اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نکا مطرح کرد

کاهش جمعیت جانوری در جنگل‌های شمال

خبرگزاری فارس: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نکا، خرس را ضامن بقای جنگل‌های سوزنی‌شکل دانست و تصریح کرد: با از بین ‌بردن خرس و کاهش جمعیت جانوری شاهد از بین رفتن جنگل‌ها هستیم.

کاهش جمعیت جانوری در جنگل‌های شمال

به گزارش خبرگزاری فارس از نکا، محمدعلی طالبی بعد از ظهر امروز در همایش هم‌اندیشی دبیران جغرافیا، زیست و زمین‌شناسی در سالن آموزش و پرورش نکا اظهار داشت: اکنون آلودگی هوا بیشتر از زمین است و به همین دلیل نیز باید در تلطیف هوای منطقه زندگی خود همه ما تلاش کنیم.

وی افزود: نازک شدن لایه ازن یکی از مشکلات آلودگی هوا است که ناشی از سوخت فسیلی در اطراف ما است که باعث از بین رفتن اشعه ماورای بنفش شده و سرطان پوستی که اکنون 13.8 درصد سرطان جهان را به خود اختصاص داده است ناشی از این امر است.

طالبی ادامه داد: هوای آلوده تنها مختص زندگی شهرنشینی نیست اما در شهرها به دلیل وجود آلاینده‌های فراوان بیشتر است.

وی گفت: آتش زدن هیزم و پخت و پزهایی که در روستاها انجام می‌شود نیز به شدت به محیط زیست و آلودگی هوا دامن می‌زند که به دلیل عدم سوخت مناسب در برخی از روستاها این مسئله وجود دارد و امری انکارناپذیر است.

رئیس محیط زیست نکا تصریح کرد: بر اساس تحقیق دانشمندان و کارشناسان اکنون سه عامل جهانی گریبانگیر جهانیان است که تغییر اقلیم آب و هوایی، بیابان‌زدایی و کمبود آب شیرین سه عامل مهم ایجاد مشکلات زیست محیطی در جهان است.

طالبی یادآور شد: همه ما باید در نگرش زیست محیطی روشنگری کنیم و بدانیم حیات وحش، اکوسیستم، کویر، جنگل و ... در زندگی محیطی نقش‌آفرین هستند و نمی‌توانیم با از بین بردن جنگل امید به زندگی آرام و بدون دغدغه داشته باشیم چرا که با از بین بردن جنگل باید عواقب ناشی از آن را بپذیریم.

وی خرس را ضامن بقای جنگل‌های سوزنی‌شکل دانست و تصریح کرد: با از بین‌ بردن خرس و کاهش جمعیت جانوری شاهد از بین رفتن جنگل‌ها هستیم.

طالبی گفت: شکار خرس به دلیل استفاده از پوست، روغن، و چربی و ... از مواردی است که اکنون به شدت انجام می‌شود و باید جلوی این شکارها گرفته شود و با فرهنگ‌سازی در بین مردم آگاه‌سازی شود.

وی افزود: فرسایش خاک و بسیاری از مشکلات ناشی از آن به دلیل از بین‌ رفتن جنگل‌ها است که ما با نادیده گرفتن آن در واقع حیات خود را به خطر می‌اندازیم.

طالبی با اشاره به این‌که دانش‌آموزان باید در مدارس با آلاینده‌های مختلف زیستی آشنا باشند، خاطر نشان کرد: ایجاد تنوع برنامه برای اشاعه فرهنگ زیست محیطی از جمله مسائلی است که در مدارس باید رعایت شود.

وی گفت: بیان اهمیت مسائل زیست محیطی، تصویر روشنی را از اهمیت حفظ منابع ملی و مصرف بهینه انرژی و محیط زیست ترسیم می‌کند که این تصویر با فرهنگ‌سازی مؤثر نقش ماندگاری داشته و هرگز پاک نمی‌شود.

معاون آموزشی آموزش و پرورش نکا نیز در سخنانی گفت: در بحث هوا و زمین پاک، نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی هستیم اما مهم‌تر از آن نیازمند عمل هستیم.

علی مقدم‌نیا اظهار داشت: باید در آموزش و پرورش مدیران، مربیان و دانش‌آموزان پیام‌رسان مناسبی برای خانواده و جامعه باشند و هر گاه این تبادل اطلاعات به‌درستی انجام شد می‌توانیم امیدوار باشیم.

وی ادامه داد: سفره‌خانه‌ها بخشی از آلودگی‌های هوای اطراف را بر عهده دارند که با وجود این‌که باید برداشته شوند همچنان دائر بوده و فعال هستند و باید در این راستا چاره‌اندیشی شود.   

مقدم‌نیا ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده است، کودکان و سالخوردگان، دو گروه آسیب‌پذیر بر اثر آلودگی هوا هستند اما کودکان صدمات بیشتری را متحمل می‌شوند چرا که تعداد تنفس هوای آن‌ها بیشتر است، به این ترتیب میزان آلاینده‌های بیشتری را وارد سیستم تنفسی خود می‌کنند.

وی گفت: همه باید تلاش کنیم تا پیام‌رسان خوب زیست محیطی برای تمام عصرها باشیم تا آیندگان از داشته‌هایمان استفاده و آن را در اختیار نسل بعد از خود قرار دهند.

انتهای‌پیام/86002/م30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول