اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی خبر داد

اتمام مرمت فاز نخست مسجد میرپنج خامنه

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اتمام بخش عمده‌ای از مرمت فاز نخست مسجد میرپنج خامنه، گفت: آیین‌های عاشورایی معماری و تزئینات این مسجد را از دیگر مساجد هم دوره خود متفاوت کرده است.

اتمام مرمت فاز نخست مسجد میرپنج خامنه

به گزارش خبرگزاری فارس از شبستر تراب محمدی صبح امروز در بازدید از مراحل مرمت مسجد میرپنج خامنه اظهار کرد: مسجد میرپنج حیاط و باغچه‌ای بزرگ‌تر از مقیاس عادی مساجد دارد که دلیل آن استفاده از محوطه این مسجد بزرگ برای برپایی مراسم و آیین‌های عاشورایی و محرم است.

وی یادآور شد: همه ساله در دهه نخست محرم، تمام دسته‌های عزاداری شهر خامنه در محوطه مسجد میرپنج جمع شده و به عزاداری می‌پردازند.

محمدی با اشاره به تزئینات بسیار زیبای مسجد، آن را شامل نقاشی بر روی گچ دانست و خاطرنشان کرد: تزئینات بنا چندین دوره انجام شده و در بخش ایوان مسجد، پرده‌هایی معروف به نقاشی قهوه‌خانه‌ای با محوریت و موضوع اتفاقات عاشورایی ترسیم شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مرمت محوطه و نمای بیرونی مسجد میرپنج کامل شده است، افزود: امسال ایوان، نمای شمالی و نمای‌شرقی مسجد در کنار تکمیل نواقص محوطه‌سازی، مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

محمدی قدمت مسجد میرپنج را مربوط به اواخر قرن سیزدهم هجری دانست و نورگیرهای مشبک چوبی را از دیگر تزئینات زیبا و چشمگیر آن عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه میرپنج که اصلی‌ترین بخش آن مسجد است، دارای عناصر دیگری همچون باغ و گنبد مقبره میر پنج نیز بوده است.

قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور  و مدیرکل میراث فرهنگی استان همچنین بنای مسجد میرپنج را شامل سه بخش اصلی ایوان، شبستان و باغچه و حیاطی بزرگ اعلام کرد.

محمدی افزود: مسجد بنایی با سقف چوبی و مصالح خشتی است که بارهای وارده بر آن با تیرها و ستون‌های چوبی تحمل می‌شود.

وی از ادامه مرمت سازه اصلی بنا در سال‌های آتی خبر داد و گفت: مسجد قاجاری میر پنج خامنه به شماره 19579 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/60005/ع20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول