اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر اجرایی جشنواره آواها و نواهای محلی استان یزد:

تلاش‌های همگانی به بار نشست/ اجرای جشنواره آواها و نواها به بهترین نحو

خبرگزاری فارس: دبیر اجرایی جشنواره منطقه‌ای آواها و نواهای محلی استان یزد گفت: خوشحال هستیم که تلاش‌های همگانی برای برگزاری این جشنواره به ثمر رسید.

تلاش‌های همگانی به بار نشست/ اجرای جشنواره آواها و نواها به بهترین نحو

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، غلام‌عباس خاموشی در اختتامیه جشنواره منطقه‌ای آواها و نواهای محلی استان یزد در ابرکوه اظهار داشت: در راستای تحقق سیاست منطقه‌ای کردن جشنواره‌ها، پیشنهاد برگزاری این جشنواره در زمان مدیریت سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه داده شد و با تلاش‌های انجام شده، شاهد اجرایی شدن آن بودیم.

وی افزود: پژوهشگران برای پی بردن به شیوه زندگی و تمدن بشر در گذشته‌های دور به نکات چندی توجه دارند که از جمله آنها می‌توان به  نژاد، دین، ‌زبان ‌و ادبیات اشاره کرد اما آنچه که بیش از همه مورد توجه است، ادبیات آن ملت است که آینه تمام نمایی از گذشته و حال و سرمایه یک ملت و دورنمای تاریخ یک قوم است که باید مورد جستجو و واکاوی قرار گیرد و اما ادبیات که امروزه بزرگترین نشانه تمدن و نمودار حیات یک ملت است به ادبیات خواص (کلاسیک) و ادبیات عوام (فولکلور) ‌تقسیم می‌شود.

خاموشی با بیان اینکه ادبیات فولکلور شامل چندین بخش است، بیان داشت: قصه‌ها و متلک‌ها و داستان‌های عامیانه که پدران و مادران پای گهواره‌های کودکان خود این قصه‌ها را با زبانی شیرین به فرزندان خود می‌گفتند و از این رو سینه به سینه تا امروز باقی مانده، عادات و رسوم مختلفی که در مراسم عروسی و چه در عزا از قدیم باقی مانده است و تعزیه و مراسم عزاداری سالار شهیدان از جمله این تقسیمات است.

وی ادامه داد: واژه‌های قدیمی که دارای حالت زیبایی از گذشته است و در بیشتر نقاط ایران با همان لهجه و گویش محلی هنوز دیده می‌شود و واگوشک‌های محلی شیرین و پر معنایی که در هر شهر با گویش‌های محلی گفته می‌شود را نیز باید در این تقسیم‌بندی جای داد.

وی ادامه داد: موسیقی نه تنها در بین تمام جوامع دیده می‌شود بلکه دارای کارکردهای گوناگونی است اما نگرش به موسیقی و کارکردهای آن در بین جوامع متفاوت است.

خاموشی افزود: به طور کلی موسیقی ابراز بیان احساسات در ارتباط امور و پدیده‌های دینی و دنیوی است و از این رو دارای کارکردهای متنوع است و کمتر کشور و کمتر ملتی در دنیا به اندازه ایران آکنده از آواها و نواهای محلی بوده است.

خاموشی ابراز کرد: شاهد برگزاری نخستین جشنواره منطقه‌ای آواها و نواها با حضور هنرمندان این عرصه از استان‌های یزد،‌ اصفهان،‌ فارس، کرمان و چهارمحال و بختیاری با رویکرد کار و تلاش در این روزها بودیم که با تلاش مسئولان همچنین یاری هنرمندان شهرستان به بار نشست و امید داریم که میهمانان هنرمند و هنردوستان شهرستان از نتیجه این تلاش‌ها بهره‌مند شده باشند.

انتهای پیام/2464/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول