اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

عقلانیت اسلامی بر پایه‌های اخلاق و سیاست استوار است

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: نمی‌توان عقلانیت را در آنچه امروز غرب معرفی می‌کند منحصر دانست به همین دلیل قبل از هرگونه پیش داوری لازم است جانب هرمنوتیکی بحث را مورد توجه قرار دهیم.

عقلانیت اسلامی بر پایه‌های اخلاق و سیاست استوار است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی امروز در نشست گفت‌و‌گوی دینی کلیسای کاتولیک اتریش که با عنوان «آزادی بیان در عرصه‌های دین،اخلاق و حقوق» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد با بیان اینکه غرب و نهادهای بین‌المللی با تلقی اسلام از آزادی در چالش هستند اظهار کرد: مفاهیم موجود در احکام اسلامی و نیز محدودیت‌هایی که اسلام برای برخی از انواع آزادی‌های فردی قائل است از سوی غرب به عنوان محدودیت‌های نامعقول و غیر انسانی و نیز بر خلاف کرامت و حقوق بشر معرفی می‌شود.

وی افزود: داوری‌هایی این چنین که از نوع چالش در سطح عقلانیت هستند در واقع بر یک پیش فرض و پیش داوری آشکار استوار بوده و این چنین تصور می‌شود که عقلانیت امروز غرب که چیزی جز تلقی لیبرالی از ارزش‌های سیاسی و اعلامیه حقوق بشر نیست در واقع یگانه عقلانیت متصور است و هیچ رقیبی ندارد و می‌تواند مبنای داوری انتقادی در رابطه با درون مایه همه فرهنگ‌ها باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه تنوع در نظام‌های عقلانیت اجتناب‌ناپذیر است گفت: نمی‌توان عقلانیت را در آنچه امروز غرب معرفی می‌کند منحصر دانست به همین دلیل قبل از هرگونه پیش داوری در خصوص تلقی‌های دیگر درباره آزادی لازم است جانب هرمنوتیکی بحث را مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: عقلانی بودن یا نبودن یک نظریه سوای از موجه بودن آن باید مورد بررسی قرار گیرد؛ حق و باطل بودن یا صحیح و غیر صحیح بودن تفاوت‌هایی با این مسئله دارند زیرا ممکن است یک باور یا عمل معقول باشد اما پیروان آن نتوانند به صورتی موجه آن را برای دیگران توضیح دهند یا بالعکس یک باور موجه در حقیقت صحیح نباشد.

واعظی خاطرنشان کرد: تفاوت در عقلانیت دلیل موجهی برای سرزنش یا طرد باورها نبوده و به دیگر سخن حق نداریم صرفاً به دلیل تفاوت در عقلانیت، دستاوردهای عقلانی سایر نظام‌ها را نامعقول یا غیرانسانی بدانیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه ورود در سطح توجیه، مجال چالش انتقادی را برای اندیشه‌ها و اعمال معقول فراهم می‌آورد عنوان داشت: تنها زمانی یک نهاد یا متفکر غربی می‌تواند نظر اسلام از آزادی را طرد کند که موفق شده باشد پس از درک صحیح عقلانیت اسلامی و معیارهای عقلانی بودن این تفکر، غیر موجه بودن منابع و معیارهای اسلامی را ثابت کند و مؤلفه‌های غربی را به کرسی نشانده باشد.

وی تصریح کرد: عقلانیت اسلامی بر منابعی استوار شده که به گزاره‌های مهمی در عرصه هستی‌شناسی، انسان‌شناسی، اجتماع، اخلاق و سیاست متکی هستند.

انتهای پیام/78004/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول