اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کمیته امداد فارس:

کم کاری برخی دستگاه‌ها کمیته امداد را ماندگار کرد

خبرگزاری فارس: مدیرکل کمیته امداد امام خمینی فارس گفت: در ابتدای انقلاب قرار بود کمیته امداد برای زدودن فقر دوران طاغوت مدتی کار کرده و پرونده فقر را ببندد اما کم کاری دستگاه‌های دیگر باعث شد که ما هنوز ماندگار باشیم

کم کاری برخی دستگاه‌ها کمیته امداد را ماندگار کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علی الهیاری بعد از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران رسانه‌های فعال در استان فارس اظهار داشت: هنگامی فقر بیاید نا‌امنی بالا می‌رود و طلافروش و کاسب و تاجر نیز از این نا‌امنی متضرر می‌شوند.

وی افزود: پولی که یک خانم خانه‌دار به درون صندوق صدقات می‌اندازد در وهله نخست ذخیره آخرت خود او و در درجه بعد پیشگیری از ایجاد فقری است که فساد را افزایش داده و می‌تواند دامان فرزندان و همسر خود وی را نیز آلوده کند.

فقیر نجیب دیروز به فقر نانجیب امروز بدل شده است

مدیرکل کمیته امداد فارس در ادامه ابراز داشت: فقر وجود دارد و در حال خشکاندن ریشه جامعه است.

وی تصریح کرد: فقر نجیب دیروز به فقر نانجیب امروز بدل شده چرا که در دهه 60 فقر مطلق بود و فاصله طبقاتی امروز وجود نداشت.

الهیاری بیان کرد: فقری که معلول ناکارآمدی سیستم اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی کشور است به علت آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بدل می‌شود و این سیکل باطل همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: این فقر واقعی اگر به درستی مدیریت نشود نسل آینده را به سقوط می‌کشاند.

الهیاری خاطرنشان کرد: نمی‌توان فقر را بزک کرد یا در پستو نگاه داشت و بسیاری مسائل وجود دارد که در شأن جامعه اسلامی نبوده و قابل بیان نیز نیست.

وی ادامه داد: دختر معصوم شهرستانی که به دانشگاه می‌رود و به سختی پول خرید ژتون غذای خود را تهیه می‌کند، به مرور و با دیدن همکلاسی‌هایی که با خودروهای چند صد میلیونی و میلیاردی به کلاس می‌آیند، در ایمان خود متزلزل شده و ممکن است در مقابل ترمز یکی از همین خودروها در مقابل پای خود، سست شود.

نگاه جامعه به زنان مطلقه اسلامی نیست

الهیاری افزود: زنی که از دست شلاق‌های شوهر معتاد خود طلاق گرفته و با دو فرزند در یک پارکینگ 30 متری در شیراز ماهانه 400 هزار تومان کرایه خانه می‌دهد، ممکن است به هزار راه ناشایست متمایل شود.

وی بیان کرد: بسیاری از همین زنان بی‌سرپرست را زمانی برای کار به خانه‌ای معرفی می‌کنند اما آنان از آن خانه به دلیل نوع نگاهی که جامعه به زن مطلقه دارد فرار می‌کنند.

این مسئول تصریح کرد: زنی که به دلیل زجری که از دست شوهر معتاد خود می‌کشیده و طلاق گرفته چه گناهی کرده که نمی‌تواند به هیچ بنگاه معاملات ملکی برای پیدا کردن خانه مراجعه کند، عاطفه و انسانیت و اسلامیت جامعه ما به کجا رفته است.

وی بیان داشت: جامعه مسلمان ما جامعه‌ای احساسی، اهل منطق، متعبد و خیرخواه است و بزرگترین کمک طول تاریخ کمیته امداد توسط همین مردم برای عراقی جمع شده که هزاران جوان ما را به خاک و خون کشید، حال چه شده که بر هموطنان خود آن‌گونه که باید رحم نداریم.

وی تصریح کرد: 70 درصد احکام شرع مقدس اسلام مسائل اجتماعی بوده و انفاق و خمس و زکات اگر نگوییم برتر است اما در کنار نماز و حج و سایر عبادات قرار دارد.

مدیرکل کمیته امداد فارس ادامه داد: ما بسیاری از مسئولان و حتی همسر مکرمه استاندار فارس را به بازدید افرادی بردیم که در یک حمام سه متری زندگی می‌کنند، تا مسئولان به یاد داشته باشند که شیراز تنها شهر گل و بلبل و هتل‌ها و پاساژها نیست.

وی اضافه کرد: نماینده مجلسی وجود دارد که در کودکی زیر پوشش کمیته امداد بوده، کمک خلبانی که هفت میلیون تومان حقوق ماهانه دارد از همین خانواده‌ها سر درآورده اما این خدمات کمیته امداد را به لحاظ حفظ آبرو و عزت نفس افراد نمی‌توان بیان کرد.

به گفته وی، کمیته امداد حتی به دانشجویان با استعدادی که پدر پولدار ندارند کمک می‌کند تا بتوانند شهریه دانشگاه را بپردازند.

قرار نبود کمیته امداد ماندگار شود

وی در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: در ابتدای انقلاب بنا بر این بود که کمیته امداد برای زدودن فقر دوران طاغوت مدتی کار کرده و پرونده فقر را ببندد اما کم کاری دستگاه‌های دیگر باعث شده است که ما هنوز ماندگار هستیم.

الهیاری افزود: شاید ماندن و بودن کمیته امداد به عنوان مرجعی برای کمک به افرادی که فقیر می‌شوند، خوب باشد اما اگر دستگاه‌های دیگر کار خود را درست انجام داده بودند ما در یک دفتر کوچک هماهنگی خیریه‌ها و تشکل‎های مردمی را انجام می‌دادیم نه اینکه اداره هفت طبقه و شعبات متعدد داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: کمیته امداد در حال حاضر معاونت آموزش و پرورش، معاونت مسکن، معاونت دانشگاه و آموزش عالی و ... دارد و گویا در کنار وزارتخانه‌های اصلی باید کابینه سایه‌ای نیز در کمیته امداد فعالیت کند.

الهیاری بیان کرد: زمانی تسهیلات مسکن می‌دهند، اگر کمیته امداد ورود پیدا نکند تسهیلات را پولدارها می‌برند و فقیرها فقیرتر می‌شوند.

مدیرکل کمیته امداد فارس اضافه کرد: اگر دانش‌آموزی نتواند به مدرسه برود کمیته امداد باید کمک کند، خشکسالی، خرابی جاده، ورشکستگی کارخانه و شیوع اعتیاد نیز که در حیطه کاری دستگاه‌های دیگر است دست آخر بر دوش کمیته امداد سنگینی می‌کند.

به گفته وی، حتی بار اصلی ایجاد اشتغال در شهرستان‌ها را نیز کمیته امداد کشیده است.

الهیاری خاطرنشان کرد: جاده غیر استانداردی که جان چند فرد را می‌گیرد، برای کمیته امداد تعدادی معلول، زن بی‌سرپرست و فرزندان زیر پوشش بر جای می‌گذارد.

ثروت بسیار است اما توزیع آن مناسب نیست

مدیرکل کمیته امداد فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ثروت در جامعه ما بسیار وجود دارد اما توزیع آن نا‌مناسب است و مدیریتی برای چرخش صحیح ثروت نداریم.

الهیاری در ادامه تصریح کرد: هر استان یا شهرستان دور افتاده‌ای که رسانه‌های فعالی دارد از وضعیت بهتری برخوردار شده و امکانات بیشتری را جذب کرده است.

وی بیان کرد: یکی از الزامات در قله بودن فارس در قله بودن رسانه‌های آن است یعنی نباید در روزنامه‌های کشوری از یک شهر دورافتاده کرمانشاه ده‌ها خبر باشد اما از استان فارس حتی یک خبر دیده نشود.

الهیاری ابراز داشت: اگر رسانه‌ای جیره‌خوار شد نمی‌تواند رکن باشد و با قلم صریح خود مسائل را به چالش بکشد و مسئولان را به حرکت وا دارد.

وی در واکنش به پیشنهاد خبرنگار فارس نیز گفت: من به طور جدی با سخت خبر مخالف هستم و در حوزه کاری کمیته امداد که بار احساسی دارد به طور قطع نرم خبر بیشتر جواب می‌‌دهد.

مدیرکل کمیته امداد فارس افزود: بیان آمارها و عملکردها در قالب سخت خبر چندان برای مردم جذابیت ندارد، خبر را نباید چکشی به جامعه تزریق کرد بلکه باید کششی و جذاب باشد.

وی خاطرنشان کرد: به طور قطع تیتری که احساسی برانگیزد می‌تواند جامعه را به حرکت وا دارد و این هنر اهالی رسانه است.

به گفته وی، حلقه مفقوده مطبوعات فارس گزارش‌های اجتماعی است، از کودکی که در کنار وزنه بر روی دفتر مشق خود خوابش برده و از زنی که در 12 سالگی برای 500 تومان با مردی 50 ساله ازدواج کرده است.

الهیاری افزود: سیاه‌نمایی جایز نیست اما رفو کردن واقعیات نیز جایز نبوده و باعث می‌شود که هیچ‌گاه مشکلات حل نشود.

انتهای پیام/2448/و40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول