اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان:

کردستان به تنهایی دارای 25 درصد کل گونه‌های گیاهی اروپاست

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با بیان اینکه گونه‌های گیاهی استان به تنهایی بیش از 25 درصد کل گونه‌های گیاهی اروپا را شامل می‌شود، گفت: یک هزار و 751 گونه گیاهی در استان شناسایی شده است.

کردستان به تنهایی دارای 25 درصد کل گونه‌های گیاهی اروپاست

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ناصح قادری چهارشنبه شب در جلسه شورای برنامه‌ریزی کردستان با محوریت بررسی سند توسعه محیط زیست استان، با بیان اینکه حجم زباله‌های تولیدی استان به میزان بالایی رسیده گفت: بیش از 995 تن زباله در استان تولید می‌شود.

وی زباله‌های خانگی مناطق شهری را 853 تن، زباله‌های صنعتی را 139 تن، و زباله‌های عفونی بیمارستانی را 3 هزار و 470 کیلو عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه تنها یک درصد از زباله‌های تولیدی استان از مبدا تفکیک می‌شود تصریح کرد: 50 درصد روستاهای استان از جایگاه‌ زباله برخوردار هستند ضمن آنکه برنامه‌ای برای احداث جایگاه زباله‌های پسماند در دست مطالعه است.

قادری بهره‌مندی 97.5 درصدی مناطق شهری از شبکه فاضلاب را موجب کسب رتبه اول استان در این زمینه عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون 3 شهر دارای تصفیه‌خانه بوده و در 11 شهر نیز مراحل ساخت تصفیه‌خانه پیگیری می‌شود.

وی 12 شهر کوچک و همچنین روستاهای استان را فاقد تصفیه‌خانه فاضلاب عنوان و تصریح کرد: دو شهرک صنعتی در شهرستان‌های قروه و سقز دارای تصفیه‌خانه فاضلاب و سیستم تصفیه شهرک صنعتی دهگلان نیز در حال بهره‌برداری است.

77 درصد روزهای سال هوای استان در شرایط ناسالم قرار دارد

قادری در ادامه با ابراز نگرانی از رشد فزاینده آلودگی هوای استان در سالیان اخیر اظهار کرد: در سال 91 تنها 20.1 درصد از روزهای سال شهروندان استان هوای سالم را تجربه کرده‌اند در حالی که روزهایی با هوای ناسالم 77.3 درصد و ایام دارای هوای خطرناک 2.6 درصد بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان درصد روزهای با هوای سالم در سال 90 را 11.5، روزهای دارای هوای ناسالم را 86 درصد و دارای هوای خطرناک را 2.5 درصد عنوان کرد.

وی یکی از راه‌کارهای مقابله با آلودگی هوا را مدیریت گرد و غبار و توجه به اکوسیستم‌های آبی و دریاچه‌ها دانست.

قادری در رابطه با سهم بخش صنعت در آلودگی محیط زیست با اشاره به وجود 4 هزار و 906 واحد صنعتی فعال در استان، مساحت شهرک‌های صنعتی کردستان را 0.05 درصد کل مساحت استان اعلام کرد و افزود: در بحث صنایع آلاینده تا پایان 9 ماهه سال‌جاری 7 کارخانه و 7 کشتارگاه که هر دو متعلق به شهرداری بوده‌اند در این خصوص نقش داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در سال 90، 11 کارخانه و 8 کشتارگاه در استان به عنوان واحدهای آلاینده فعالیت می‌کردند گفت: با انجام اقدامات کنترلی از سوی محیط زیست شاهد کاهش 36 درصدی صنایع آلاینده در استان کردستان بوده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با تاکید بر وجود ظرفیت زیاد در بخش روان‌آبی استان ضریب این موضوع در استان را 2 برابر متوسط کشور دانست و افزود: متوسط بارش‌های استان نیز بیش از 2 برابر متوسط کشوری بوده است.

وی همچنین با اشاره به وجود 14 سد در حال بهره‌برداری، از در دست مطالعه بودن 27 سد با ظرفیت اسمی 5 هزار و 178 میلیون متر مکعب در استان خبر داد. 

1750 گونه گیاهی در استان شناسایی شده است

قادری در خصوص تنوع زیستی موجود در استان با بیان اینکه گونه‌های گیاهی استان به تنهایی بیش از 25 درصد کل گونه‌های گیاهی اروپا را شامل می‌شود گفت: یک هزار و 751 گونه گیاهی در استان شناسایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان تعداد گونه‌های پرنده، خزنده، دوزیست و ماهی در استان را به ترتیب 202، 23، 6 و11 گونه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 6 گونه گیاهی، 9 گونه پرنده، 2 گونه خزنده، 2 گونه دوزیست و 6 گونه از ماهی‌های استان در خطر نابودی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در بخش نیروی انسانی طبق استاندارد‌های جهانی باید به ازای هر 10هزار هکتار، 2 نفر کارشناس و 4 محیط بان وجود داشته باشد این رقم را در کشور 0.84 کارشناس و 2 نفر محیط بان به ازای هر 10 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: در استان کردستان این میزان به 0.2 کارشناس و 0.4 محیط‌ بان تنزل یافته است.

قادری با اشاره به اینکه متوسط سهم ملی اعتبارات محیط زیست در طول سال‌های گذشته 4 درصد بوده است خاطر نشان کرد: در حال حاضر اعتبارات محیط زیست تنها 0.4 اعتبارات استان را در بر می‌گیرد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه اعتبار مورد نیاز برای محیط زیست استان 49 میلیارد ریال است خواستار اختصاص درصد مشخصی در سرفصل‌های اعتباری استان به بخش محیط زیست شد.

انتهای پیام/79008/ج40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول