اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فوق تخصص کلیه کودکان مطرح کرد

عوامل ارثی و ژنتیک شایع‌ترین علت شب ادراری در کودکان

خبرگزاری فارس: یکی از پزشکان فوق تخصص کلیه کودکان، شایع‌ترین عوامل در بروز شب ادراری کودکان را ارثی و ژنیتیک عنوان کرد.

عوامل ارثی و ژنتیک شایع‌ترین علت شب ادراری در کودکان

علیرضا اسکندری‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: شب ادراری یکی از مشکلاتی است که خیلی از کودکان با آن مواجه هستند که اگر یکی از والدین در کودکی سابقه شب ادراری داشته است کودک آنها تا 40 درصد احتمال دارد دچار مشکل شب ادراری شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: اگر پدر و مادر هر دو در دوران کودکی سابقه شب ادراری داشته‌اند احتمال اینکه کودک آنها دچار مشکل شب ادراری باشد بیش از 70 درصد است.

به گفته وی، بیش از80 درصد کودکان تا سن 5 سالگی کنترل شبانه ادرار را کسب می‌کنند بنابراین شب ادراری به ادرار کردن غیرارادی در شب پس از سن 5 سالگی گفته می‌شود.

وی سن مناسب برای آموزش توالت رفتن کودکان را 2 تا 4 سالگی اعلام کرد و گفت: معمولا  دختران قبل از پسران کنترل دفع ادرار را کسب می‌کنند.

شب ادراری به دو فرم اولیه و ثانویه وجود دارد .فرم اولیه حالتی است که کودک هیچگاه کنترل ارادی ادرار شبانه را نداشته  است و در فرم ثانویه  کودک حداقل برای چند ماه در طول شب خشک بوده و سپس دچار شب ادراری میشود.

این فوق تخصص کلیه کودکان در ادامه اضافه کرد: 25 درصد کودکانی که دچار شب ادراری هستند در طول روز هم دچار بی‌اختیاری در ادرار می‌شوند که در این صورت احتمال وجود اختلالات و بیماری‌های زمینه‌ای در این کودکان بیشتر است و نیاز به بررسی دقیق‌تری توسط پزشک دارد.

اسکندری‌فر اظهار داشت: تأخیر در تکامل سیستم عصبی، عضلانی مثانه، اختلالات خواب و خواب عمیق، اختلالات تنفسی (خروپف شبانه و لوزه سوم) یبوست، مثانه بیش فعال، بیماری‌های سیستمیک مانند عفونت‌های ادراری، ناهنجاری‌های دستگاه ادراری، عوامل هورمونی (دیابت شیرین و دیابت بی‌مزه) و فاکتورهای روحی روانی مانند تولد کودک جدید در خانواده، خانه جدید، مدرسه جدید، مشکلات خانوادگی، طلاق، فوت اقوام و بستگان و...دیگر عوامل مهم در بروز شب ادراری کودکان محسوب می‌شوند.

بهترین رویکرد درمانی کودکان دارای اختلال شب ادراری اطمینان دادن به کودک و والدین نسبت به این مسئله که این مشکل یک وضعیت گذرا و قابل بهبود است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه توصیه کرد: کودکانی که دچار مشکل شب ادراری هستند باید از ساعت 4 بعد از ظهر از مصرف مواد حاوی قند و کافئین خودداری کرده و از ساعت 6 تا 7 بعد از ظهر هم از مصرف مایعات اضافی خودداری کنند.

اسکندری‌فر اضافه کرد: والدین باید از تنبیه و تحقیر کودکان دارای مشکل شب ادراری خودداری کرده و از روش‌های تشویقی و ایجاد انگیزه برای کودک به ادامه شب‌های خشک استفاده شود.

انتهای پیام/79001/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول