اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع ‌طبیعی کردستان:

بیماری قارچ زغالی در جنگل‌های کردستان مشاهده نشده است/ توزیع 300 هزار اصله نهال رایگان در کردستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: علارغم گسترش قارچ زغالی در جنگل‌های 6استان‌ کشور این بیماری در کردستان مشاهده نشده است.

بیماری قارچ زغالی در جنگل‌های کردستان مشاهده نشده است/ توزیع 300 هزار اصله نهال رایگان در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، پیمان باباپیری عصر امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان که در سالن دولت استانداری تشکیل شد،اظهار کرد: یکی از مضرات آلودگی هوا ناشی از ریزگردهای عربی که از سال 83 به بعد افزایش داشته، کاهش مقاومت درختان به بیماری‌‌ها است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در تعدادی از استان‌ها به ویژه استان‌های زاگرس‌نشین کشور بیماری قارچ زغالی مشاهده و بسیاری از درختان جنگلی این مناطق را از بین برده است.

وی بیان داشت: با انجام اقداماتی و تلاش شبانه‌روزی نیروهای حفاظتی مانع از سرایت این بیماری به جنگل‌های استان شدیم.

وجود 1.7 میلیون هکتار جنگل و مرتع در کردستان

مدیرکل منابع ‌طبیعی و آبخیزداری استان کردستان با اشاره به وجود یک میلیون و 787 هزار هکتار جنگل و مرتع در استان گفت: از این میزان یک میلیون و 400 هزار هکتار آن را مراتع و 373 هزار و 328 هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد.

باباپیری میزان جنگل‌کاری دست‌پاش استان را 2 هزار و 100 هکتار ذکر کرد و افزود: کردستان مقام 18 از نظر وسعت جنگل را سطح کشور داراست.

وی با اشاره به اینکه 48.5 درصد سطح استان را مراتع تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: 633 هزار تن علوفه از سطح مراتع استان تولید می‌شود که با این وجود کردستان 6.5 درصد تولید علوفه کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: 30 تا 50 تن شیره سقز، 5 تن کتیرا و 107 هزار کیلوگرم گردو از سطح جنگل و مراتع استان در سال تولید می‌شود.

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان کردستان از فعالیت دو نهالستان تولید و پرورش نهال درختان جنگلی در استان خبر داد و گفت: سالیانه بیش از یک‌میلیون اصله نهال در این دو نهالستان استان تولید و توزیع می‌شود.

توزیع 300 هزار اصله نهال رایگان در کردستان

باباپیری اضافه کرد: در هفته منابع طبیعی که از 15 تا 21 اسفند ماه است، 300 هزار اصله نهال به صورت رایگان در استان توزیع می‌شود.

وی بیان داشت: پوشش حفاظتی سطح مراتع و جنگل‌های استان در قبل از انقلاب 10 درصد بود که در حال حاضر به 60 درصد رسیده است.

وی عنوان کرد: براساس استانداردهای لازم به ازای هر 10 هکتار باید یک محافظ در مراتع و جنگل‌ها وجود داشته باشد که کردستان از این نظر کمبود نیروی انسانی دارد.

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان کردستان ادامه داد: مشکل کمبود نیروی انسانی نیز با آگهی استخدامی که اخیرا از سوی استانداری اعلام شده، برطرف می‌شود.

انتهای پیام/79003/ق30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول