اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی:

520 کیلومتر از راه‌های آذربایجان‌شرقی آزادراه و بزرگراه است

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در دوره قبل از انقلاب، هیچ بزرگراه و آزادراهی در استان وجود نداشت و این مسیرها بعد از پیروزی انقلاب، به ترتیب 322 و 198 کیلومتر افزایش داشته است.

520 کیلومتر از راه‌های آذربایجان‌شرقی آزادراه و بزرگراه است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، به مقایسه زیرساخت‌های مواصلاتی استان نسبت به دوره پیش از انقلاب و سهم دولت‌های نهم و دهم در آن پرداخت و افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی و رشد شتابان شهرها، علی رغم توپوگرافی خاص جغرافیای استان و کوهستانی بودن مسیرهای مواصلاتی و همچنین وضعیت جوی منطقه، شتاب بخشی به توسعه راه‌ها و ساخت جاده‌های استاندارد، به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه استان مورد توجه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: طول راه‌های اصلی استان در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، 642 کیلومتر بود که این میزان، هم اکنون به 1127 کیلومتر افزایش یافته است.

وی با اشاره به احداث راه‌های روستایی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: جایگاه مهم ارتباطات درون روستایی، در دوره طاغوت بسیار ناچیز بود، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و توجه دولت‌های مختلف، این امر نیز مورد بازبینی جدی قرار گرفت.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در این راستا احداث راه روستایی غیرآسفالته، با بیش از 648 درصد افزایش، از 240 کیلومتر در سال 1357 به 1796 کیلومتر در سال‌جاری افزایش یافته و همچنین طول راه‌های روستایی آسفالته نیز که قبل از انقلاب، در حد صفر بود، هم اکنون به 4500 کیلومتر رسیده است.

علیرضابیگی افزود: در دوره قبل از انقلاب، هیچ بزرگراه و آزادراهی در استان وجود نداشت که این مسیرها نیز بعد از پیروزی انقلاب، به ترتیب 322 و 198 کیلومتر افزایش داشته است.

وی اظهار داشت:  ساخت جاده‌های استاندارد و توسعه و تعریض راه‌ها، زمینه پیشرفت و توسعه استان را فراهم می‌کند؛ بنابراین حفظ و نگهداری این سرمایه‌های ملی باید در اولویت باشد.

وی با مقایسه توسعه خطوط هوایی و تجهیز زیرساخت‌های فرودگاهی استان نسبت به دوره قبل از انقلاب، خاطرنشان کرد: هم اکنون تعداد آن دسته از پروازهای داخلی کشور که با مبدا یا به مقصد تبریز صورت می گیرد، 8465 پرواز است که این تعداد در سال‌های قبل از انقلاب، تنها 1240 پرواز بود.

علیرضابیگی اظهار داشت: در سال‌های اخیر، افزایش و توسعه پروازهای هوایی به مبدا و مقصد تبریز، در کنار تامین زیرساخت‌های خدماتی فرودگاه، توسعه شاخص‌های اقتصادی، سرمایه گذاری و گردشگری را در پی داشته است. 

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: با افزایش ظرفیت باند و پارکینگ مربوط به فرودگاه بین المللی تبریز، و همچنین توسعه ترمینال این فرودگاه به 17 هزار مترمربع، در حال حاضر تعداد پروازهای خارجی به 2436 پرواز رسیده است.

* سهم دولت‌های نهم و دهم در توسعه محورهای مواصلاتی

علیرضابیگی در ادامه، با اشاره به سهم دولت‌های نهم و دهم در توسعه محورهای مواصلاتی استان گفت: با آغاز فعالیت دولت نهم و دهم و رویکرد خاص این دولت در حوزه عمران و آبادانی از رهگذار اجرای طرح‌های مهر ماندگار و تحقق مصوبات عمرانی سفرهای استانی، توسعه بیش از پیش راه‌های استان، مورد توجه جدی قرار گرفت.

وی با بیان این که طول بزرگراه‌های استان تا آغاز فعالیت دولت نهم 124 کیلومتر بود، تصریح کرد: این در صورتی است که در دوره فعالیت دولت‌های نهم و دهم، 7/198 کیلومتر به طول بزرگراه های استان افزوده شد و طول آزاد راه‌های استان نیز که در ابتدای فعالیت دولت نهم، در حد صفر بود به 198 کیلومتر افزایش یافت.

علیرضابیگی افزود: همگام با توسعه و تعریض راه‌ها، بسترسازی مناسب جهت امکان تردد ایمن و روان در سطح جاده‌های استان و آرام‌سازی و آشکارسازی نقاط پرخطر، به عنوان یکی از مهمترین ملزومات حوزه راهداری مورد توجه دولت بوده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی یادآور شد: احداث و توسعه مسیرهای اصلی و فرعی استان و همچنین راه‌های روستایی غیر آسفالته نیز در همین مدت افزایش چشمگیر داشته و طی آن، در هشت سال اخیر 310 کیلومتر به طول راه های اصلی و فرعی استان افزوده شد؛ این در حالی است که تا سالیان پیش از آغاز دولت دکتر احمدی‌نژاد، طول راه‌های استان دو هزار و 600 کیلومتر بود.

علیرضابیگی تاکید کرد: روند توسعه و تجهیز زیرساخت های حوزه مسیرهای مواصلاتی استان، با تامین امکانات و اعتبارات لازم در اجرای پروژه‌های مهر ماندگار و همچنین تحقق مصوبات عمرانی سفرهای استانی، استمرار خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که راه به عنوان یکی از نیازهای اساسی آحاد جامعه مطرح بوده و حفاظت و نگهداری از این سرمایه ملی نیازمند همیاری تمام افراد است؛ گفت: توسعه و صیانت از این سرمایه ملی نیازمند صرف اعتبارات بیشتری بوده و تحقق این امر نیز نیازمند مشارکت عمومی است.

انتهای پیام/60002/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول