اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری فارس:

برخورد قاطع با جرائم خشن اولویت دستگاه قضایی است

خبرگزاری فارس: برخورد قاطع و سریع با مظاهر فساد و همچنین جرائم خشن و مهم از جمله اولویت‌های تعیین شده در دستگاه قضایی است.

برخورد قاطع با جرائم خشن اولویت دستگاه قضایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس، ذبیح‌الله خدائیان در پنجمین کارگاه منطقه‌ای علمی کاربردی پیشگیری از وقوع جرم این استان در جمع مسئولان شهرستان‌های جنوب فارس با اشاره به این که رشد و توسعه هر جامعه‌ای نیازمند بسترها و زیرساخت‌هایی است، امنیت را مهمترین زیرساخت رشد و توسعه ارزیابی کرد.

وی افزود: از جمله مشکلات جامعه بیکاری بوده که برای رفع آن نیاز به سرمایه‌گذاری و کارآفرینی است، اما سرمایه‌گذار در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که امنیت حاکم باشد و ایجاد این امنیت در ابعاد مختلف در اختیار بخش‌ها و مسئولان مختلف این استان است.

خدائیان با بیان ابعاد مختلف امنیت در بخش‌های قضایی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تصریح کرد: ایجاد امنیت در بخش قضایی در اختیار دستگاه قضایی قرار دارد که در این موضوع با حمایت‌های قضایی در امر سرمایه‌گذاری‌های مشروع همواره پیگیری و در دستور کار بوده است.

نماینده عالی قوه قضائیه در فارس تلاش مدیران در ایجاد امنیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را در مسیر رشدو توسعه این استان مهم و حیاتی ارزیابی کرد و اضافه کرد: سرمایه‌گذار در نخستین گام در فکر تأمین امنیت اولیه و سرمایه است و زمانی تصمیم خود را در مسیر ایجاد اشتغال و کارآفرینی عملی می‌کند که بازده اقتصادی سرمایه، ثبات اقتصادی منطقه و برخوردهای اجتماعی و فرهنگی مناسب فراهم باشد.

این مسئول با طرح این سئوال که راه تحقق امنیت مورد نظر چیست، ادامه داد: نخستین و مهمترین راه‌کار ایجاد امنیت پایدار پیشگیری از وقوع جرم به شمار می‌آید و همین موضوع مهم باعث شده است که تاکنون با مدیریت دستگاه قضایی فارس پنج کارگاه علمی کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی در سراسر این استان و با حضور تمام مدیران برگزار شود.

وی اساس و هدف اصلی از برگزاری این کارگاه‌ها و گردهمایی مدیران را برنامه‌ریزی علمی و هدف‌گذاری اقدامات پیشگیری از وقوع جرم خواند و گفت: نخستین پیش‌شرط دستیابی به اهداف این کارگاه‌ها همدلی و همکاری و سهیم دانستن نقش مدیران در امنیت است.

رئیس شورای قضایی استان فارس در ادامه بیان داشت: اگر امنیت قضایی در دست ما قرار دارد، امنیت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در دست سایر مدیران است که با عمل به وظایف در چارچوب‌های قانونی می‌توان بخش عمده‌ای از اهداف امنیت همه‌جانبه را تأمین کرد.

خدائیان به آموزه‌های شرعی و اسلامی اشاره و پیشگیری از جرم را عمل به احکام اسلام و قرآن دانست و خاطرنشان کرد: امروز موضوع پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یک رشته علمی در دانشگاه‌های معتبر جهان تدریس می‌شود، اما این رشته قدمت چندانی ندارد در صورتی که با نگاه عمیق به آموزه‌های قرآن کریم می‌بینیم که این قوانین از قریب به یک‌هزار و 400 سال پیش در آموزه‌های دینی وجود داشته و اگر در جوامع اسلامی آمار جرایم بالا رفته به لحاظ عمل نکردن به این آموزه‌های دینی است.

وی تحکیم بنیان خانواده و برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه، عمل به معیارهای اخلاقی جامعه اسلامی، انفاق، زکات و صدقه و دوری از رباخواری و همچنین امر به معروف به نهی از منکر را از جمله این قوانین متجدد اسلامی خواند و در تشریح آن ابراز داشت: در بحث پیشگیری‌های اجتماعی مهمترین عامل در کاهش جرائم تحکیم بنیان خانواده است چرا که اگر در جامعه خانواده مستحکم و بر مبنای ارزش اسلامی ایجاد و تقویت شود زمینه بسیاری از آسیب‌ها از بین می‌رود.

رئیس کل دادگستری فارس اظهار داشت: در اسلام تاکید شده است کانون خانواده محلی برای آرامش و خوش‌رفتاری زوجین است، حال آنکه اگر به خوبی بنگریم این ارزش‌ها هر روزه کم‌رنگ‌تر و حتی وظایف والدین در قبال فرزندان، پرورش، تربیت و ازدواج آنان بیش از پیش به فراموشی سپرده می‌شود.

خدائیان در ادامه در زمینه پیشگیری از مفاسد اخلاقی نیز بیان کرد: اگر به آموزه‌های دینی در امر پیشگیری اجتماعی و فرهنگی و همچنین پیشگیری وضعی عمل شود زمینه چنین جرائمی فراهم نمی‌شود.

وی به تاکیدات اسلام در فراهم کردن امکان ازدواج آسان و بازداشتن نگاه از نامحرم و پرهیز از نگاه‌های هوس‌آلود اشاره کرد و افزود: اگر مسئولان زمینه ازدواج آسان را فراهم کنند بسیاری از جرائم از بین می‌رود.

وی فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی در این راستا را از جمله وظایف تمام مدیران خواند و ابراز داشت: در مباحث اقتصادی نیز شرع مقدس اسلام در قرآن سفارشات فراوان دارد و شاهدیم که در هیچ دین و مسلک دیگری به این اندازه سفارشات در مورد انفاق نشده به طوری که انفاق کننده مجاهد در راه خدا معرفی شده و به یقین عمل به سفارشات اقتصادی در شریعت از جمله انفاق، خمس، زکات و صدقه باعث از بین رفتن اختلافات طبقاتی و ریشه‌کن شدن فقر که از عوامل اصلی گرایش به جرم محسوب می‌شود، است.

قاضی ارشد استان فارس رواج فسادهای اقتصادی مانند کم‌فروشی و رباخواری را دارای آثار وضعی منفی در جامعه ارزیابی و تصریح کرد: همین عوامل موجبات رفتن برکت از جامعه و گسترش زمینه‌های رشد ناامنی را فراهم می‌کند.

خدائیان انجام برخی از وظایف از جمله برخورد قاطع و سریع با جرائم و مظاهر فساد و همچنین جرائم خشن و مهم را از جمله اولویت‌های تعیین شده در دستگاه قضایی خواند و گفت: اجرای این مجازات‌ها در نهایت و پس از انجام تمام اقدامات پیشگیری از وقوع جرائم در تمام دستگاه‌ها بوده که در این بخش دستگاه قضایی در استان فارس به طور مکرر با اجرای احکام قاطع خود در ملا عام در عمل به این وظیفه خود تلاش کرده است.

وی در جمع مدیران و مسئولان قضایی، اجرایی، امنیتی، نظامی، انتظامی و فرهنگی شهرستان‌های جنوب فارس وضعیت امنیتی جنوب این استان را خوب ارزیابی کرد و افزود: همدلی و تعامل و همکاری تمام مسئولان در این منطقه از فارس زمینه کار و خدمت را به خوبی فراهم کرده و دستگاه قضایی نیز در کنار سایر مجموعه‌ها برخورد با جرائم خشن را در راس برنامه‌های خود و عمل به پیشگیری‌های قضایی قرار داده است.

در این کارگاه یک روزه که با حضور مدیران و مسئولان شهرستان‌های لار، لامرد، مهر و خنج برگزار شد، برنامه‌ها و طرح‌های علمی و عملی پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی تدوین و در دستور کار شوراهای پیشگیری از وقوع جرم این شهرستان‌ها قرار گرفت.

انتهای پیام/2448/ت/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول