اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران خبر داد

قصه‌ غم‌انگیز تراکتور؛ از تاراج ریالی تا دلالی دلاری

خبرگزاری فارس: مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: به دلیل عدم اعمال قیمت مناسب تراکتور ایران به عنوان ثروت ملی در حال تاراج است به نحوی که خرید تراکتور با ریال صورت می‌گیرد و دلالان آن را در کشور همسایه با دلار می‌فروشند.

قصه‌ غم‌انگیز تراکتور؛ از تاراج ریالی تا دلالی دلاری

ابوالفتح ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: تراکتور تولیدی در این مجموعه به دلیل عدم اعمال قیمت واقعی از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حال تاراج به خارج از کشور است.

وی افزود: تراکتوری که چند ماه پیش به بیش از 15 هزار دلار صادر می‌شد اکنون به کمتر از 8 هزار دلار از مبادی قانونی کشور و از مرزهای عراق و افغانستان به خارج از کشور صادر می‌شود به طوری که تنها از مرز عراق نزدیک به 2 هزار دستگاه تراکتور با شرایط یاد شده به این کشور صادر شده که این امر فعالیت نمایندگی‌های این گروه در عراق را نیز با مشکل مواجه کرده است.

ابراهیمی به فعال شدن بازار دلالان تراکتور اشاره کرد و گفت: ضرر فعال شدن این دلالان را تولید کننده و مردم می‌دهند چرا که ثروتی را که می‌تواند برای کشور نه تنها ارز آور باشد بلکه زمینه توسعه کشاورزی و تولید در این عرصه را فراهم کند به دست دلالان به تاراج می‌رود.

وی اضافه کرد: دلالان، تراکتور را در داخل کشور با ریال خریداری و در کشورهای همسایه با دلار به فروش می‌رسانند.

ابراهیمی با اشاره به افزایش قیمتی که در مواد اولیه اتفاق افتاده گفت: آهن قراضه استفاده شده در ریخته‌گری گروه از 3 هزار و 500 ریال به 13 هزار و 50 ریال افزایش یافته، لاستیک از 3.5 میلیون ریال به 9 میلیون ریال افزایش یافته که حکایت از رشد بیش از 200 درصدی در قیمت مواد اولیه مصرفی استفاده شده در محصول تولیدی این مجموعه دارد در حالی که قیمت محصول نهایی این کارخانه یعنی تراکتور تنها 25 تا 30 درصد افزایش داشته است.

این فعال عرصه صنعت با تاکید بر اینکه با روند کنونی در هر محصول تولیدی در مجموعه‌اش نزدیک به 50 میلیون ریال ضرر دهی می‌شود، گفت: تنها دلیلی که مجموعه عظیمی مانند تراکتورسازی توانسته با شرایط اقتصادی کنونی دوام آورد خودکفایی موجود در این گروه تولیدی و نیروی متخصص آن بوده است.

وی با هشدار نسبت به عدم اتخاذ تدابیر لازم در زمینه محصولات تولیدی در مجموعه تحت مدیریتش گفت: بررسی افزایش قیمت تراکتور طولانی شده و اگر این بررسی همچنان ادامه داشته باشد شاهد اتفاقات ناگوار در عرصه تولیدی گروه صنعتی تراکتورسازی خواهیم بود که به چهار قاره جهان و از جمله قلب آمریکا صادرات دارد.

ابراهیم با تاکید بر اینکه تراکتورسازی ایران از خودروسازان خودرو سازتر است، گفت: دلیل این مدعا نیز تولید تمام اجزا محصول نهایی تراکتور از موتور و قطعات پیچیده ریخته گرفته تا کوچکترین قطعات آن در خود این گروه و در 12 شرکت اقماری آن و همچنین حضور محصول با کیفیتی بالاتر از برندها معتبر جهانی در خارج از کشور و در بیش از 30 کشور جهان است.

وی خواستار توجه ویژه مسئولان کشوری و استانی به معضل پیش آمده برای این گروه عظیم صنعتی به تبع افزایش قیمت مواد اولیه و حامل‌های انرژی شد. 

انتهای پیام/60002/و40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول