اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی:

مرمت فاز نخست حمام ایلخانی تسوج به پایان رسید

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی از پایان فاز نخست مرمت حمام تاریخی دوره ایلخانی شهر تسوج خبر داد.

مرمت فاز نخست حمام ایلخانی تسوج به پایان رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از تسوج، تراب محمدی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: دوره اولیه این حمام مربوط به قرن هشتم هجری است که جزئی از ابواب البر سلطان ابوسعید ایلخانی به شمار می‌رفته است.

وی با بیان اینکه در دوره صفوی و قاجاریه مرمت و الحاقاتی روی این بنا انجام شده، یادآور شد: این مجموعه علاوه بر حمام تاریخی شامل مسجد جامع، گنبد قنات، میدان و باغ بوده است.

محمدی حمام را دارای قنات جداگانه‌ای خواند و گفت: بخش‌های پایین دست حمام سنگی و در گنبدها از آجر استفاده شده که پوشش بیرونی گنبدها نیز سنگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی تشریح کرد: حمام تسوج همچون دیگر حمام‌های تاریخی شامل بخش‌های ورودی، دالان و دهلیز، بینه و سکوهای سربینه، میان در، سرویس بهداشتی، حجامت خانه، گرمخانه، موتورخانه و خزینه بوده و آب انباری نیز در دوره قاجار به آن الحاق شده است.

محمدی با اشاره به اینکه این حمام به همراه مسجد جامع، گنبد قنات و بازار عناصر اصلی میدان شهر را تشکیل می‌دادند، تصریح کرد: این میدان تاریخی با طرح‌ها و نقشه‌های تهیه شده از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های تاریخی ایران احیا خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با وسعت دادن به این مجموعه تاریخی، میدان کاربری اصلی خود یعنی بازاری برای فروش خشکبار منطقه را باز خواهد یافت.

قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، مرمت گنبدهای حمام، بینه و سربینه، طاق گهواره‌ای قنات، نمای جنوبی حمام و فضاهای شرقی حمام را از جمله اقدامات مرمتی انجام گرفته در فاز نخست حمام تاریخی تسوج خواند.

انتهای پیام/60002/و30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول