اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سفیدچاه از نعمت تا محنت

خبرگزاری فارس: روستای خوش‌نام سفیدچاه به‌عنوان مرکزیت دهستان شهدای بهشهر با وجود زیبایی‌های طبیعی و تاریخی از وجود مشکلاتی ریز و درشت، رنج می‌برد.

سفیدچاه از نعمت تا محنت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، روستای سفیدچاه از توابع بخش یانه‌سر بهشهر و مرکز دهستان شهدا است. این روستا در تقاطع سه استان گلستان، مازندران و سمنان قرار دارد.

سفیدچاه همه قشنگی‌ها را با خود دارد؛ هم گذر تاریخ را در آن می‌بینی، هم معنویت را و هم زیبایی‌های طبیعی‌اش را، در پیشانی این روستا و در مسیری که می‌توانی خود را تا ساعتی به چشمه علی دامغان برسانی، گورستانی می‌بینی که در زمره نخستین قبرستان‌های مسلمانان است و گواه آن سنگ‌نوشته‌ها و نقوش هندسی و اسلیمی و سمبولیک و اسامی سادات و بزرگان میرعمادی و مرعشی است.

این گورستان یک‌هزار و 20 ساله در قلب خود بقعه متبرکه امامزادگان منصور، ابراهیم و رحمان از نوادر امام موسی کاظم (ع) را جای داده و در شمال خود هم از معنویت گلزار شهدا که بیش از 100 شهید از بهشهر، گلوگاه، سمنان و گرگان در آن آرمیده‌اند، بهره‌مند است و از طرفی با چشم‌اندازی رویایی، ترکیب زیبایی از تاریخ، فرهنگ و طبیعت را به نقشی بی‌بدیل تبدیل کرده است که برای هر رهگذری بی‌گذار نمی‌افتد.

وجود گونه‌های درختی و گیاهی با ارزش دارویی و خوراکی نیز یکی از شاخصه‌های روستاهای بخش کوهستانی بهشهر است که سفیدچاه هم از آن مستثنی نیست.

اما این روستای گردشگرپذیر در دل خود مشکلاتی هم دارد. مردم این روستا بیشتر کشاورز و دامدار هستند و 6 سال است که در این روستا دهیاری تأسیس شده و حدود 50 خانوار ثابت دارد.

سفیدچاه با وجود نعمت‌های فراوان از داشتن مشکلاتی هم رنج می‌برد. درباره فعالیت‌هایی که تاکنون در سفیدچاه انجام شده و مشکلات فعلی آن با عبدالرحیم ابراهیمی دهیار این روستا به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

 

 

وی با اشاره به نقش تأثیرگذار مردم در عمران و آبادی روستا با توجه به محدود بودن اعتبارات دولتی، اظهار داشت: نصب 269 پلاک پستی، انجام پروژه آبرسانی به‌ طول دو کیلومتر، تعویض یک عدد پمپ شناور با هزینه چهار میلیون تومان، ساخت غسالخانه با صرف 15 میلیون تومان، انجام فاز نخست پروژه گلزار شهدا با صرف 70 میلیون تومان، تعریض خیابان‌ها و بازگشایی دو کوچه 100 متری و احداث کانال بتونی جمع‌آوری آب‌های سطحی برای مصارف کشاورزی بخشی از فعالیت‌هایی است که با پیگیری مسئولان محلی اتفاق افتاد.

دهیار این منطقه افزود: کاشت یک‌هزار اصله نهال در حاشیه روستا، احداث منبع جمع‌آوری آب‌های چشمه برای آب شرب روستایی از محل خود‌یاری اهالی، انجام روشنایی معابر روستا با کمک دهیاری، کمک به ساخت حسینیه روستا، جمع‌آوری زباله سطح روستا، کمک به احداث پل در گلزار شهدا، احداث کانال سیل‌گیر به طول 200 متر در دو فاز، همچنین میزبانی هر ساله از میهمانان مراسم‌ مذهبی به‌ویژه در عید سعید فطر، تاسوعا و عاشورا از فعالیت‌های دیگر مسئولان روستا است.

جاده بین مزارع نداریم

این مسئول محلی درباره مشکلات روستا گفت: نداشتن جاده بین مزارع یکی از مشکلات مهم است، به‌طوری‌که بخاطر این مشکل، از سال 84 تاکنون در 100 هکتار از اراضی آن محصولی کشت نشده است.

ابراهیمی تصریح کرد: با وجود پیگیری‌های زیاد و سه مرحله ملاقات با مدیرکل مربوطه در استان، هنوز مشکل ما برطرف نشده است.

دهستان بدون طبیب

دهیار سفید‌چاه دیگر مشکل این روستا را نبود پزشک عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به این‌که سفید‌چاه مرکز دهستان شهدا است اما طی چهار سال گذشته هیچ پزشکی نداریم با این‌که مرکز بهداشتی - درمانی روستایی مجهز بوده و خانه هم برای پزشک دارد اما اگر کسی بیمار شد باید پس از طی بیش از 80 کیلومتر خود را به مرکز شهرستان برساند که در فصول سرد با جاده‌های لغزنده و دست‌اندازها و به‌ویژه در شرایط برفی، بسیار خطرناک و سخت است.

وی همچنین با اشاره به وجود زمین و ساختمان نمایندگی دامپزشکی در سفیدچاه گفت: وجود یک دامپزشک هم در مرکز دهستان شهدا، ضروری است.

اورژانس جاده‌ای غیر فعال است

 

 

ابراهیمی با اشاره به گذشت پنج سال از صدور مجوز اورژانس جاده‌ای در سفیدچاه گفت: حدود 300 متر زمین رایگان برای راه‌اندازی اورژانس جاده‌ای در اختیار دولت گذاشتیم. یک کانکس هم از طرف بندر‌ امیر‌آباد اهدا شد. کانکس، نصب و اطرافش فنس کشیده شد اما چند سال است که همانجا است و هر روز مستهلک‌تر می‌شود.

وی افزود: این کانکس دقیقاً در قسمت بالا‌دست روستا و گلزار شهدا قرار دارد؛ یعنی در حاشیه جاده بهشهر به سمنان.

بی‌توجهی به میراث فرهنگی

دهیار سفید چاه در ادامه گفت‌وگو با اشاره به قدمت یک‌هزار و 200 ساله قبرستان سفیدچاه، تصریح کرد: اخیراً با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مازندران صحبت کردیم و گفتیم که نسبت به حصارکشی و روشنایی آن اقدام شود.

وی افزود: به‌دلیل درخواست سازمان مربوطه مبنی بر جلوگیری از دفن جدید در کنار گورهای قدیمی در قبرستان سفیدچاه که باعث تخریب این آثار قدیمی می‌شود، زمینی را هم برای دفن اموات جدید در نظر گرفتیم اما هنوز کاری انجام نشده است.

ابراهیمی همچنین از نوع سنگ‌‌فرش‌های به‌کار برده شده در گلزار شهدای سفیدچاه انتقاد کرد و گفت: سنگ‌های انتخاب شده متناسب با جو منطقه کوهستانی نیست. به‌طوری‌که نمی‌شود از روی آن تردد کرد. 

شبکه آبرسانی کاملاً فرسوده است

 

 

دهیار سفیدچاه به فرسوده بودن شبکه آبرسانی روستا اشاره کرد و گفت: طراحی و انجام آن اوایل انقلاب انجام شد و البته اکنون حدود دو کیلومتر آن جدیداً انجام شده و ده‌ها کیلومتر دیگر باقی مانده است.

وی تصریح کرد: این شبکه آبرسانی زیر پوشش آبفار نیست و به‌دلیل وقفی بودن چاه آب، باید از سوی اداره اوقاف انجام شود که تاکنون با وجود پیگیری‌های صورت گرفته، قدمی برداشته نشد.

برخی اراضی در حوزه منابع طبیعی گلستان است

ابراهیمی همچنین از وجود دبیرستان شبانه‌روزی دخترانه آیت‌الله نصیری سفیدچاه بهشهر در حوزه استان گلستان (شهرستان بندرگز) گفت و این‌که علاوه بر این مشکل، باند پرواز بالگرد امداد و ناحیه صنعتی سفیدچاه هم در حوزه منابع طبیعی استان گلستان قرار دارند.

وی تصریح کرد: این اراضی در قسمت بالادست روستا واقع‌ هستند و ما را با مشکلات مربوط به تقسیمات اراضی مواجه کرده است.

دهیار سفیدچاه در پایان سخنان خود اظهار داشت: اعتباری که به این روستا اختصاص داده می‌شود به اندازه 50 خانوار است اما این در حالی است ‌که با توجه به گستردگی روستا و مرکز دهستان بودن، به اندازه 200 خانوار هزینه داریم.

=============

گزارش از آزاده بابانژاد

============

انتهای‌پیام/86001/م30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول