اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد

بهره‌گیری از فضای گفتمانی در عرصه جهانی‌

خبرگزاری فارس:‌ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در دین مبین اسلام راهکارهای مفیدی در خصوص افزایش احترام نسبت به باورهای دیگران ارائه شده و بهره گرفتن از فضای گفتمانی مناسب در عرصه جهانی از جمله این راهکارها است.

بهره‌گیری از فضای گفتمانی در عرصه جهانی‌

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام حسین دیبا امروز در نشست گفت‌وگوی دینی با رهبران کلیسای کاتولیک اتریش که با عنوان «آزادی بیان در عرصه‌های دین، اخلاق و حقوق» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به اینکه امروز درگیری‌های قومی و مذهبی به یکی از چالش‌های زندگی بشری تبدیل شده است اظهار کرد: چنین شرایطی موجب شد که ما شاهد تشدید مسائلی از قبیل کینه، انتقام‌جویی و خشونت در عرصه‌ زندگی اجتماعی باشیم.

وی یکی از مهم‌ترین علل بروز چنین شرایطی را نامناسب بودن ادبیات به کار گرفته شده دانست و ادامه داد: در دنیای کنونی در پناه آزادی بیان اهانت‌های بسیاری به ادیان و پیروان آنها می‌شود و باید خاستگاه این اهانت‌ها را مورد بررسی قرار داد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه اهانت به باورهای پیروان دیگر ادیان اقدامی قبیح و ناپسند است بیان کرد: جدای از اینکه این اهانت‌ها منجر به جریحه‌دار شدن عاطفی و احساسی می‌شود از نظر اخلاقی نیز به دور بوده و با کرامت انسان سازگار نیست.

وی بیان کرد: فردی که باورهای دیگران را مورد اهانت قرار می‌دهد در ابتدای امر با این اقدام خود کرامت فردی‌اش را زیر پا گذاشته است.

دیبا اصلاح وضعیت موجود را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای تحقق این مهم باید مسائل و اصولی مانند رشد اخلاقی، احترام به باورهای دیگران به ویژه در مسائل دینی و... مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: همانگونه که اهانت به باورهای دینی دیگران آثار و تبعات منفی بر جا می‌گذارد در سوی دیگر احترام به باورهای دینی اشخاص زمینه بهبود وضعیت موجود را فراهم می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به توصیه‌های ادیان آسمانی به ویژه دین مبین اسلام در زمینه توجه به اخلاقیات تصریح کرد: در دین مبین اسلام راهکارهای مفیدی در خصوص افزایش احترام نسبت به باورهای دیگران ارائه شده است و بهره گرفتن از فضای گفتمانی مناسب در عرصه جهانی از جمله این راهکارها است.

انتهای پیام/2258/ش30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول