اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیشکسوت وزنه‌برداری گیلان:

نامجو نوابغ ورزش ایران بود

خبرگزاری فارس: پیشکسوت وزنه‌برداری گیلان گفت: زنده‌یاد نامجو از نوابغ ورزش وزنه‌برداری ایران و در رشته‌های ورزشی با استعداد بود.

نامجو نوابغ ورزش ایران بود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، غلامعلی والامنش بعد از ظهر امروز در بیست و سومین سال روز درگذشت زنده‌یاد «محمود نامجو» قهرمان اسطوره‌ای ورزش جهان در سالن المپیک این شهر، اظهار کرد: باید یاد کسانی را که سال‌ها در سطح قهرمانی به جوانان آموزش دادند و پیشکسوت چراغ راه ما هستند را گرامی بداریم.

وی با اشاره به زندگی زنده‌یاد محمود نامجو افزود: نامجو در سال 1297 هجری شمسی در محله استادسرای رشت به دنیا آمد و از 13 سالگی به رشته‌های بندزنی و ژیمناستیک پرداخت و در آنها مهارت یافت و نخستین مدال طلای جهانی را برای ایران کسب کرد و علاوه بر وزنه‌برداری به ورزش‌های زورخانه‌ای، بدنسازی و کشتی پرداخت. 

به گفته این پیشکسوت وزنه‌برداری، نامجو به دلیل نوع‌دوستی، ایمان ناب و خالصانه‌اش به جوانمردی شهرت یافت.

وی اضافه کرد: نامجو در گروه نمایشی رشت اعمال آکروباتیک اجرا می‌کرد و در همان سنین نوجوانی بود که در جستجوی کار به تهران رفت و به صورت جدی در آن جا پیگیر وزنه‌برداری شد.

به گفته والامنش، نامجو به عضویت نخستین تیم وزنه‌برداری ایران درآمد و در نخستین حضور تیم ملی موفق شد تا رکورد جوانان را بشکند و مرد طلایی ایران شود.

وی با اشاره به افتخارات محمود نامجو، خاطر نشان کرد: کسب سه مدال طلا، دو نقره و سه برنز از مسابقات قهرمانی جهان و المپیک، یک مدال طلا و دو نقره از بازی‌های آسیایی و صدها مدال و جایزه از مسابقات بین‌المللی توسط نامجو کسب شد.

این پیشکسوت وزنه‌برداری، اذعان کرد: نامجو در سن چهل سالگی در المپیک ملبورن به مدال برنز دست یافت و مسئولان کارخانه بزرگ غذاهای کمکی انگلستان برای چاپ عکس اندام محمود نامجو روی محصولات خود مبلغ هنگفتی به وی پیشنهاد دادند اما او به دلیل اینکه ممکن است بعضی از محصولات این کارخانه عوارض جانبی داشته باشد، نپذیرفت.

وی بیان کرد: در سال 1334 اردویی در شهر انزلی برای تیم وزنه‌برداری استان زیر نظر زنده‌یاد نامجو برگزار شده بود و بنده به همراه تعدادی از وزنه‌برداران برای یادگیری فنون تکنیک‌های روز و آمادگی بیشتر برای شرکت در مسابقات حضور داشتم و تکنیک‌ها و فنونی را که مرحوم در آن زمان به ما می‌آموخت بیست سال بعد در سال 1364 توسط «اسپاسف» بلغاری در کلاس بین‌المللی تدریس می‌شد و نامجو از علوم و فنون ورزشی دنیا جلوتر بود.

به گزارش فارس، مرحوم محمود نامجو در 30 دی ماه 1368 و در سن 65 سالگی در بیمارستان مهر تهران بر اثر بیماری سرطان دارفانی را وداع گفت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/84002/ت30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول