اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر راه و شهرسازی:

5.5 میلیون واحد مسکونی طی 5 سال ساخته شده است

خبرگزاری فارس: وزیر راه و شهرسازی گفت: طی 5 سال دولت و بخش خصوصی برای نخستین بار 5.5 میلیون واحد مسکونی را از سال 85 تا 90 احداث کردند و 400 هزار واحد مسکونی مازاد داریم.

5.5 میلیون واحد مسکونی طی 5 سال ساخته شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علی نیکزاد در آیین بهره‌برداری از پنج طرح عمرانی در همدان با بیان اینکه امام علی (ع) در حکومت کوتاه خود خانه‌سازی برای مردم را از اولویت‌های حکومت‌داری می‌دانستند، اظهار داشت: امام راحل همیشه از مسئولان می‌خواستند که برای خانه‌دار شدن مردم چاره‌اندیشی کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانات خود به ساخت ده‌ها هزار مسکن روستایی، شهری و بهسازی برای مردم تأکید دارند و ساخت این حجم از مسکن را طلیعه دهه پیشرفت و عدالت کشور قلمداد می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه اصول قانون اساسی به مسکن‌سازی تأکید می‌کند، تصریح کرد: کار ما در مسکن‌سازی برگرفته از نظرات امام راحل و مقام معظم رهبری بوده و دولت عدالت محور در ساخت مسکن یک کار انقلابی، انسانی و ماندگار در تاریخ انجام داده است.

وی ادامه داد: طبق سرشماری سال 90 در جمهوری اسلامی ایران از سال 85 تا 90، 21.2 میلیون خانوار در کشور زندگی می‌کنند که مسکن موجود 21.6 میلیون واحد خانه است.

نیکزاد خاطرنشان کرد: در طول 5 سال دولت و بخش خصوصی برای نخستین بار 5.5 میلیون واحد مسکونی را از سال 85 تا 90 احداث کرده و 400 هزار واحد مسکونی مازاد داریم.

وی اضافه کرد: اعتقاد دولت عدالت محور، مهرورز و خادم مردم این است که می‌توان کاری کرد که مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال 85 یک میلیون و 700 هزار نفر در استان زندگی می‌کردند، تاکید کرد: استان همدان در سال 85 دارای 428 خانوار بود که در 370 هزار واحد مسکونی ساکن بودند.

وی افزود: در سال 85 تصمیم گرفته شد 130 هزار واحد مسکونی در شهر و روستاهای همدان ساخته شود که این میزان واحدهای مسکونی معادل 36 درصد خانه‌های ساخته شده در طول تاریخ استان است.

نیکزاد با بیان اینکه دولت 3 هزار و 75 میلیارد تومان تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه اختصاص داده است، یادآور شد: تا پایان دولت دهم ساخت 130 هزار واحد مسکونی در استان همدان به اتمام می‌رسد و به مردم تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال 90، 68 هزار واحد مسکونی به بهره‌برداری رسیده است، گفت: از این تعداد 58 هزار واحد در روستا و 10 هزار واحد در شهرها تکمیل و بهره‌برداری شده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در سال 92 قرار است 36 هزار واحد تحویل شود و با تعداد 19 هزار و 870 واحدی که امروز افتتاح شد، در سال جاری 26 هزار و 370 واحد مسکن شامل واحدهای روستایی، شهرهای زیر 25 هزار نفر و بافت فرسوده در استان به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: در سال 91، 36 هزار واحد مسکونی تعهد کردیم که با افتتاح 26 هزار و 370 واحد، 9 هزار و 630 واحد باقیمانده است و تا پایان فروردین‌ماه سال آتی تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

نیکزاد با اشاره به اینکه 19 هزار و 870 واحد مسکونی در زمینی به مساحت 2 میلیون متر مربع ساخته شده است، اظهار داشت: برای ساخت این تعداد واحد مسکونی بیش از 640 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز 108 کیلومتر راه روستایی به بهره‌برداری می‌رسد، یادآور شد: اعتباری بالغ بر 22 میلیارد تومان در راه‌های روستایی هزینه شده و راه‌های روستایی بالای 20 خانوار در استان به 2 هزار و 619 کیلومتر رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متوسط برخورداری از راه آسفالته روستایی بالای 20 خانوار در کشور 65 درصد بوده که این آمار در استان همدان 84 درصد است.

وی با بیان اینکه قبل از دولت نهم کل آزاد‌راه‌های کشور 2 هزار و 200 کیلومتر بود، تاکید کرد: تا پایان دولت دهم ظرف شش ماه آینده 3 هزار و 291 کیلومتر آزاد‌راه در دست ساخت داریم.

نیکزاد ادامه داد: در سال جاری با دو افتتاح که امروز داشتیم و دو آزاد‌راه دیگر که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد، برای نخستین بار در تاریخ راه‌سازی در کشور 230 کیلومتر آزاد‌راه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: اسناد و مدارک نشان می‌دهد که تاکنون در کشور بیش از 130 کیلومتر در دولت‌های مختلف آزادراه افتتاح نشده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: طول آزاد‌راه همدان - ساوه 85 کیلومتر است که امروز 55 کیلومتر از آن به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه قبل از دولت نهم 11 هزار کیلومتر راه‌آهن وجود داشت، اظهار داشت: در دولت نهم و دهم 13 هزار و 850 کیلومتر راه‌آهن در دست احداث است و امروز ریل‌گذاری مسیر 260 کیلومتری راه‌آهن تهران - همدان آغاز می‌شود.

نیکزاد ادامه داد: ریل‌گذاری راه‌آهن ملایر به نهاوند و غرب کشور نیز با دستور رئیس جمهور امروز آغاز شد.

وی افزود: مشکل باند فرودگاه همدان برطرف شده و امروز به بهره‌برداری رسید و هواپیماهای پهن پیکر می‌توانند در این فرودگاه فرود آیند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز هم‌زمان راه اصلی و فرعی نهاوند به کمیجان در استان مرکزی، ایستگاه هواشناسی، مرکز مدیریت راه‌های استان، 6 کیلومتر سیستم روشنایی، احداث سوله‌های نگهداری و شن و نمک و وسایل نقلیه و بهسازی راهدارخانه‌های استان به بهره‌برداری می‌رسند.

وی گفت: امروز در استان کل پروژه‌های راه و مسکن مهر با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و 321 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/89002/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول