اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری خبر داد

ثبت میراث معنوی فنون نان‌پزی چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری از ثبت میراث معنوی فنون نان‌پزی این استان در فهرست آثار ملی خبر داد و اظهار داشت: این اثر با شماره 506 به ثبت رسیده است.

ثبت میراث معنوی فنون نان‌پزی چهارمحال و بختیاری

مژگان ریاحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، نان را اصلی‌ترین خوراک در فرهنگ بختیاری دانست و اظهار داشت: امروزه با توجه به رشد و گسترش وسایل ارتباط جمعی و علاقه به شهرنشینی، مجموعه آداب و رسوم و فنون و مهارتهای زندگی بومی – سنتی در خطر فراموشی است و از آنجا که گوشه‌ای از فنون و مهارتهای زندگی سنتی بختیاری در فنون پخت نان محلی و سنتی نمود پیدا کرده است، ثبت این میراث معنوی در فهرست آثار ملی، تاثیر بسزایی در حفظ و ماندگاری آن دارد.

وی با بیان اینکه نان عامل مهمی‌ در زندگی انسان‌‌ها به شمار می‌رود، افزود: نان در زندگی عشایر کوچنده نیز نقش بسیار عمده‌ای را ایفا می‌کند به گونه‌ای که این ماده غذایی، خوراک اصلی را در تغذیه جمعیت کوچنده تشکیل می‌دهد.

ریاحی تفاوت‌‌های موجود در نان‌های هر منطقه را تحت تاثیر عادات مردم و امکانات محیطی آن منطقه دانست، و اذعان داشت: در بین بختیاری‌‌ها نان و برخی خوراک آن‌چنان ارزشمند است که به آن سوگند یاد می‌کنند. 

این مسئول متذکر شد: تفاوت در شیوه معیشت هر قوم از اختلافات فرهنگی، طبیعی، جغرافیایی و به طور کلی نوع زندگی آن قوم که برگرفته از عوامل مختلفی است سرچشمه گرفته، و بدون شک فنون نان‌پزی نیز در میان قوم بختیاری به عوامل زیادی بالاخص عوامل محیطی و فرهنگی بستگی دارد که این فنون نان‌پزی را نسل به نسل به آیندگان منتقل می‌کنند.

ریاحی با بیان اینکه شاتر، توسی و توه از لوازم مورد نیاز پخت نان محلی در فرهنگ بختیاری است، خاطرنشان کرد: شیوه خاص خمیر، تفاوت زمانی به عمل آمدن خمیرها در نان‌های مختلف و تفاوت آرد بکار رفته در پخت نان، از ویژگی‌های منحصر به فرد پخت نان محلی در استان چهارمحال است. 

انتهای پیام/68005/خ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول