اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی:

احیای اراضی موقوفه، اوقاف را از بودجه دولتی بی‌نیاز می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه با احیای اراضی موقوفه کشاورزی از بودجه دولتی بی‌نیاز می‌شود، گفت: بنیاد توسعه و عمران موقوفات در استان به دنبال سرمایه‌گذاری و احیای اراضی کشاورزی موقوفه است.

احیای اراضی موقوفه، اوقاف را از بودجه دولتی بی‌نیاز می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدشهاب‌الدین حسینی اهری صبح امروز در نشستی با رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه باید با تشریح آثار و برکات وقف در سطح جامعه، مردم در راستای وقفیات جدید هدایت شوند، اظهار کرد: باید با استفاده درست از موقوفات به ویژه اراضی موقوفه‌ای که کاربری کشاورزی دارند و اجرای آن بر اساس نیات واقفین این شوق در مردم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اداره موقوفات براساس نیات واقفان خیراندیش از خدمات ارزنده اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است، افزود: انجام موقوفات براساس نیات واقفان از مسائل بسیار مهمی است که در مجموعه اوقاف بخوبی انجام می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی اهری با اشاره به اخذ مجوزهای لازم برای احداث سردخانه‌ای بزرگ از محل موقوفات شیخ شهاب‌الدین اهری در شهرستان اهر خاطرنشان کرد: اخیرا موقوفه شیخ شهاب‌الدین اهری در این شهرستان احیا شده و بزودی با همکاری سازمان جهادکشاورزی استان، خواهیم توانست نسبت به احداث سردخانه 10 هزار تنی، صنایع فرآوری و بسته‌بندی، واحدهای تولید کنستانتره میوه‌جات و هدایت صحیح جهت استفاده از ضایعات و پسماند محصولات کشاورزی قدم های موثری برداریم.

وی از آمادگی اوقاف برای واگذاری زمین‌های کشاورزی موقوفی در استان برای ایجاد باغات و مزارع کشاورزی خبر داد و گفت: به منظور احیاء نیت واقفان تمام زمین‌های کشاورزی برای اجرای طرح‌های کشاورزی واگذار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه بخشی از اراضی موقوفه در استان دارای آب هستند، تصریح کرد: مابقی اراضی بدون آب بوده و برای احیاء نیت واقف نیازمند بهره‌برداری است، که به دلیل کمبود آب بدون استفاده رها شده‌اند از این رو تلاش می‌کنیم با همکاری مدیران آب منطقه‌ای نسبت به اخذ آب برای این اراضی اقدامات لازم را به عمل آوریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اجاره‌ بهای موقوفات موجود در سطح استان با نرخ عادله روز فاصله بسیاری دارد از این رو  اجاره ‌بهای موقوفات باید به نرخ عادله روز باشد، ادامه داد: در صورت احیای اراضی موقوفه و سوددهی آنان، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان  از بودجه دولتی بی نیاز خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی اهری با اشاره به بازدید اخیرش از پروژه زیتون کاری در شهرستان طارم استان زنجان که در اراضی موقوفه مرحوم مظفرالدوله صورت پذیرفته است، ادامه داد: بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور با هدف کمک به عمـران، احیاء، توسعـه، بازسـازی و مرمت موقوفات و اماکن مذهبی و خیریه، مشاوره فنی و مالی، اداری، کارشناسی، ارائه خدمات مدیریت و پیمانکاری در امور کشاورزی، صنعتی، معدنی، معماری، شهرسازی، ساختمانی، راه سازی، و تأسیساتی و مشارکت و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های تولید، صنعت، کشاورزی، دامپروری، شیلات، ساخت و ساز مسکن، احداث واحدهای تجاری و فعالیت‌های اداری، رفاهی، فرهنگی و غیره و ایجاد و تاسیس واحدها، موسسات و شرکت‌های مورد نیاز تاسیس شده و شناسایی و احصاء موقوفات مستعد سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت‌های اقتصادی موقوفات دارای قابلیت سرمایه‌گذاری از سیاست‌های کلان این بنیاد است.

وی با اشاره به لزوم سودآور کردن 350 هکتار اراضی باغی موقوفه در شهرستان مراغه افزود: نیم دانگ از اراضی شهرستان میانه وقفی بوده و فضا در این شهرستان برای انجام کارهای کشاورزی بیشتر است همچنین 450 هکتار از اراضی موقوفه شهرستان ورزقان که به صورت قطعات خرد پراکنده برای معاوضه و جابه‌جایی با اراضی منابع طبیعی به یکپارچه‌سازی نیاز دارند که امیدوارم در قالب کمیته مشترک بتوانیم نسبت به انجام این مهم اقدامات لازم را به عمل آوریم.

انتهای پیام/60002/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول