد کند.

معاون هماهنگ کننده دانشگاه جامع امام حسین اضافه کرد: شهید قهاری ادامه فعالیت‌ها و تلاش‌های خود را با فرماندهی تیپ الغدیر دنبال کرد و در مدت زمانی که در یزد به عنوان فرمانده این تیپ خدمت می‌کرد با ارتباط عاطفی و قلبی که با نیروهای بسیجی و خانواده معظم شهدا، ایثارگران و رزمندگان داشت زبانزد خاص و عام بود.

وی خاطرنشان کرد: این شهید بزرگوار در مقطع کوتاهی که در یزد انجام وظیفه کرد به تمامی خانواده‌های شهدا سرکشی کرد و در هر خانه‌ای که به عنوان بازدید می‌رفت یک اثری اخلاقی و معنوی از خود به جا می‌گذاشت.

*شهید قهاری همیشه لباس رزم بر تن داشت

رستگارپناه در ادامه سخنانش ابراز داشت: بعد از استان یزد شهید قهاری به عنوان فرمانده لشگر ویژه سیدالشهدا به ارومیه رفت و با توجه به تحرکات جدیدی که دشمنان انقلاب در ایران انجام می‌دادند و به دنبال سازماندهی جدید گروه‌های ضد انقلاب در کردستان بودند به مقابله با آنها پرداخت و شرایط امنیتی استان آذربایجان را افزایش داد.

وی با اشاره به تعامل عاطفی و نزدیک شهید قهاری با پیش‌مرگان مسلمان کرد و مردم کردستان گفت: این شهید با شناختی که از این مردم داشت سعی کرد آنها را در راستای مقابله با ضد انقلاب هدایت کند و در نهایت شرایطی را بر ضد انقلاب تحمیل کرد که مجبور به ترک اردوگاه‌های خود در استان آذربایجان غربی شدند.

معاون هماهنگ کننده دانشگاه جامع امام حسین افزود: شهید قهاری دائماً در تعقیب و پیگیری گروه ضد انقلاب پژاک بود و ضربات کارآمدی را به آنان وارد کرد و سرانجام در پاک‌سازی یکی از مناطق در نوار مرزی خوی، منطقه جهنم‌دره طی درگیری با گروه پژاک به شهادت رسید و نام خود را جزو سرداران شهید و سردارانی که با تمام توان خود در راستای اعتلای امنیت منطقه تلاش کردند، ثبت کرد.

وی با اشاره به عمده ویژگی‌های اخلاقی شهید قهاری اظهار کرد: صداقت و شجاعت از ویژگی‌های بارز شهید قهاری بود که در هیچ صحنه‌ای ترس و واهمه‌ای از دشمن نداشت و از دیگر ویژگی‌های ایشان رسیدگی به نیروهای تحت امر به ویژه نیروهای مسلمان کرد در منطقه کردستان بود.

رستگارپناه بیان داشت: رشادت این شخصیت بزرگ در نوع خود بی‌نظیر بود طوری که به عنوان نیروی پیشتاز پیشاپیش نیروهای زیرمجموعه خود به تقابل با ضد انقلاب و رژیم بعثی عراق ‌پرداخت.

وی ادامه داد: زمانی که شهید قهاری در مسئولیت‌های مختلف در شهرهای کردستان خدمتگزاری کرد رفع محرومیت مردم این مناطق، دغدغه اصلی‌اش بود که به طور مستمر برای محرومیت‌زدایی از این مناطق تلاش می‌کرد.

معاون هماهنگ کننده دانشگاه جامع امام حسین آمادگی و خستگی‌ناپذیری شهید قهاری را یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص ایشان خواند و افزود: در تقابل با دشمن یک لحظه خستگی در چهره این بزرگ‌مرد تاریخ دیده نمی‌شد و بدون هیچ گونه ادعایی فعالیت خود را دنبال می‌کرد.

وی تصریح کرد: شهید قهاری طی 30 سال خدمتش به مسیر و راه خود اعتقاد راسخ داشت و فردی ولایتمدار و تابع فرامین فرمانده معظم کل قوا بود.

رستگار پناه با ذکر خاطره‌ای از شهید قهاری ابراز داشت: زمانی که شهید قهاری فرمانده سپاه مریوان بود یکی از سران گروه‌های ضد انقلاب کرد (کومله) به نام توفیق الیاسی قصد انجام عملیات‌های تخریبی و ایضایی در منطقه مریوان داشت که این شهید بزرگوار داوطلبانه با تغییر لباس و لهجه خود توانست با چند نفر از نیروهای پیش‌مرگ مسلمان کرد به محل اختفای سران ضد انقلاب برود و او را بدون هیچ گونه عکس‌العملی دستگیر کند.

به گفته وی، شهید قهاری به عنوان نیرویی که در عملیات‌های مختلف حضور گسترده داشت، با فعالیت‌های خود سعی کرد عرصه را بر گروه‌های ضد انقلاب تنگ کند.

معاون هماهنگ کننده دانشگاه جامع امام حسین بیان داشت: شهید قهاری در طول خدمت خود به عنوان یکی از نیروهای بی‌ادعا و پر تلاش و مجاهد فی سبیل الله دائماً در تلاش و مبارزه بود و به تعبیری هیچ‌گاه لباس رزم را از تن خود خارج نکرد.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: باید در مورد ویژگی‌ها و خصلت‌های اخلاقی این شهید بزرگوار تحقیق و خاطرات و مجاهدت‌های ایشان در قالب فیلم و کتاب ثبت شود تا خدمات این سردار به طور واقعی به نسل جدید انتقال یابد.

همایش «سرباز خاکی ولایت» بزرگداشت سردار شهید سعید قهاری سعید چهارشنبه دوم اسفند ماه ساعت 15 در مجتمع فرهنگی ابن سینای همدان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/89006/ح40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول