اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کهگیلویه بیشترین استقبال در خون‌دهی؛ کم‌ترین امکانات در خون‌گیری

خبرگزاری فارس: شهرستان کهگیلویه و شهرستان‌های همجوار که به نوعی به این شهرستان وابسته بوده به اضافه چندین بخش بزرگ و روستاهای بی‌شمار اکنون از نظر امکانات انتقال خون در شرایط نامطلوبی به سر می‌برد.

کهگیلویه بیشترین استقبال در خون‌دهی؛ کم‌ترین امکانات در خون‌گیری

 به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، توسعه و تجهیز پایگاه‌های انتقال خون در کشور روند رو به رشدی داشته و در استان کمتر برخوردار کهگیلویه و بویراحمد نیز در شهرهای یاسوج و گچساران پایگاه‌های انتقال خون مجهز و پیشرفته با فضای فیزیکی مطلوب تأسیس شده که در حال خدمات‌رسانی به مردمان خونگرم هم استانی می‌باشند.

ولی چیزی که در این بین باید به آن اشاره کرد اجحافی است که در حق شهر دهدشت و شهرهای اطراف شده، چرا که مردم این منطقه از نبود پایگاه انتقال خون مجهز و مناسب به شدت در عذاب‌اند و این مسئله وقتی کاملا برای ما محرز شد که برای تکمیل گزارش به سراغ پایگاه انتقال خون دهدشت مستقر در بیمارستان امام خمینی رفتیم و از همان ابتدای ورود به پایگاه انتقال خون دهدشت به عمق موضوع پی بردیم.

پایگاه انتقال خون با چند اتاق عاریه‌ای و استیجاری

و چیزی که در اولین نگاه به چشم می‌خورد فضای فیزیکی محدود و نامناسب پایگاه انتقال خون است، چند اتاق کوچک و محقر که از بیمارستان به صورت امانی و عاریه‌ای کار انتقال خون در آن‌ها انجام می‌گیرد که شاید در خوش بینانه‌ترین حالت به 24 متر مربع برسند.

در این پایگاه البته از منشی و اتاق مجزای پزشک و اتاق تغذیه و سالن انتظار هم خبری نیست و از آلودگی صوتی ناشی از تردد افراد در راهروری بیماران که بگذریم، کمبود شدید فضای فیزیکی و نبود سیستم تهویه مناسب باعث ایجاد بوی نامطبوع و تهوع آور در اتاق‌های این پایگاه شده است.

و در این بین چیزی که بیش از همه عذاب‌آورتر است این که  اتاق خونگیری مجزای برای بانوان و آقایان در این مرکز وجود ندارد و وقتی می‌بینی که دختران و مادران این دیار به رغم حجب و حیا مثال‌زدنی مجبورند جلوی نامحرم دراز بکشند و دست خود را برای خون‌دهی برهنه کنند، قلبت به درد می‌آید و به این فکر می‌افتیم که آیا مسئولان استانی و شهرستانی از این مسئله آگاه هستند یا خیر و آیا این موضوع در جامعه اسلامی و شیعی ما قابل قبول است؟

برای تکمیل گزارش خود در ابتدای امر به سراغ مسئول پایگاه انتقال خون دهدشت رفتیم، وی نیز از وضعیت نامناسب پایگاه انتقال خون دهدشت به شدت گلایه داشت و افزود: به رغم همه این کمبودها مردم شهرستان کهگیلویه استقبال چشم‌گیری از اهدا خون می‌کنند.

طیبه اسلامی می‌گوید: ساختمان انتقال خون دهدشت به هیچ وجه مناسب نیست و در تابستان گرم و در زمستان سرد و همین مسئله باعث می‌شود کسانی که برای اهداء خون می‌آیند شرایط نامساعد را تحمل کنند.

بیشترین استقبال در خون دهی و کمترین امکانات در خونگیری

اسلامی همچنین از استقبال چشمگیر مردم به رغم همه کمبودها سخن می گوید و می‌افزاید: با وجود اینکه این مرکز به صورت یک شیفت کار می‌کند و تنها دو نیرو در این مرکز کار خونگیری را انجام می‌دهند روزانه بیش از 50 مورد خونگیری در این مرکز صورت می‌گیرد.

مسئول  پایگاه انتقال خون دهدشت نیز از مسئولان خواست تا با توجه به اهمیت خون و فرآورده‌های خونی به فکر احداث پایگاه انتقال خون مجهز و مستقل در دهدشت باشند.

مدیرکل انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان این‌که کمتر از سه ماه از مسئولیت وی در سازمان انتقال خون می‌گذرد، اذعان داشت: اصلی‌ترین برنامه خود را استقلال و تجهیز پایگاه انتقال خون دهدشت قرار داده است.

رستم حسن‌زاده با بیان این‌که وضعیت انتقال خون دهدشت به هیچ وجه مورد تأیید وی نیست، تاکید کرد: تمام همت خود را برای احداث پایگاه انتقال خون در خور شأن مردم خونگرم دهدشت به کار می‌گیرم.

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویر احمد با بیان اینکه در مدت تصدی سازمان انتقال خون استان رایزنی‌های فراوانی با نماینده شهرستان کهگیلویه و مسئولان این شهرستان داشته است، تصریح کرد: اصلی‌ترین مشکل تأمین زمینی برای احداث این پایگاه است.

دست نیاز سازمان انتقال خون به سمت مسئولان استانی و شهرستانی

وی با بیان اینکه رایزنی‌های زیادی با دانشگاه علوم پزشکی استان و مسئولان بیمارستان امام خمینی در زمینه  احداث این پایگاه در محوطه بیمارستان امام خمینی دهدشت داشته‌ایم، افزود: سازمان انتقال خون دست یاری خود را به سوی مسئولان شهرستان بلند می‌کند و امیدوار است که در زمینه تخصیص زمین این مرکز همکاری  و مساعدت لازم را داشته باشند.

حسن‌زاده افزود: شهرستان کهگیلویه به جهت دارا بودن جمعیت و مراکز درمانی بزرگ تمامی شاخصه‌های احداث پایگاه انتقال خون را دارد و امیدواریم که مسئولان و به خصوص استاندار و فرماندار کهگیلویه همکاری دو چندانی در این زمینه با سازمان انتقال خون داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که به دلیل نبود امکانات کافی در پایگاه انتقال خون دهدشت، خون اهدایی در این مرکز باید به یاسوج و شهرهای همجوار منتقل شود، اذعان داشت: به دلیل بعد مسافت و از بین رفتن زمان طلایی برای فرآورده‌گیری از چهار فرآورده اصلی که می‌توان از خون گرفت تنها یک فرآورده از خون‌های اهدایی از این پایگاه گرفته می‌شود.

فرماندار کهگیلویه نیز با ابراز تأسف از وضعیت نامساعد پایگاه انتقال خون دهدشت ابراز داشت: تمام تلاش خود را برای رفع مشکل پایگاه انتقال خون دهدشت به خرج می‌دهد و از مدیرکل انتقال خون استان نیز انتظار داریم  در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نکند.

البته لازم به ذکر است که سید ناصر رضایی فرماندار سابق کهگیلویه  و مدیر سابق شبکه  بهداشت و درمان کهگیلویه از اختصاص زمینی در محوطه بیمارستان امام خمینی سخن به میان می‌آوردند ولی در کمال تعجب وقتی در این زمینه با رئیس بیمارستان امام خمینی دهدشت و مدیر شبکه بهداشت و درمان سخن به میان آوردیم ‌آن‌ها اظهار بی‌اطلاعی کردند و تخصیص زمین برای احداث بیمارستان را منوط به موافقت دانشگاه علوم پزشکی دانستند.

به هر حال با توجه به این‌که  تهیه و توزیع خون و فرآورده‌های خونی سالم در بین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی  اصلی‌ترین وظیفه پایگاه انتقال خون است، انتظار می‌رود که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در همکاری با سازمان انتقال خون همان‌گونه که تاکنون و در زمینه ساختمان این مرکز همکاری داشته‌اند در زمینه تأمین زمین مورد نیاز برای احداث این پایگاه در دهدشت پیشتاز باشند.

در این بین نباید فراموش کنیم که بیماران فراوان و مراکز درمانی متعددی چشم انتظار خون‌های اهدایی و فرآورده‌های خونی هستند و با توجه به نقش مهمی که خون و فرآورده‌های خونی در تأمین سلامت و زندگی بخشی به بیماران دارند، وجود مرکز انتقال خون مجهز و پیشرفته از اصلی‌ترین نیازهای شهر دهدشت به عنوان مرکز ثقل چندین شهر کوچک و بزرگ است.

تعجب‌آور این که چرا مسئولان و متولیان امر تاکنون به فکر احداث پایگاه انتقال خون مجهز در این شهرستان که خود مادر چندین شهرستان دیگر است، نبوده‌اند و آیا کهگیلویه و شهرستان‌های همجوار و بخش‌های تابعه آن هنوز باید در حسرت پایگاه انتقال خون باشند و خون اهدایی مردمان این دیار به هدر رود.

و باز جای سؤال دارد که چرا پس از گذشت 30 و اندی سال از نظام مقدس جمهوری اسلامی و با وجود خدمات متعددی که در زمینه‌های مختلف به مردم این شهرستان‌ها شده است در این زمینه کار خاصی صورت نگرفته و توسعه و تجهیز  پایگاه انتقال خون دهدشت به محاق فراموشی سپرده شده است.

-------------------------------

گزارش از قاسم خشت‌زر

--------------------------------

انتهای پیام/82008/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول