اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از سالروز ولادت خاتم الانبیاء و رئیس مذهب جعفری

قم در میلاد نبی غرق در جشن و سرور شد

خبرگزاری فارس: همزمان با سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) و رئیس مذهب جعفری، شهر مقدس قم مرکز جهان تشیع غرق در شادی و سرور شد.

قم در میلاد نبی غرق در جشن و سرور شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همزمان با فرا رسیدن هفدهم ربیع الاول سالروز ولادت با سعادت خاتم الانبیاء محمد مصطفی(ص) و ششمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام جعفر صادق(ع)، شهر مقدس قم یکپارچه غرق در نور و شادمانی شد.

شهر مقدس قم در شب میلاد نبی مکرم اسلام و صادق آل محمد(ع) حال و هوای ویژه‌ای به خود گرفت و مراسم جشن و سرور در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع)، مسجد مقدس جمکران، مساجد و تکایا و دیگر اماکن متبرکه با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار شد.

در شب میلاد پیامبر اکرم(ص) هزاران نفر از زائران بارگاه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) با شرکت در مجلس ویژه‌ای که از سوی آستانه مقدسه برگزار شده بود، به جشن و شادی پرداخته و این میلاد با برکت را گرامی داشتند.

در این مراسم ویژه که بعد از نماز مغرب و عشاء در حرم حضرت معصومه(س) برپا شده بود حجت‌الاسلام ماندگاری رئیس موسسه سیره شهدا به ایراد سخنانی پیرامون شخصیت پیامبر اکرم(ص) و رئیس مذهب جعفری پرداخت و حاج عباس حیدرزاده از ذاکرین اهل ‌بیت(ع) نیز با ذکر سرود و قرائت شعر مدیحه‌سرایی کرد.

قرائت قرآن با نوای استاد کریم منصوری و اجرای گروه تواشیح معراج ویژه ولادت پیام‌آور مهربانی‌ها بخش دیگری از ویژه برنامه جشن میلاد در حرم کریمه اهل ‌بیت(ع) بود.

مسجد مقدس جمکران نیز در این شب میزبان هزاران نفر از نمازگزاران و زائران شهر قم بود که پس از اقامه نماز مغرب و عشاء این جشن ولادت را به ساحت مقدس امام زمان(عج) تبریک عرض کردند.

همچنین از صبح امروز مراسمی با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین صالحی خوانساری و بیگدلی و مدیحه‌سرایی سید علی حسینی‌نژاد، سید رضا تحویلدار و مهدی حیدرزاده همراه با اجرای تواشیح گروه موعود برگزار می‌گردد.

عصر ولادت نیز آیین جشن و سرور از ساعت 15 و 30 دقیقه با سخنرانی حجت‌الاسلام گنجی و مداحی حسین پاک زمان و مهدی ساری برپا می‌شود.

همچنین به همین مناسبت شب گذشته و امروز مراسم مختلف جشن میلاد با حضور هزاران دلداده اهل ‌بیت(ع) در دفاتر و بیوت مراجع تقلید برپا شد.

سخنرانان و مداحان اهل بیت عصمت و طهار(ع) نیز در این آیین‌ها به مدح پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) پرداخته و گوشه‌هایی از تاریخ زندگانی پربار آنان را برای مردم تشریح کردند.

اقشار مختلف مردم قم نیز به صورت خودجوش با راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی در نقاط مختلف شهر به ویژه اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)، با شربت و شیرینی از همشهریان و زائران پذیرایی می‌کنند.

همچنین مراسم عمامه‌گذاری طلاب حوزه علمیه نیز همزمان با ولادت حضرت ختمی مرتبط محمد مصطفی(ص) و صادق آل محمد(ع) در دفاتر مراجع تقلید برگزار شده و طی این مراسم شاگردان مکتب امام صادق(ع) لباس سربازی امام زمان(عج) را بر تن می‌کنند.

*نگاهی به تاریخ زندگانی امام جعفر صادق(ع)

حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام رئیس مذهب جعفری در روز 17 ربیع الاول سال 83 هجری چشم به جهان گشودند. پدر ایشان امام محمد باقر(ع) و مادرشان «ام فروه» دختر قاسم بن محمدبن ابی بکر است. کنیه آن حضرت «ابوعبدالله» و لقبش «صادق» است.

وی تا سن 12 سالگی معاصر جد گرامیش حضرت سجاد بود و پس از رحلت امام چهارم مدت 19 سال نیز در خدمت پدر بزرگوارش امام محمد باقر(ع) زندگی کرد و با این ترتیب 31 سال از دوران عمر خود را در خدمت جد و پدر بزرگوارشان که هر یک از آنان در زمان خویش حجت خدا بودند و از مبدأ فیض کسب نور می‌کردند گذراند.

رئیس مذهب جعفری بعد از شهادت پدر بزرگوارشان امام باقر(ع) در سال 114 به امامت رسیدند و دوره امامت ایشان 34 سال طول کشید و این امام همام از معدود امامانی هستند که دوره امامت طولانی داشتند.

امام صادق(ع) حدود 18 سال را با خلفای جور اموی و 16 سال را با خلفای جبار عباسی معاصر بودند و این دوره بسیار پرتلاطم و از نظر سیاسی پرالتهاب است به دلیل اینکه حکومت بنی‌امیه رو به ضعف، انحطاط و انقراض می‌رفت و حکومت بنی‌عباس در شرف به قدرت رسیدن بود.

بعد از هشام بن عبدالملک که آخرین خلیفه مقتدر بنی‌امیه بود، این خاندان دچار جنگ و تفرقه داخلی شد و در مدت کوتاه از سال 125 تا حدود سال 132 که انقراض کامل حکومت امویان رخ داد، پنج خلیفه اموی به قدرت رسیدند که هر کدام با دسیسه دیگری از میان برداشته شدند.

در اواخر حکومت امویان بنی‌عباس جنگ‌هایی را با امویان آغاز کرده بودند و قدرت خوبی هم داشتند و گام به گام به جلو می‌آمدند و درگیری نظامی شدیدی بین عباسیان و امویان بود و به همین دلیل امام آزادی عمل داشتند و حکام مدینه به امام معترض نمی‌شدند و از این زمان یعنی از سال 125 تا پایان دوره بنی‌امیه به اضافه دوره چهار ساله ابتدایی روی کار آمدن بنی‌عباس که مصادف با خلافت نخستین خلیفه آنان ابوالعباس صفاح است به نوعی آنها از امام صادق(ع) غافل شدند و ایشان از این فرصت نهایت بهره را برای عمل به وظایف الهی خود بردند و شاگردانی هم که امام صادق(ع) تربیت کردند بیشتر در این دوره است.

از سال 145 و در سه سال پایانی عمر حضرت شرایط سیاسی شبیه دوران بنی‌امیه شده بود و شاگردان به سختی امکان ارتباط با امام صادق(ع) را داشتند تا اینکه ایشان در سال 148 توسط منصور دوانقی به شهادت رسیدند و پیکر رئیس مذهب جعفری در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/78008/ر30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول