اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش مشروح فارس از همایش نیم قرن حضور

حضور پرشور ملت در انتخابات مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان

خبرگزاری فارس: همایش باشکوه نیم قرن حضور با پیام مقام معظم رهبری در قم آغاز به کار کرد و پس از سخنرانی حضرات آیات مهدوی کنی، یزدی، حسینی بوشهری، مقتدایی و ... با تجلیل از صاحبان مقالات برتر و قرائت بیانیه پایانی خاتمه یافت.

حضور پرشور ملت در انتخابات مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در ابتدای این همایش که در سالن قدس مدرسه عالی امام خمینی برگزار شد، متن پیام معظم له را قرائت کرد.

بزرگداشت «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» اقدام شایسته‌ای است در تکریم نیم قرن تلاش مخلصانه این نهاد حوزوی مبارک و متشکل از علمای فرزانه و بصیر؛ نهادی که در یکی از سخت‌ترین دوران‌های عمر این حوزه عظیم‌الشأن، بر اثر احساس نیازی مبرم، پایه‌گذاری شد و در شرایط گوناگون، چه در دوران مرارت بار اختناق و چه در دوران استقرار نظام جمهوری اسلامی، مجاهدت مقدس و دشوار خود را استمرار بخشید.

جامعه مدرسین تجسم پنجاه سال تلاش و مجاهدت است.

در سال‌های دشوار مبارزه با رژیم طاغوت، صدای رسا و سخن شجاعانه حوزه قم را بی‌مهابا به گوش همه رسانید و تهدید و فشار و زندان و تبعید، نتوانست علمای مجاهد این تشکل روحانی را که با امضای صریح خود بیانیه‌های روشنگر این نهاد مقدس را اعتبار می‌بخشیدند، مردد و به عقب‌نشینی وادار سازد. پس از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز حضور اعضای این جامعه در بسیاری از عرصه‌های سیاسی و جهادی و علمی و تحقیقی، نقش برجسته حوزه علمیه را در این عرصه‌ها نمایان ساخت و چهره‌های برجسته‌ای از این مجموعه با برکت، در جایگاه والای مرجعیت و دیگر مسئولیت‌های بزرگ روحانی و سیاسی درخشیدند و بخش عظیمی از ملت ایران، سخن آنان را در امر دین و سیاست همچون حجت شرعی و معتمَد سیاسی، با جان و دل پذیرفتند.

اکنون این مجموعه امین، با نیم قرن تجربه سیاسی و انقلابی، با نیازهای تازه و عرصه‌های نوین روبه‌رو است.

روحیه تلاش و ابتکار و اقدام شجاعانه در همه عرصه‌ها، همراه با اخلاص و صفایی که همواره در آن آشکار بوده است، خواهد توانست گام‌های این رهرو پنجاه ساله را باز هم استوارتر سازد.

امروز نیروهای جوان و فاضل که ثمرات شجره طیبه حوزه علمیه‌اند، چشم به افق‌های دور دست دوخته‌اند. هدف‌ها دست‌یافتنی و همّت‌ها بس بلند و استوار است.

فرصت و امید، سرمایه‌های خدادادی است که جهاد دشوار ملت ایران، لیاقت دریافت آن از فیض الهی را به این ملت بزرگ عطا کرده است. هنر بزرگِ بزرگان و پیشکسوتان حوزه و از جمله، نهادِ کهن و ریشه‌دار جامعه مدرسین در آن است که از این سرمایه گران‌قدر، بیشترین بهره‌مندی را نصیب جریان دینی و انقلابی در این مهین خدایی کند. و با داشته‌های امروز، فردایی روشن‌تر را تدارک ببینند و سخن و وعده الهی را تحقق بخشند که فرمود: أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء، تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا...

والسلام علیکم و رحمة‌الله

سیّدعلی خامنه‌ای

25 بهمن 1391

تصویب چشم‌انداز جامعه مدرسین در آینده‌ نزدیک

در ادامه این همایش آیت الله حسینی بوشهری به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به برگزاری همایش‌های دو سالانه سراسری جامعه مدرسین اظهار کرد: امسال مصادف با پنجاهمین سالروز تاسیس این نهاد است و به همین دلیل همایش جاری در ارتباط با 50 سال فعالیت علمی، فرهنگی و سیاسی جامعه مدرسین برگزار شده است.

وی افزود: جامعه مدرسین نهادی حوزوی، سیاسی و اجتماعی است و افتخار می‌کنیم که از میان اعضای این نهاد مراجع بزرگوار تقلید برخاسته‌اند و برخی از آنها امروز هم در قید حیات هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به نظرات امام راحل در خصوص جامعه مدرسین گفت: ایشان این نهاد را ستون محکم انقلاب در حوزه‌های علمیه می‌دانستند، زیرا اعضای جامعه مدرسین حکم به غیرقانونی بودن نظام سلطنتی دادند و در زمان جنگ هم از رزمندگان دفاع کردند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز جامعه مدرسین را یک نهاد ریشه‌دار دانسته‌اند و می‌فرمایند «جامعه مدرسین تشکلی نیست که بتوان نهادی موازی با آن ایجاد کرد؛ جامعه مدرسین نماد هویت حوزه و دارای اعتبار درونی و ذاتی است».

حسینی بوشهری با بیان اینکه جامعه مدرسین ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد و هنوز به طور کامل از این ظرفیت‌ها بهره نبرده است، خاطرنشان کرد: به تایید رهبری جامعه مدرسین اعتبارش را از کسی وام نگرفته و هیچ مجموعه‌ای هم نمی‌تواند جای آن را بگیرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش نیم قرن حضور عنوان داشت: برگزاری این همایش همراه با عقبه‌ای قدرتمند است زیرا تعریف و تمجید‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری پشتوانه‌ای محکم برای این نهاد مقدس محسوب می‌شود.

وی تبلیغ و گسترش اسلام در داخل و خارج، اجرای احکام و قوانین سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اسلام را از جمله اهداف تاسیس جامعه مدرسین دانست و افزود: این نهاد مقدس در زمان رژیم شاه اعلامیه‌های فراوانی صادر کرد و این امر به تبعید، زندان و شکنجه اعضای جامعه انجامید؛ 31 شهر تبعیدگاه اعضای جامعه مدرسین بوده است و به مناسبت برگزاری همایش نیم قرن حضور، گروه‌های برنامه‌ساز به این شهرها اعزام شدند و خاطرات مردم از آن دوران را ثبت کردند.

حسینی بوشهری اضافه کرد: حضور در مجلس خبرگان، تدوین قانون اساسی و شرکت در نهادهای مختلف اجتماعی و سیاسی جامعه از جمله خدمات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دوران پس از انقلاب بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان داشت: روحانیت قشری است که تا آخر پای ارزش‌های اسلام و انقلاب ایستاده است بنابراین لازم است تدوین و ترسیم افق پیش رو و شناسایی آسیب‌ها و موانع پیش رو در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون هشت جلد کتاب در ارتباط با کارنامه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به چاپ رسیده است گفت: چشم‌انداز جامعه مدرسین نیز در آینده نزدیک به تصویب خواهد رسید؛ امروز هم رونمایی از نرم‌افزار فرمایشات رهبری در خصوص روحانیت صورت می‌گیرد.

حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: حرکت جامعه مدرسین در طول 50 سال اخیر تنها برای خدا بوده و همین امر سبب ماندگاری این نهاد و اعضای آن شده است.

«نیم قرن حضور» تجلیل از افراد نیست

آیت‌الله محمد یزدی هم در این همایش ایراد سخن کرد و با اشاره به عنوان این همایش اظهار داشت: عنوانی که برای همایش سالانه جامعه مدرسین با عنوان «نیم قرن حضور» انتخاب شده است، نباید تصور شود که منظور اشخاص معین و یا کارهای خاصی است که توسط افراد مشخصی انجام گرفته است.

وی در عین حال از جامعه مدرسین به عنوان جریان مقدس معنوی نام برد که همیشه در جامعه روحانیت وجود داشته و همواره بر اساس ضوابط و شرایط، وظیفه شرعی خود را که حفظ و ترویج دین خدا و شناسایی مشکلات موجود و برطرف کردن آنها بوده، انجام داده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت تاسیس این نهاد گفت: جامعه مدرسین از روزهای نخست تشکیل تا امروز شاهد حضور روحانیت محترم و اعضای خاصی بود که در شرایط مختلف احساس تکلیف کرده و وظایف خود را انجام دادند.

وی تصریح کرد: جامعه مدرسین از بدو تاسیس، حمایت از انقلاب، حفظ جان امام و در زمانی توجه به مرجعیت جهان تشیع را وظیفه خود دانسته است.

آیت‌الله یزدی با تاکید بر اینکه این نهاد متعلق به همه روحانیت است، افزود: روحانیت همواره در حفظ دین و جامعه اسلامی حضور فعال و متمرکزی داشته و در این عرصه وظیفه خود را انجام داده است.

وی ادامه داد: برگزاری همایش نیم قرن حضور تقدیر از جریان مقدسی است که در نیم قرن اخیر به دلیل شرایط استثنایی توانسته وظیفه خود را انجام دهد چرا که مبارزه و خلع شاه با وجود اینکه استکبار جهانی حامی او بود، برخورد کردن با بحث مرجعیت و حفظ جان مرجعیت در برابر حکومت ظالم کار ساده‌ای نیست.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: جامعه مدرسین جریان مقدسی است که در این عرصه‌ها موفق بوده و یادآوری آن اهمیت زیادی دارد و البته این مسئله مربوط به همه روحانیت در طول تاریخ است.

وی با اشاره به ضرورت حفظ نهاد جامعه مدرسین اظهار کرد: درهای فعالیت سیاسی در این نهاد باز است و تکیه اصلی بر روی اعضا نیست؛ آیت‌الله مکارم شیرازی واسطه شده‌اند که فعالیت‌های سیاسی جامعه مدرسین همچنان ادامه داشته باشد و اعضای جدید وارد شوند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از تعیین ضوابط جدید برای شورای مرکزی این نهاد خبر داد و افزود: افراد جدیدی در موقعیت‌های مختلف به عضویت این شورا در می‌آیند.

بقای فعالیت‌‌های سیاسی و اجتماعی جامعه مدرسین در ورود به مسائل سیاسی جدید است

آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی هم از دیگر سخنرانان این همایش بود که طی سخنانی اظهار کرد: هدف نزول پیامبران نجات امت‌ها از ظلمات و راهنمایی آنها به سمت نور بوده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران مسئله‌ای ایستا نیست بلکه امری جاری است و باید ارتباط آن با سلسله فقاهت حفظ شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام خمینی(ره) امتیازاتی نسبت به سایرین داشت گفت: ایشان نظام اسلامی را بر مبنای پویایی و حرکت بنا نهاد و مقایسه انقلاب اسلامی با مشروطه گویای این حقیقت است.

وی ادامه داد: سلطنت امری دینی نیست در حالی که دیده می‌شود برخی بزرگان و علما قصد نداشتند سلطنت را از بین ببرند؛ امام راحل از همان ابتدا با پادشاهی مخالف بود و همواره تصریح می‌فرمودند که خلع سلطنت باید در دستور کار قرار گیرد.

مهدوی کنی با اشاره به عقیده امام مبنی بر سازگار نبودن سلطنت با انقلاب بیان داشت: ایشان ولایت فقیه را ادامه ولایت رسول الله(ص) می‌دانستند و بر تداوم این ارتباط تاکید داشتند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امام خمینی(ره) در حرکتی اعجازگونه وارد عرصه حکومت شد و برای این کار برنامه‌ریزی مدونی داشت و به صورت نظام‌مند این کار را انجام داد و باقی بودن انقلاب تا این دوران حاصل همین دوراندیشی بود.

وی با بیان اینکه جامعه مدرسین نقش هدایتگری انقلاب را داشته است گفت: امام خمینی(ره) عقیده داشتند که برای باقی ماندن انقلاب باید متناسب با شرایط زمان و مکان حرکت کرد.

آیت‌الله مهدوی کنی اضافه کرد: امام راحل دارای هوش سرشاری بود و هدایت نیروهای مردمی را به خوبی انجام می‌داد؛ نظام اسلامی ایران به عنوان یادگار ارزشمند امام نظامی پویا و ساختارمند است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: امام خمینی(ره) عقیده داشت که فقه حکومتی مقدم بر فقه فردی است و باید متناسب با شرایط زمان و مکان به تبیین احکام پرداخت.

وی نیم قرن فعالیت سیاسی و اجتماعی جامعه مدرسین را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این نهاد مقدس همواره به صورت پویا پشتیبان نظام اسلامی بوده و نگاهی به گذشته، حال و آینده داشته است؛ آثار فعالیت اعضای قبلی جامعه هنوز پابرجاست زیرا فعالیت آنها به گونه‌ای بوده که اقدامات تنها منحصر در زمان و مکان خاصی نباشند.

مهدوی کنی ادامه داد: سرّ ماندگاری امام و انقلاب این است که راه انتخاب شده توسط ایشان صالح و بر اساس فرامین الهی بود؛ انقلاب اسلامی ملتی را متحول کرد، همان جوانانی که بر سر دیدن یک فیلم در سینمای دوران شاه با یکدیگر درگیر می‌شدند پس از انقلاب به جبهه‌ها رفتند و از اسلام و دستاوردهای انقلاب دفاع کردند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام راحل با وجود اقدامات فراوان هیچ ادعایی هم نداشت ابراز کرد: ایشان عقیده داشت که انقلاب اسلامی برکتی الهی بود که از سوی خداوند به ملت ایران اهدا شد.

وی امام خمینی(ره) را عامل حیات ملت ایران عنوان کرد و افزود: اعضای جامعه مدرسین باید دو مسئله را همواره مد نظر داشته باشند؛ این نهاد نباید در محدوده افراد خاصی باشد.

مهدوی کنی با بیان اینکه اگر جامعه روحانیت مبارز در تهران منحصر به افراد خاصی می‌شد مشکلاتی به وجود می‌آمد، گفت: باید طوری رفتار کرد که علما و فضلای حوزه با جامعه مدرسین در ارتباط باشند؛ جدایی علما از یکدیگر به نفع انقلاب نیست و مقام معظم رهبری هم چنین مسئله را شایسته نمی‌دانند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: جدایی علما و فضلا از یکدیگر خطراتی را در پی دارد و عده‌ای به سوء استفاده از این مسئله می‌پردازند.

وی با بیان اینکه جامعه مدرسین حوزه علمیه یک نهاد سیاسی به معنای مدیریت یک نظام است عنوان داشت: اگر خود را انقلابی می‌دانیم باید با سیاست در ارتباط باشیم؛ انتخابات و ورود در سیاست به این معنا نیست که حقه‌بازی صورت گیرد البته ممکن است برخی اوقات مسائل سیاسی مطابق میل ما پیش نرود.

مهدوی کنی ادامه داد: با توجه به تجربه‌ای که از فعالیت‌های سیاسی دارم، می‌گویم که انقلاب دارای اصالتی فراتر از این است که بخواهیم بر سر مسائل حاشیه‌ای قهر کنیم؛ بقای فعالیت‌‌های سیاسی و اجتماعی جامعه مدرسین ورود به مسائل سیاسی جدید است و باید درها را در این عرصه باز کنیم.

جامعه مدرسین هیچ زمانی امام را تنها نگذاشت

به گزارش فارس، آیت‌الله سید محمدعلی موسوی‌جزایری نیز در همایش نیم قرن حضور که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، اظهار کرد: اعضای جامعه مدرسین طی 50 سال گذشته در مواقع تهدید و خطر با فداکاری به دنبال نجات مردم بودند.

وی افزود: پس از رحلت آیت‌الله بروجردی حوزه‌ها احساس کردند که مرجعیت امام خمینی(ره) برای جامعه مفید است و تنها ایشان می‌توانند در مقابل تهدیدات رژیم ایستادگی کنند.

امام جمعه اهواز با بیان اینکه اعضای جامعه مدرسین در شرایط گوناگون پیش از انقلاب امام راحل را تنها نگذاشتند، گفت: این افراد ولو به قیمت زندان و تبعید همراه و یاور امام بودند و نیت آنها نیز الهی و خالص بود.

وی ادامه داد: جامعه مدرسین در دوران تاریک ستم‌شاهی جلساتی را در آبادان برگزار می‌کرد و با دعوت از مسئولان پالایشگاه و دیگر مدیران آنها را توجیه می‌کرد.

موسوی‌جزایری با بیان اینکه اعضای جامعه مدرسین در استان خوزستان فعالیت چشمگیری داشتند، خاطرنشان کرد: این افراد در منابر خود مطالب مفید و کاربردی را مطرح می‌کردند و نقشی اساسی در معرفی صحیح و تبیین واقعی شخصیت امام خمینی(ره) و فعالیت‌های انقلابی ایشان داشتند.

امام جمعه اهواز با اشاره به خاطراتی از دوران دفاع مقدس بیان داشت: تشریف فرمایی آیت‌الله خامنه‌ای در روزهای مظلومیت مردم ایران به ویژه خوزستانی‌ها، باران رحمتی بود که بر سر جبهه‌ها بارید و برکات حضور ایشان نصیب رزمندگان شد.

حق پدری جامعه مدرسین در مسایل سیاسی

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد هم از دیگر سخنرانان همایش نیم قرن حضور اظهار کرد: حضور پرشور مردم ایران در راهپیمایی 22 بهمن امسال نشان‌دهنده رشد و تعالی آن‌هاست و بیانگر این حقیقت است که آن‌ها حساب نظام اسلامی را از رفتارهای غلط برخی افراد جدا می‌دانند.

وی افزود: وظیفه این است که فرهنگ اسلام دوستی را در جامعه گسترش دهیم؛ مردم باید بدانند اگر برخی مسئولان و مدیران اشتباهی مرتکب می‌شوند نباید آن را به پای نظام و روحانیت گذاشت.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه این موفقیت بزرگ افتخاری برای نظام اسلامی به شمار می‌رود، گفت: باید قدر این مردم و نظام را بدانیم و برای شکوفایی جمهوری اسلامی تلاش کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس روایتی از حضرت محمد(ص)، علما بر روی زمین مانند ستارگان در آسمان هستند و مردم می‌توانند به وسیله آن‌ها راه خود را پیدا کنند.

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه اگر ستارگان علم و عمل در جامعه نباشند حتی ممکن است راه یافتگان نیز به گمراهی کشیده شوند خاطرنشان کرد: بشر در هر لحظه زندگی خود نیازمند راهنمایی است؛ جامعه مدرسین هم راهنمایی سیاسی و اجتماعی ملت ایران را بر عهده گرفته و دارای ویژگی‌های خاصی یعنی هدایت اسلامی در همه عرصه‌هاست.

امام جمعه اصفهان عنوان داشت: در دوران رژیم شاه هم قانونی وجود داشت که مراجع تقلید مصونیت داشتند؛ اقدام جامعه مدرسین در امضای مرجعیت امام خمینی(ره) سدی در برابر تهدیدات رژیم بود و گرنه مرجعیت ایشان در حوزه‌ها ثابت شده بود و می‌توان این کار جامعه مدرسین را یک گام سیاسی و اجتماعی مهم به شمار آورد.

وی با اشاره به ضرورت تداوم نقش هدایت‌گری جامعه مدرسین ابراز کرد: این نهاد مقدس باید در شهرهای دیگر هم نمایندگانی داشته باشد هرچند محوریت کار با قم است.

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه بدون تشکلی فراگیر نمی‌توان فعالیت‌های اساسی انجام داد گفت: امام خمینی(ره) هم به وسیله ایجاد شبکه‌ای انقلابی در سراسر کشور نهضت اسلامی را به سرانجام رساند.

امام جمعه اصفهان با تاکید بر تصمیم‌گیری به منظور گسترش جامعه مدرسین در سراسر کشور خاطرنشان کرد: جایگاه جامعه مدرسین در امور سیاسی به ویژه انتخابات برای ملت نقشی پدرانه است و شاید به صلاح نباشد وارد معرفی مصداقی شویم.

وی خواستار معرفی اعضای گذشته جامعه مدرسین و اقدامات آن‌ها به اقشار مختلف شد و افزود: اعضای این نهاد مقدس تأثیر شگرفی در پیروزی انقلاب داشتند و به وسیله سخنرانی‌های خود موجب روشنگری و تبیین واقعی ارزش‌های انقلاب می‌شدند.

رونمایی از تمبر و نرم‌افزار و کتاب «حوزه و روحانیت»

در ادامه نوبت صبح همایش نیم قرن حضور از تمبر یادبود، کتاب و نرم‌افزار «حوزه و روحانیت» و نیز سال‌شمار 50 سال فعالیت سیاسی اجتماعی جامعه مدرسین در همایش «نیم قرن حضور» رونمایی شد.

چاپ تمبر یادبود 50 سال فعالیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه مدرسین یکی از برنامه‌های جنبی این همایش بود و رونمایی از این تمبر با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری صورت گرفت و مهر اداره پست جمهوری اسلامی توسط وی بر روی این تمبر نقش بست.

در ادامه همچنین نرم‌افزار «حوزه و روحانیت» که به همت دفتر و تنظیم نشر آثار رهبر معظم انقلاب تهیه شده رونمایی شد. این نرم‌افزار شامل متن کامل بیش از 120 عنوان از بیانات و پیام‌های رهبری از سال 1368 تا 1390 مشتمل بر مباحثی در زمینه حوزه، روحانیت، تبلیغ، نظام اسلامی، معارف دینی، طلبگی و نهادهای مرتبط به حوزه و روحانیت مانند جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات اسلامی و موسسه امام خمینی(ره) است.

جامعه مدرسین عامل تقویت رابطه حوزه و نظام است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم اختتامیه همایش نیم قرن حضور با اشاره به ضرورت رفع نیازهای اجتماعی جامعه از طریق دین اظهار داشت: این کار تنها از عهده حوزه علمیه و نهادی چون جامعه مدرسین بر می‌آید.

وی ادامه داد: نبود پویایی لازم در تبیین معارف دین موجب انزوای مسلمانان می‌شود؛ هرچند اسلام در فطرت انسان‌هاست، اما این امر چیزی از وظیفه حوزه‌های علمیه نمی‌کاهد.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه امروز بیشترین اعتماد و اطمینان به گروه‌های مرجع در جامعه وجود دارد، خاطرنشان کرد: با وجود همه کارشکنی‌های دشمنان، روحانیت هنوز جایگاه خود را در جامعه حفظ کرده و این پویایی باید همچنان در حوزه‌ها وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر ساماندهی ویژه نسبت به حرکت‌های توسعه‌ای تصریح کرد: چنانچه مدیریت صحیحی در این زمینه وجود نداشته باشد، شاید قضایایی به وجود آید که شایسته حوزه‌های علمیه نباشند.

رئیسی با اشاره به قدرت عظیم روحانیت عنوان کرد: روحانیون موجب شدند که انقلاب اسلامی به پیروزی برسد و تثبیت شود و این برخلاف خواسته دشمنان بود.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه امروز پیام انقلاب به کشورهای جهان رسیده است، یادآور شد: دشمنان قدرت روحانیت را درک کرده و به آن طمع می‌ورزند، چراکه می‌دانند روحانیت جایگاه تأثیرگذاری دارد.

وی بیان داشت: شاهد هستیم، وهابیت امروز به شدت علیه تشیع تبلیغ می‌کند؛ رهبر معظم انقلاب در این میان بر حفظ و حراست از روحانیت و حوزه‌های علمیه تأکید دارند و مدیران حوزه‌ها و اعضای جامعه مدرسین در این میان دارای وظیفه سنگینی هستند.

رئیسی با اشاره به تشکیل گروه‌های ارشاد در حوزه‌های علمیه با همکاری بزرگان گفت: برگزاری کلاس‌های اخلاق، عرفان و معنویت از جمله اهداف تشکیل این گروه‌ها هستند.

معاون اول قوه قضائیه بیان داشت: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دارای سابقه‌ای 50 ساله و موفق است و این نهاد مقدس می‌تواند رابطه میان نظام و حوزه را استحکام بخشد.

وی در پایان اذعان داشت: تداوم راه جامعه مدرسین و پویایی این نهاد دارای ضوابطی است؛ باید این احساس به وجود آید که چتر حمایتی جامعه مدرسین بر سر تمام کسانی است که روش و شیوه جامعه مدرسین را پذیرفته‌اند.

خدمت‌رسانی جامعه مدرسین به نظام اسلامی همچنان ادامه دارد

آیت‌الله مرتضی مقتدایی در مراسم اختتامیه همایش نیم قرن حضور که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: علما و مراجع شیعه در طول تاریخ همواره سعی در مقابله با انحرافات و جوابگویی به شبهات داشته‌اند.

وی ادامه داد: این تلاش علما و فضلای شیعه موجب ماندگاری اسلام ناب در طول قرون و اعصار مختلف شده است.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه پس از رحلت آیت‌الله بروجردی گروهی از بزرگان حوزه به منظور برنامه‌ریزی و نظم بخشیدن به برنامه‌های علمی و اخلاقی طلاب جلساتی را تشکیل می‌دادند، خاطرنشان کرد: زمانی که لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در مجلس دوران شاه به تصویب رسید، همه مراجع به خصوص امام راحل به شدت علیه آن موضع‌گیری کردند و پس از این واقعه و شکست رژیم شاه در اجرای این طرح، جامعه مدرسین وارد صحنه سیاسی شد.

وی تصریح کرد: اعضای جامعه مدرسین در مدتی که امام خمینی(ره) در تبعید به سر می‌بردند، هیچ‌گاه دست از فعالیت سیاسی و اجتماعی بر نداشتند و از طریق اعلامیه‌ها، اطلاعیه‌ها و مصاحبه‌های انقلابی از امام و انقلاب پشتیبانی کردند.

جامعه مدرسین در راستای وظایف روحانیت حرکت کرده است

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: جامعه مدرسین همواره در راستای وظایف ذاتی روحانیون و علمای شیعه در دوران غیبت کبری گام برداشته است.

وی با بیان اینکه بزرگان حوزه پیشنهاداتی در خصوص توسعه جامعه مدرسین در شهرستان‌های مختلف داشته‌اند، اذعان داشت: تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و با دعوت از علما سعی در ایجاد مجمع عمومی جامعه مدرسین داریم.

مقتدایی با اشاره به تقاضای علمای بلاد برای تشکیل جلسات استانی و منطقه‌ای در طول سال یادآور شد: ارتباط میان قم و فضلای شهرستان‌ها باید افزایش یابد و جامعه مدرسین می‌تواند، نقش محوری در این زمینه داشته باشد.

تجلیل از صاحبان مقالات برتر همایش نیم قرن حضور در قم

مراسم اختتامیه همایش نیم قرن حضور با حضور آیت‌الله مقتدایی، آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

تجلیل از برگزیدگان و صاحبان مقالات برتر و شایسته پایان‌بخش مراسم اختتامیه بود و با اهدای لوح و جوایزی از این افراد تقدیر به عمل آمد.

دعوت از آحاد مردم و مسئولان به پرهیز از طرح مسائل جنجالی و تفرقه‌آمیز

هشتمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با موضوع «نیم قرن حضور» در نهایت پس از دو روز کاری فشرده با قرائت بیانیه پایانی خاتمه یافت.

بسم ‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم

انّما یخشی‌الله من عباده العلماء

تاریخ روحانیت، تاریخ رشادت و پایمردی در راه احیای دین و مبارزه با طاغوت‌ها و ستمکاران و گسترش نورانیت علم و خِرَد در جوامع و نابودی تیرگی‌های جهل و ضلالت است. این تاریخ عظیم، شاهد مجاهدت عالمانی است که رنج روزگار را بر خویش هموار ساختند و به دنبال گسترش حقیقت نورانی «لیتفقّ هوا فی‌الدین» عمر خود را در علم و عمل مصروف ساختند تا مردمان را به سرچشمه‌های جوشان حکمت و معرفت برسانند.

همایش «نیم قرن حضور» که با هدف پاسداشت پنجاه سال تلاش علمی، فرهنگی و سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، برگزار شده گامی در راستای تبیین نقش و تأثیر حوزه روحانیت در تاریخ معاصر انقلاب اسلامی، احیای هویت اصیل و ذاتی جامعه مدرسین و ایجاد زمینه و بستر لازم برای تأثیرگذاری بیشتر این نهاد حوزوی است. علمای اعلام، فضلای عزیز، مسئولان محترم و تمام شرکت‌کنندگان در این همایش، پس از بحث و گفت‌و‌گو در موضوعات یاد شده و نیز پس از استماع سخنان سخنرانان محترم، بر نکات زیر تأکید می‌کنند:

1. بی‌تردید حوزه‌های علمیه در ساختن تمدن‌ اسلامی و احیای ارزش‌های دینی و گسترش بیداری اسلامی در جوامع امروز نقش عظیمی دارند. این موضوع در سایه توجه به تعالیم قرآن کریم و حضرات معصومین (علیهم‌السلام)، تلاش خستگی‌ناپذیر روحانیت معظم و عمل به رهنمودهای حضرت امام و رهبری معظم انقلاب اسلامی و مراجع معظم تقلید و علمای اعلام صورت می‌پذیرد. از این رو لازم است که با توجه به جایگاه عظیم و مسئولیت خطیر حوزه‌های علمیه و روحانیت معظم، تلاش‌های علمی و فرهنگی و معنوی توسعه‌ یابد تا در آینده شاهد بالندگی بیشتر و ارتقای علمی و معنوی حوزه‌های علمیه باشیم.

2. حوزه‌های علمیه همواره دفاع از کیان ولایت فقیه و نظام اسلامی و ارتباط وثیق با انقلاب و خدمت خالصانه به آن را وظیفه‌ شرعی خود می‌دانند و همانند گذشته در مقابل زیاده‌خواهی مستکبران و زورمداران خارجی و نقشه‌های شوم ایادی داخلی آنها می‌ایستند و اجازه تخطی به آنان نخواهند داد.

3. دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول سال‌های مختلف بی‌شمار است، این همه با رهنمودهای حکیمانه حضرت امام و مقام معظم رهبری و تلاش روزافزون زنان و مردان غیور ایرانی تحقق یافته است. حضور پرشور مردم شریف ایرانی در راهپیمایی 22 بهمن امسال نشان داد که پیوند مردم با نظام اسلامی ناگسستنی است و مردم به فضل پروردگار در کنار انقلاب و آرمان‌های امام و شهیدان ایستاده‌اند، از این رو از آحاد ملت شریف ایران به دلیل این‌ حضور پرشور قدردانی و تشکر می‌کنیم.

4. بی‌تردید پیشرفت‌های مادی و معنوی انقلاب اسلامی در سایه وحدت و همدلی مردم شریف ایران، روحانیت معظم و مسئولان محترم پدید آمده است، از این رو هرگونه تفرقه و چند دستگی، دشمن قسم‌خورده انقلاب را در نیل به اهداف شومش امیدوار می‌سازد. حادثه روز یکشنبه تلخ مجلس شورای اسلامی و طرح اختلافات و کشاندن آنها به جامعه و نیز حادثه تلخ اتفاق افتاده در راهپیمایی 22 بهمن قم که به اهانت به حرم کریمه اهل بیت(ع) و سخنران محترم راهپیمایی منجر شد، موجب تأسف و نگرانی مردم عزیز ما شده است، از این رو آحاد ملت و مسئولان محترم را به توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و پرهیز از اختلاف و طرح مباحث جنجالی دعوت می‌کنیم.

5. در سالی که با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نام نهاده شده، شاهد خودکفایی و رشد صنعت ملی در عرصه‌های گوناگون بودیم. آری، رشد این کشور در توجه به مسئله اقتصاد مقاومتی، گسترش روحیه قناعت و کار روزافزون، توجه بیشتر برای معضلات و مشکلات به‌ویژه توجه به اقشار کم‌درآمد و محروم و پایداری در برابر فشارهای خارجی به‌ویژه در مسئله انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است. در این میان نقش روحانیت معظم و مسئولان محترم بیشتر است. جای آن دارد که با تبیین هدف دشمن از تهدید‌ها و تحریم‌ها، مسئله تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی سرلوحه‌ کار مسئولان محترم قرار گیرد.

6. حضور پرشور مردم محترم در انتخابات آتی ریاست ‌جمهوری و انتخاب فرد اصلح می‌تواند بار دیگر نقشه‌های دشمنان را خنثی سازد و مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان غرب و شرق باشد.

در پایان ضمن سپاس از خداوند متعال و عنایات حضرت ولی‌عصر – عجّل‌الله تعالی فرجه الشریف ـ در برگزاری موفق این همایش و تشکر از همه دست‌اندرکاران و برپاکنندگان این حرکت عظیم، به روح امام عزیز، شهیدان انقلاب اسلامی و ارواح طیبه عالمان فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ویژه حضرت آیت‌الله مشکینی، رئیس فقید جامعه مدرسین درود می‌فرستیم و از پیام حکیمانه و مشفقانه رهبر معظم انقلاب اسلامی کمال تشکر و امتنان داریم.

انتهای پیام/2258/ب40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول