اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

انتقاد سرپرست اداره اوقاف نیشابور از اداره میراث فرهنگی شهرستان:

خرابی‌های بنای کاروانسرای عباسی نیشابور ناشی از ناتوانی میراث فرهنگی است

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور گفت: خرابی‌های بنای کاروانسرا ناشی از ناتوانی میراث فرهنگی است.

خرابی‌های بنای کاروانسرای عباسی نیشابور ناشی از ناتوانی میراث فرهنگی است

به گزارش خبرنگار فارس از نیشابور، حجت‌الاسلام محمد ذاکری صبح امروز در یک نشست خبری در اتاق جلسات اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اینکه کاروانسرا در تصرف اداره میراث فرهنگی است، حفظ و نگهداری آن هم به عهده این اداره است و ربطی به اداره اوقاف ندارد؛ با وجود صحبت‌های مکرر شفاهی و تفاهم درون جلسات و احکام قضایی، میراث فرهنگی هنوز از تحویل کاروانسرا به مالک آن که اداره اوقاف باشد، خودداری می‌کند.

وی یادآور شد: متاسفانه میراث فرهنگی می‌خواهد از زیر بار مسئولیت و برخی مسائل، شانه خالی کند.

این مقام مسئول عنوان کرد: این اداره قبل از سال 88 دادخواست داد که مرجع قضایی در فروردین 89 حکم‌ ابطال اسناد مالکیت میراث فرهنگی را صادر کرد.

وی با اشاره به تعطیل بودن موزه مردم‌شناسی شهرستان از چند سال گذشته و قبل از مطرح شدن اختلافات قضایی اداره اوقاف با اداره میراث، تصریح کرد: دو سال پیش مطالبی در یک رسانه محلی و سیمای استان توسط اداره میراث فرهنگی مطرح شد که البته ما دنبال رسانه‌ای کردن موضوع نبودیم، ولی آشکار و مبرهن است که میراث فرهنگی از زیر بار دایر کردن موزه نیشابور که چند سال است تعطیل شده، شانه خالی می‌کند.

این مقام مسئول نیشابور در خصوص نتایج دو جلسه خود با مسئولان اداره شهرستان و اداره‌کل میراث استان، توضیح داد: ما تفاهم کردیم موزه مردم‌شناسی دایر باشد و حتی موزه وقف شامل برخی اشیای تاریخی، بقاع متبرکه و موقوفات، وقف‌نامه‌ها و عکس‌های مرتبط راه‌اندازی شده و حتی مدیریت موزه تحویل میراث فرهنگی شود.

ذاکری گفت: دو بار صورت جلسه کردیم ولی مسئولان میراث فرهنگی امضا نکردند.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور خاطر نشان کرد: هنوز کاروانسرا تحویل اداره اوقاف نشده است که ما بخواهیم مانع بشویم یا نشویم.

وی از میراث فرهنگی دعوت کرد که برای حفظ منافع عمومی تا قبل از تحویل دادن کاروانسرا به اداره اوقاف، حداقل به خرابی‌های موجود نظیر نم ‌کشیدن سقف برخی غرفه‌ها، سنگ‌فرش تخریب شده محوطه و پیاده‌رو کاروانسرا و ضریح قدیمی رها شده در آن رسیدگی کند.

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت وظایف اداره میراث، خیلی راغب نیستیم که در امور حفظ و نگهداری بناهای تاریخی وارد شویم، قصد ما این است در صورت تحویل‌ گرفتن کاروانسرای عباسی، فضا و ماهیت فرهنگی، هنری و صنایع دستی غرفه‌ها را نگهداری کنیم.

انتهای پیام/70005/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول