اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر تاریخ اسلام:

تمسک به قرآن و اهل بیت رمز پیروزی در همه ادوار است

خبرگزاری فارس: پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: استکبار جهانی این مطلب را درک کرده که ملت ایران از راه قرآن و اهل بیت(ع) جداشدنی نیست و این رمز و کلید پیروزی ما در حال و آینده است.

تمسک به قرآن و اهل بیت رمز پیروزی در همه ادوار است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حشمت‌الله قنبری همدانی صبح امروز در همایش تخصصی اندیشه‌های سیاسی حضرت امام رضا(ع) در تالار اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه ولایتعهدی حکومت عباسی به حضرت رضا(ع) تحمیل شد، اظهار داشت: اوضاع سیاسی و اجتماعی دوران حضرت رضا(ع) بسیار پیچیده بود و مردم قدرت تشخیص مسائل پشت پرده را نداشتند.

وی افزود: مامون به شیوه‌ای مزدورانه و مرموزانه حضرت را تهدید می‌کرد و او در مدینه عوامل ترور و به شهادت ‌رساندن امام را آماده کرده بود، به همین خاطر حضرت لاجرم مهاجرت به مرو را پذیرفتند.

این استاد دانشگاه با اشاره به وداع حضرت رضا(ع) با مسجد النبی(ص) و خانواده‌شان در مدینه بیان داشت: حضرت می‌دانستند که این مهاجرت بازگشتی نخواهد داشت و فرمودند که بر من گریه و شیون کنید و در حیات حضرت رضا(ع) برای ایشان اقامه عزا کردند.

وی تصریح کرد: این اقدام امام باطل ‌بودن و فقدان مشروعیت بنی‌عباس را در مدینه به وضوح نشان داد و این پیام را داشت که ایشان برای ادای تکلیف همانند حضرت سیدالشهدا(ع) راهی میدان مبارزه با جنگ نرم حکومت وقت می‌شوند.

قنبری‌همدانی در ادامه خاطر نشان کرد: امام رضا(ع) هر جا که رسیدند در قامت یک سیاست‌مدار برجسته تکلیف امامت را به انجام رساندند و آنچه در نیشابور رخ داد، خلاصه خطبه مفصل غدیر رسول اکرم(ص) بود، که در نهایت دقت و هوشیاری به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: امام هشتم(ع) به آیندگان و بشریت در جمع چند هزار نفری راویان اخبار و احادیث نیشابور این موضوع را با صراحت تمام اعلام کرد که راه و خط غدیر گمشدنی نیست و کلید سعادت و عاقبت به خیری بشریت در تبعیت از امام معصوم است و با آن اقدام ظریف وجدان غارت شده مردم را به چالش کشیدند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه بنی‌عباس اعتقاد و ظرفیت زندگی در سایه امام معصوم(ع) را نداشتند، بیان داشت: آنچه مامون می‌خواست، مشروعیت بخشیدن به حاکمیت خود بود و با فتنه و تحمیل ولایتعهدی در پی آن بود که برای خود در بین مردم جایگاه موجهی بسازد.

قنبری همدانی در ادامه به تشریح نتایج و دستاوردهای دوران ولایتعهدی حضرت پرداخت و گفت: با قبول این موضوع به میزان قابل توجهی از شدت فشار به علویان و دوستداران اهل بیت(ع) کاسته شد، از سوی حضرت حقایق و ارزش‌های حکومت دینی با مردم در میان گذاشته شد، از چهره حقیقی و پلید بنی‌عباس پرده‌برداری شد و در مناظرات علمی امام با عالمان سایر ادیان، شکست‌ناپذیر بودن اسلام و حقانیت امام حق به وضوح آشکار شد.

وی ادامه داد: اگر چه مامون با هدف به چالش کشیدن حضرت اقدام به برپایی این جلسات مناظره می‌کرد ولی نتیجه‌اش این شد که ژرفای علم بی‌انتهای حضرت رضا(ع) به علمای سایر ادیان اثبات می‌شد و آنان مامون را وادار به تعظیم در برابر معارف بلند و عمیقی که در اختیار حضرت بود، می‌کردند.

وی با اشاره به این مطلب که حضرت رضا(ع) در ادامه راه اجداد بزرگوارشان با درایت و ذکاوت مهر باطل بر خلفای بنی عباس زد، خاطر نشان کرد: متاسفانه مردم آن زمان فهم دقیق و درک عمیقی از شرایط نداشتند و حضرت در غربت محض به شهادت رسیدند و آنچه تاریخ درباره زنان نوغان نوشته، حکایت از تنهایی امام دارد و اینکه مردانگی و غیرت دینی مردم با شبهه‌افکنی‌ها و تبلیغات دروغین خلفای بنی‌عباس به تاراج رفته بود، تا جایی که زنان بایستی برای همراهی با پیکر شریف امام معصوم(ع) به مردانشان مهریه را ببخشند.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز نیز اگر حول محور ولایت حرکت نکنیم و از آنچه که امامان معصومان(ع) به عنوان نقشه راه برای سعادت دنیوی و اخروی ترسیم کرده‌اند غفلت کنیم، به سرنوشت همان مردم دچار خواهیم شد.

انتهای پیام/70005/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول