اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام قره‌خانی در نشست یزدشناسی:

تهاجم فرهنگی در نام گزینی در میان خانواده تاثیرگذار نبوده است

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام قره‌خانی، یکی از پژوهشگران فعال اجتماعی فرهنگی گفت: خوشبختانه تهاجم فرهنگی نتوانسته تاثیر چندانی در نام گزینی افراد داشته باشد.

تهاجم فرهنگی در نام گزینی در میان خانواده تاثیرگذار نبوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حجت‌الاسلام محمد قره‌خانی در نهمین نشست یزدشناسی استان یزد با اشاره به پیشینه

نام گزینی و فرهنگ آن از نگاه اسلام اظهار داشت: در آیات و روایات بسیاری از ائمه(ع)، در باب انتخاب نام نیک، توصیه و سفارش شده و اسلام به عنوان‌های پسندیده و نام‌های خجسته و مناسب در نامگذاری‌ها توصیه فرموده است.

وی یادآور شد: در قرآن در سوره حجرات انسان‌ها از به کارگیری القاب ناپسند نهی شده‌اند و نام و عنوان ناپسند دادن به دیگران را نتیجه سقوط اخلاقی و تباهی درونی دانسته است.

مؤلف برگزیده تاریخ پژوهی استان اصفهان در ادامه به سیر نام گزینی از ابتدای خلقت حضرت آدم اشاره کرد و معانی برخی از اسماء و فلسفه نامگذاری آنها را با استناد به آیاتی از قرآن مجید برشمرد.

قره‌قانی تصریح کرد: خوشبختانه در ایران اسلامی به لحاظ نام گزینی، شرایط بسیار خوبی داریم و گرایشات دینی و مذهبی مردم در انتخاب نام‌ها مشهود است و حتی تهاجم فرهنگی در این زمینه کارساز نبوده است.

وی به فرهنگ غنی یزد اشاره کرد و افزود: نام یزد تداعی کننده خوبی‌ها و ارزش‌هاست و همین ارزش‌های مقدس حاکم در این مرز و بوم سبب شده تا از این شهر به نام دارالعباده یاد شود و تعبیر مقام معظم رهبری از یزد با عنوان دارالعلم نیز در شأن مردمان نیک نام این دیار است.

قره‌قانی با بیان آثار نام نیک در جامعه خاطرنشان کرد: فرهنگ نام و نام گزینی را مدیون نیاکانمان هستیم که محبت اهل بیت را در دل‌هایمان زنده نگه داشته‌اند. 

این مؤلف و استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنانش توصیه‌های اسلام و اهل بیت در زمینه انتخاب نام نیک را برشمرد و تلاش بانیان این همایش را در نهادینه‌کردن فرهنگ نام‌گزینی ستود.

یکی دیگر از پژوهشگران فرهنگ عامه یزد، نیز در این مراسم به بیان تاریخچه ثبت احوال استان یزد پرداخت و از فرهنگ یزدی‌ها در نامگذاری و انتخاب نام اصلح سخن گفت.

دهقانیان با اشاره به فرهنگ غنی پیشینیان، گفت: بشر برای شناسایی و شناساندن بیشتر و بهتر جهان آفرینش مجبور است اشیاء، اشخاص، اماکن و همه­ آنچه را که در پیرامون او وجود دارد، نامگذاری کند تا بتواند طبقه­بندی و استفاده کند و از سوی دیگر در فرهنگ­های مختلف نامگذاری اشخاص، اشیاء و اماکن عمومی بر اساس ارزش­ها و هنجارهایی است که بر افکار و رفتار مردم آن جامعه حاکم است.

وی، گرایش دینی و مذهبی مردم یزد در انتخاب نام‌های نیک را یادآور شد و در ادامه سخنانش به پیشینه نامگذاری، انواع نام، عوامل نام‌گزینی، نام­گذاری در اسلام، ایران و یزد، نام­های پسر و دختر، نام و نام خانوادگی، تاثیر نام بر شخصیت و شغل و همچنین به بررسی سیر تکامل شناسنامه ها و ارائه صفحاتی از نخستین مدارک هویتی ایرانیان و یزدی‌ها در طول تاریخ پرداخت که مورد توجه شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

مدیرکل ثبت احوال استان یزد نیز در این مراسم اظهار داشت: امیدوارم این نشست و گفتمان‌های آن بتواند مسیر نام‌گزینی و انتخاب نام نیک را در جامعه هموارتر کند.

سید محمد طباطبایی انتخاب نام را یکی از شاخصه‌های هویت فرهنگی برشمرد و اظهار داشت: کالبد شکافی یک فرهنگ اصیل، با تکیه به فرهنگ نام‌گزینی میسر است و نام‌هایی که برای افراد انتخاب می‌شود متناسب با ارزش‌ها، نگرش‌ها و رویکردهای فرهنگی آن ملت است.

انتهای پیام/2464/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول