اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور معاون استاندار یزد برگزار شد

نهمین نشست یزدشناسی با موضوع نام و نام گزینی در فرهنگ یزد

خبرگزاری فارس: نهمین نشست یزدشناسی با موضوع نام و نام گزینی در فرهنگ یزد از سوی مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد برگزار شد.

نهمین نشست یزدشناسی با موضوع نام و نام گزینی در فرهنگ یزد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، معاون سیاسی استاندار یزد در این مراسم ضمن تقدیر از مرکز استان یزد که بانی یک جریان مبارک به نام یزدشناسی شده است، اظهار داشت: یزد سرشار از مجموعه آداب و فرهنگ‌های اصیل و بی‌بدیل است و فرهنگ آن آمیخته با معنویت و اخلاق و تاریخ و اقلیم است.

غلامحسین دشتی افزود: مجموعه آنچه را که در یک مهندسی فرهنگی مناسب و جامع برای پیشرفت اهداف انقلاب اسلامی در گستره جهانی به آن نیاز است، به نحوی در حافظه تاریخی یزد نهفته است.

وی عنوان کرد: به عنوان نمونه همه کسانی که به یک فرهنگ کار، تلاش، امید و ... نیاز دارند، فرهنگ یزد نیاز آنها را تامین می‌کند.

دشتی خاطرنشان کرد: فرهنگ یزد مجموعه‌ای از عناصر لازم فرهنگ را دارد به همین دلیل یزدشناسی کار ارزشمند است زیرا یک منبع عظیم از یک فرهنگ پویا را بازبینی می‌کند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد بیان کرد: البته این همایش باید به سمت علمی شدن پیش برود و از نظر پژوهشگران بهره‌مند شود.

وی با اشاره به موضوع همایش نهم یزدشناسی عنوان کرد: نام، یک نماد است و در همیشه تاریخ حائز اهمیت بوده است و تلفیقی از فکر، فرهنگ، اندیشه و دین ماست.

دشتی خاطرنشان کرد: اسم یک ظرفیت بالا در شناساندن فرهنگ و زبان فارسی دارد و جلوه یک حقیقت باطنی است.

وی تاکید کرد: مسئولان روی فرهنگ نامگذاری تلاش بیشتری از خود نشان دهند و روی نوآوری اسامی کار کنند.

دشتی همچنین بر ایجاد اتاق‌های فکر و موسساتی برای بازخوانی نام‌ها تاکید کرد و افزود: البته باید مراقب باشیم تا اسامی از ریشه‌ها خارج نشوند و مطالعات مستمر بر روی این امر صورت گیرد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد نیز در این نشست اظهار داشت: سلسله نشست‌هایی که با عنوان یزدشناسی برگزار می‌شود، وظیفه تبیین موضوعات مرتبط با فرهنگ یزد را در سه محور طی می‌کند.

محمدرضا ملک ثابت خاطرنشان کرد: این محورها شامل تمدن یزد نظیر قنات‌ها، آب انبارها و ...، فرهنگ یزد شامل تعلیم و تربیت، آیین رمضان، وقف و ... و مشاهیر و مفاخر است.

وی عنوان کرد: نشست بعدی یزدشناسی نیز با موضوع طب و طبابت و نشست یازدهم با موضوع مرحوم دبیران به عنوان یکی از مفاخر استان یزد برگزار می‌شود.

این نشست با همکاری مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد و اداره کل ثبت احوال استان یزد در بنیاد نخبگان برگزار شد.

انتهای پیام/2464/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول