اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بی‌مهری مسئولان ادامه دارد

خبرنگاران کماکان محروم از پوشش خبری حادثه‌دیدگان پیرانشهری در اصفهان

خبرگزاری فارس: خبرنگاران اصفهانی از زمان انتقال دانش‌آموزان پیرانشهری به بیمارستان سوانح و سوختگی برای تهیه گزارش با ممنوعیت از سوی مسئولان مواجه شدند و کماکان این افراد نسبت به مصاحبه با خانواده‌های این دانش‌آموزان محروم هستند.

خبرنگاران کماکان محروم از پوشش خبری حادثه‌دیدگان پیرانشهری در اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، 15 آذر ماه امسال بخاری نفتی دبستانی در روستای شین‌آباد واقع در شهرستان پیرانشهر آتش گرفت که به دنبال آن 28 دانش‌آموز یکی از کلاس‌های درس این دبستان دچار سوختگی شدند که از این زمان بود که مراحل درمانی این دانش‌آموزان آغاز شد اما چند روز پس از وقوع این حادثه سیران یگانه و سارینا رسول‌زاده به عنوان دو نفر از این دانش‌آموزان به دلیل بالا بودن درصد سوختگی آنها در گذشتند و 26 دانش‌آموز دیگر نیز تحت درمان قرار گرفتند، حدود 22 روز پس از وقوع این حادثه خبری مبنی بر انتقال شش نفر از دانش‌آموزان شین‌آبادی به اصفهان و سه نفر دیگر از آنها به مشهد برای انجام مراحل درمانی آنها منتشر شد که 11 دی ماه امسال شش دانش‌آموز شین‌آبادی به بیمارستان سوانح و سوختگی امام کاظم (ع) اصفهان اعزام شدند و با تشکیل یک کمیته پزشکی مراحل درمانی آنها به سرعت آغاز شد و درمان این دانش‌آموزان با عمل اتوگرافت به عنوان درمان طلایی سوختگی صورت گرفت که برخلاف اظهارات برخی از افراد نیازی به اعزام این دانش‌آموزان برای انجام مراحل درمانی به خارج از کشور وجود ندارد و به نوعی اصفهان مرهم آلام درد‌ها و زخم‌های شش دانش‌آموز پیرانشهری منتقل شده به بیمارستان سوانح و سوختگی امام کاظم (ع) شد.

* بی‌مهری به خبرنگاران برای مصاحبه با خانواده‌های دانش‌آموزان پیرانشهری

به دنبال این موضوع خبرنگار حوزه اجتماعی این خبرگزاری تلاش‌های بسیاری را برای گفت‌و‌گو با خانواده‌های این دانش‌آموزان انجام داد اما تنها با این موضوع که تهیه گزارش از خانواده‌های این دانش‌آموزان ممنوع است مواجه شد و به نوعی رسانه‌ها برای تهیه گزارش از خانواده‌های این دانش‌آموزان محروم شده بودند و طی روز‌های گذشته وعده‌هایی به خبرنگار این خبرگزاری مبنی بر اجازه دیدار با خانواده‌های شش دانش‌آموز پیرانشهری اسکان‌یافته در یکی از مراکز آموزشی اصفهان داده شد اما این وعده‌ها هنوز عملیاتی نشده است و آموزش و پرورش به عنوان متولی اسکان این خانواده‌ها از دیدار این خبرنگار با خانواده‌های این دانش‌آموزان امتناع می‌کند و باید به این مسئولان گفته شود که خبرنگاران تنها به دنبال انجام رسالت خبری خود و انتشار واقعیت‌ها در سطح جامعه هستند یک خبرنگار به دنبال ایجاد تشنج در فضای موجود نیست اما بار دیگر خبرنگاران در راستای انجام رسالت واقعی خود مورد بی‌مهری قرار گرفتند و باید مسئولان به این نکته توجه داشته باشند که خبرنگاران به دنبال متشنج شدن فضای موجود در جامعه و به دنبال شانتاژ خبری نیستند و خبرنگاری که در اکثر مواقع یاری‌گر هر مجموعه و اداره‌ای است نباید در زمان وقوع چنین حوادثی از سوی مسئولان امر مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار بگیرد.

* آتش‌سوزی در مدارس دارای سابقه چند ساله است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، به گفته برخی از مسئولان آتش‌سوزی در مدارس کشور از سابقه چندین ساله برخوردار است که تاکنون منجر به مرگ 10‌ها معلم و دانش‌آموز و سوختگی بیش از 50 دانش‌آموز شده است و اطمینانی وجود ندارد برای اینکه آیا کشور بار دیگر شاهد وقوع چنین حوادث تلخ و ناگواری شود یا خیر چرا که 15 آذر ماه امسال مردم و مسئولان از وقوع حادثه تلخی دیگر در یکی از دبستان‌های غربی کشور مطلع شدند که این حادثه تلخ خبر از سوختگی 26 دانش‌آموز و فوت دو نفر از دانش‌آموزان این دبستان را داشت دانش‌آموزانی که تنها در رویا‌های کودکانه خود بودند اما در بهت و نا‌باوری با آتش گرفتن بخاری کلاس درس خود مواجه شدند چه کسی برای وقوع چنین حوادث تلخی پاسخ‌گو است حادثه تلخی که سبب فوت سیران یگانه و سونیای رسول‌زاده و عزا‌دار شدن خانواده‌های آنها شد.

11 دی ماه امسال شش نفر از دانش‌آموزان دبستان روستای شین‌آباد برای انجام مراحل درمانی به بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم (ع) منتقل شدند و در BICU این بیمارستان که هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده است بستری شدند و در حال حاضر دو نفر از این دانش‌آموزان به نام‌های سیما مرادی و سیما شادکام به دلیل به انجام مراحل درمانی و بهبود وضعیت جسمانی آنها از بیمارستان مرخص شده‌اند.

* درمان دانش آموزان پیرانشهری با عمل اتوگرافت

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم (ع) گفت: این بیمارستان با انجام عمل اتوگرافت نسبت به درمان دانش‌آموزان پیرانشهری منتقل شده به اصفهان اقدام کرده است.

فریدون عابدینی با تاکید بر اینکه انتقال بیماران سوختگی از استان‌های دیگر به این بیمارستان از سال‌های گذشته انجام شده است، اظهار کرد: در هیچ زمانی مشکل خاصی در ارتباط با پذیرش بیماران سوختگی از استان‌های دیگر در این بیمارستان وجود نداشته است.

وی بیان اینکه این اعتماد به بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان وجود دارد که بیماران سوختگی از استان‌های دیگر کشور به این بیمارستان منتقل می‌شوند و این بیمارستان امسال و همچنین در سال گذشته بیماران متعددی را از حدود 10 استان کشور پذیرش کرده است، افزود: این بیماران از نواحی غرب، مرکز و جنوب کشور در این بیمارستان پذیرش شده‌اند.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم (ع) اصفهان با اشاره به اینکه بیماران سوختگی از نواحی شمالی و شمال غرب کشور بیشتر به بیمارستان سوانح و سوختگی تهران اعزام و منتقل می‌شوند، تصریح کرد: نوحی شمال و شمال غرب کشور فاصله بسیاری با استان اصفهان دارند.

* آماده پذیرش بیماران پیرانشهری در بیمارستان اصفهان بوده‌ایم

وی با اشاره به اینکه بیشترین بیماران سوختگی از این نواحی به تهران منتقل می‌شوند و به این دلیل انتظار انتقال دانش‌آموزان پیرانشهری به بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان وجود نداشته است، اضافه کرد: اما با این وجود از ابتدای وقوع حادثه برای این دانش‌آموزان از آمادگی کامل برای پذیرش دانش‌آموزان پیرانشهری در این بیمارستان برخوردار بوده‌ایم و با توجه به این موضوع از ابتدا آمادگی این بیمارستان برای پذیرش دانش‌آموزان پیرانشهری به مسئولان مربوطه اعلام شد.

عابدینی با بیان اینکه حدود 50 سال گذشته بخش‌های پرستاری و داخلی پزشکی در زمینه درمان زخم‌های سوختگی عمده خدمات اورژانسی را به بیماران دارای این زخم‌ها ارائه می‌داده‌اند، تاکید کرد: در این زمان‌ها اکسیژن رسانی، مایع درمانی و ارائه تغذیه به این بیماران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و استفاده از روش‌های درمانی مناسب برای درمان زخم ناشی از سوختگی به دلیل پیشرفت‌های علمی طی دو دهه اخیر از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

وی با اشاره به اینکه سوختگی بیماری زخم است و در حال حاضر در سراسر دنیا برای درمان زخم‌های ناشی از سوختگی از دو روش استفاده می‌شود، ادامه داد: درستینگ یا پانسمان کردن به عنوان روش‌های درمان زخم‌های ناشی از سوختگی به شمار می‌رود.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم (ع) با تاکید بر اینکه برخی از این پانسمان‌ها به عنوان روش‌های سنتی درمان زخم‌های سوختگی است که در حال حاضر اکثر کشور های دنیا و آمریکا و آلمان نیز از این روش‌ها برای درمان زخم‌های ناشی از سوختگی استفاده می‌کنند، گفت: همچنین اکثر کشور های دنیا از روش پوشاندن زخم‌های ناشی از سوختگی برای آماده شدن زخم برای انجام عمل گرافت استفاده می‌کنند.

*دانش‌آموزان پیرانشهری را با ابتدایی‌ترین امکانات درمان کرده‌ایم

وی با بیان اینکه این بیمارستان با استفاده از ابتدایی‌ترین امکانات از این روش برای درمان زخم‌های ناشی از سوختگی شش نفر از دانش آموزان پیرانشهری استفاده کرده است، اظهار کرد: آمریکا یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه درمان بیماری سوختگی است.

عابدینی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشور آمریکا برای درمان بیماری سوختگی بیشترین تعداد بانک پوست را در ارتباط با سوختگی در اختیار خود دارد، ادامه داد: در کشور های دارای بانک پوست تا زمان آماده شدن پوست برای انجام عمل گرافت از پوست جسد انسان به عنوان آلوگرافت و پوست خوک به عنوان زالوگرافت به صورت موقت بر روی پوست دارای زخم سوختگی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از این روش سبب کاهش درد، کاهش ورود میکروب‌ها به داخل زخم و جلوگیری از انتشار مایعات بدن می‌شود، تصریح کرد: پس از مناسب شدن شرایط بیمار دارای زخم ناشی از سوختگی این پوست از روی بدن بیمار برداشته می‌شود.

* اتوگرافت درمان طلایی سوختگی

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم (ع) با تاکید بر اینکه سپس از پوست بدن خود انسان بر روی نواحی دارای سوختگی استفاده می‌شود، اضافه کرد: این روش به عنوان اتوگرافت نام دارد که اتوگرافت درمان طلایی سوختگی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال 2005 تاکنون روی بانک پوست جدید یا بافتی اقدامات بیشتری صورت گرفته است که این روش به عنوان مهندسی بافت جایگزین پوست نام دارد، تاکید کرد: در روش مهندسی بافت جایگزین پوست جایگزین‌ها به روش بیولوژیک، مصنوعی یا مجموع این دو مورد به صورت موقت یا دائم تهیه می‌شود.

عابدینی با اشاره به اینکه تولید و تهیه این نوع جایگزین‌ها به میزان بسیاری امکان پذیر است و پوست جدید یا بافتی از خصوصیات آلوگرافت و زنوگرافت برخوردار نیست، افزود: آلوگرافت و زنوگرافت دارای خطر بیماری هستند و این نوع جایگزین‌ها باید از نظر بیماری‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه اما در زمینه جایگزین‌های بافتی این موارد مطرح نیست و در این جایگزین‌ها خطر انتقال بیماری وجود ندارد و هزینه تهیه جایگزین‌های بافتی نسبت به آلوگرفت و زنوگرافت نیز کم‌تر است، گفت: دنیا در حال حرکت به سوی استفاده از جایگزین‌های پوستی برای درمان زخم‌های ناشی از سوختگی است.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم (ع) با تاکید بر اینکه این بیمارستان نیز در حال حرکت به سوی استفاده از این نوع جایگزین‌ها برای درمان زخم‌های ناشی از سوختگی است، اظهار کرد: این بیمارستان از پانسمان نانوی نقره برای درمان بیماران دارای زخم‌های سوختگی استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پس از آماده شدن شرایط جسمانی بیمار دارای سوختگی این بیمار به اتاق عمل منتقل می‌شود و در اتاق عمل نسوج مرده بیمار برداشته می‌شود و پانسمان نانوی نقره بر روی نسوج مرده بیمار مورد نظر قرار می‌گیرد، ادامه داد: استفاده از این روش سبب جلوگیری از بروز عوارض ناشی از زخم سوختگی بر روی بیمار می‌شود.

عابدینی با بیان اینکه در این روش از بروز درد و عفونت روی بیمار جلوگیری می‌شود و در صورت لزوم به مدت دو هفته امکان وجود این پانسمان روی زخم بیمار وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر بیماران دارای سوختگی‌های تا 65 درصد زیر پوشش این عمل قرار می‌گیرند.

*کاهش مرگ و میر ناشی از سوختگی با استفاده از پانسمان نقره

وی با اشاره به اینکه استفاده از این روش در درمان بیماران دارای سوختگی رضایتمندی بسیاری داشته و مرگ و میر های ناشی از سوختگی را نیز کاهش داده است، اضافه کرد: استفاده از پانسمان نقره نسبت به پانسمان پماد بر روی بیماران سوختگی سبب کاهش زمان بستری شدن بیمار در بیمارستان می‌شود.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم (ع) با بیان اینکه در بسیاری از کشور های دنیا نیز از پانسمان پماد برای درمان زخم‌های ناشی از سوختگی استفاده می‌شود، تاکید کرد: برای درمان بیماران دارای سوختگی بالای 65 درصد باید از جایگزین‌های پوستی مناسب‌تر استفاده شود و هر چه سریع‌تر شاهد تولید انبوه این جایگزین‌ها باشیم.

* زمینه‌های اعزام 3دانش‌آموز پیرانشهری به خارج فراهم شود

به گزارش فارس از اصفهان، مدتی پیش خبری در یکی از خبرگزاری‌های کشور از سوی رسول خضری به عنوان نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی از احتمال اعزام سه دانش‌آموز پیرانشهری به خارج از کشور منتشر شد که در این خبر آمده بود برای  درمان سریع و بهتر این سه دانش‌آموز که دارای سوختگی 40 درصد هستند و براساس نظر پزشکان معالج زمینه اعزام آنها به خارج از کشور فراهم می‌شود.

* نیازی به اعزام دانش‌آموزان پیرانشهری به خارج نیست

اما با وجود این اظهارات رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان گفت: در حال حاضر بیماران منتقل شده به این بیمارستان با استفاده از بهترین روش‌های درمانی درمان می‌شوند.

عابدینی با بیان اینکه تاکنون مراحل درمانی دانش‌آموزان پیرانشهری در این بیمارستان به خوبی انجام شده است و اظهارات ارائه شده در ارتباط با عدم وجود امکانات لازم برای درمان این دانش‌آموزان در کشور دارای پشتوانه علمی نیست، اظهار کرد: تمام اظهارات ارائه شده در این زمینه خارج از مراکز علمی و دانشگاهی بیان شده است.

وی اضافه کرد: پزشکان و کادر درمانی بسیار مجربی در بیمارستان‌های سوانح و سوختگی موجود در کشور وجود دارد.

* اسکان خانواده‌های دانش‌آموزان پیرانشهری تا پایان درمان آنها در اصفهان

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: خانواده‌های شش دانش‌آموز پیرانشهری منتقل شده به اصفهان تا پایان مراحل درمانی فرزندان خود توسط آموزش و پرورش استان در اصفهان اسکان می‌یابند.

سید مجید عاملیان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش استان پیش از انتقال دانش‌آموزان پیرانشهری نسبت به اعزام این دانش‌آموزان به اصفهان مطلع بودهاست، ادامه داد: آموزش و پرورش استان از آمادگی کامل برای اسکان خانواده‌های این دانش‌آموزان در اصفهان برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه سراسر استان برای خدمت‌رسانی به این دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها از آمادگی کامل برخوردار هستند، تاکید کرد: آموزش و پرورش استان تا زمان بهبود یافتن این دانش‌آموزان و مرخص شدن آنها از بیمارستان نسبت به اسکان دادن خانواده‌های این دانش‌آموزان اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

به گزارش فارس، وقوع چنینی حوادثی برای دانش‌آموزان پاک و معصوم برای تمام ملت ایران دردناک است و آموزش و پرورش باید نسبت به ایمن‌سازی مدارس و جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه‌های ایرانی اقدام کند تا بار دیگر شاهد حادثه تلخی برای دانش‌آموزان بی‌گناه و پاک این سرزمین نباشیم، و به راستی چرا مسئولان اجازه پوشش اخبار روند درمان و مصاحبه با خانواده‌های این دانش‌آموزان را به خبرنگاران نمی‌دهند؟

...................................

گزارش از: پروین احمدی

...................................

انتهای پیام/63004/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول