اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

«ورزش» غریب و مهجور در رسانه‌های استان همدان

خبرگزاری فارس: در حالی که رشته‌های مختلف ورزشی در استان فعالیت خوبی دارند و تیم‌های زیادی در سطوح لیگ‌های کشور حاضر هستند اما رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری استان از ورزش غافل هستند و کمتر به این حوزه اهمیت می‌دهند.

«ورزش» غریب و مهجور در رسانه‌های استان همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، هر وقت در عرصه ملی و کشور صحبت از حضور قهرمانان و افتخارآفرینان ورزشی به میان می‌آید قطعاً نام استان همدان زینت‌بخش هر محفل و مجلس ورزشی است و از این حیث همدانی‌ها در ادوار مختلف با معرفی چهره شاخص و نخبه حرف‌های زیادی در ورزش کشور داشته و دارند.

در دهه 80 ورود تیم‌های بسکتبال پگاه، والیبال شهرداری، فوتسال علیصدر و حضور پر حرف و حدیث پاس همدان در بالاترین سطوح مختلف ورزشی و لیگ‌های کشور باعث شد تا فتح بابی در زمینه تیمداری حرفه‌ای در استان همدان شود اما بنا به دلایلی این تیم‌ها و باشگاه‌ها یا از بین رفته و منحل شدند یا اینکه اگر حضور دارند استحکام و قدرت قبل را دارا نیستند.

فعالیت بیش از 45 هیئت ورزشی در سطح استان و همچنین حضور تیم‌های مختلف رشته‌های ورزشی در سطح لیگ‌های مختلف کشوری به نام استان همدان حکایت از پویایی و رشد و حرکت رو به جلوی ورزش در این استان غربی کشورمان دارد.

حضور قهرمانان رشته‌های مختلف در بازی‌های آسیایی سال‌های اخیر و حضور مقتدرانه و مدال‌آوری ورزشکاران استان همدان در سه دوره بازی‌های المپیک آتن، پکن و لندن نشان از استعدادهای درخشان در بین مردم این خطه از کشور عزیزمان دارد که نام همدان در ادوار مختلف زبانزد کارشناسان، مربیان و رؤسا و مدیران ورزشی کشور بوده است.

با این توضیحات به راحتی می‌شود فهمید که استان همدان از نظر سخت‌افزاری و وجود استعدادها و نخبگان ورزشی همیشه و در سال های اخیر به خصوص سال‌های بعد از انقلاب حرف‌های زیادی برای گفتن در ورزش ایران داشته و با موفقیت‌هایی که توسط ورزشکاران این استان در رشته‌های مختلف کسب شده و به دست آمده در غرب کشور به عنوان استان شاخص مورد توجه است.

رشته‌های مختلف ورزشی در بین آحاد مردم و علاقمندان خونگرم و پرشور همدانی از جایگاه برخوردار است و هر جایی که باید با حضور و حمایت خود موجب دلگرمی و ایجاد انگیزه برای ورزشکاران استان داشته باشند الحق و الانصاف گسترده و بی‌منت پای کار بودند و باید قدرشناس این مردم بی ادعا همیشه و در همه حال باشیم.

این همه موفقیت‌های ریز و درشت و حضور و معرفی چهره‌ها و نخبگان ورزشی باعث شده نام همدان بیش از پیش در عرصه ورزش این مرز و بوم جایگاه خوبی برای خود باز کند اما خلأ بزرگی که در یکی دو سال اخیر خیلی رخ‌نمایی می‌کند عدم حمایت و توجه رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری به امر ورزش و انعکاس آن در جامعه است.

*ورزش همدان حرف‌های زیادی در رشته‌های مختلف ورزشی در کشور برای گفتن دارد

استان همدان با سبقه فرهنگی و تاریخی که با خود یدک می‌کشد تنها دو روزنامه فعال هشت صفحه‌ای دارد که قطعاً جوابگوی نیازهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، هنری و در آخر ورزشی استان نخواهد بود و نیست، همچنین حضور چندین هفته‌نامه و دو هفته‌نامه که فقط تعداد کمی از این نشریات به صورت منظم منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرند.

در بخش مطبوعات استان همدان ویژه‌نامه‌های روزنامه‌های سراسری نیز حضور دارند که یا به صورت روزانه یا هفتگی ضمیمه رایگان نشریات خود هستند که حجم بیشتر آن رپرتاژآگهی و یا تبلیغات صنوف مختلف مندرج در این نشریات است تا بتوانند جوابگوی هزینه‌های چاپ و حق لوگوی دفاتر مرکزی این روزنامه‌های کثیرالانتشار در تهران باشند.

با حضور این تعداد نشریات مختلف نوشتاری با ترتیب انتشار متنوع در استان همدان، متأسفانه بخش ورزشی در صفحات منتشر شده غریب و به تعبیری مظلوم واقع شده است به طوری که در روزنامه همدان پیام و هگمتانه تنها نیم‌صفحه از هشت صفحه موجود به ورزش اختصاص یافته است که دبیران سرویس ورزشی و یا خبرنگاران ورزشی این دو روزنامه همدانی به دلیل حجم کم در اختیار گذاشته فقط به خبرهای پوششی و انجام مسابقات لیگ‌های مختلف اشاره کنند و از اخبار تولیدی و تحلیل‌های فنی و کارشناسانه و همچنین به چالش کشیدن مسایل مختلف ورزش استان به اجبار غافل شدند.

در بقیه نشریات که در بالا ذکر شد با خوش‌ذوقی سردبیران و علاقه‌مندی مدیران تحریریه شاید به ستون‌نویسی ورزشی درباره کل اتفاقات ورزشی رخ داده در استان اکتفا کنند و به نوعی ورزش در بین مطالب مندرج در نشریات همدان از اهمیت رده آخری برخوردار باشد.

البته در برگزاری مسابقات سطح بالایی کشور، آسیایی و بین‌المللی که به میزبانی استان همدان در رشته مختلف ورزشی برگزار می‌شود مطبوعات محلی و نمایندگان روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور به خوبی رسالت خود را در قبال ورزش انجام داده‌اند و مسابقات سنگ نوردی آسیایی که امسال در همدان انجام شد شاهدی بر این مدعاست.

صدا و سیمای مرکز همدان که در سال‌های اخیر در بحث پرداختن به ورزش و پوشش مسابقات ورزشی رشد قابل توجهی داشته است و مدیران این مرکز به ورزش نگاه ویژه‌ای داشته‌اند اما برآوردکننده نیازهای ورزشکاران و مردم علاقمندان رشته‌های مختلف ورزشی در استان نیست.

* 168 ساعت برنامه هفتگی شبکه سینا/ اختصاص کمتر از 4 ساعت به ورزش

حضور تیم پاس و الوند همدان در رشته فوتبال بیشترین وقت پخش زنده برنامه‌های تولیدی صدا و سیما را به خود اختصاص داده و 44 رشته دیگر از این نظر مظلوم واقع شده‌اند.

در چند ماه اخیر برنامه‌های شبکه استانی همدان به صورت 24 ساعته پخش می‌شود و با احتساب پخش زنده هفتگی مسابقات فوتبال لیگ دسته اول و همچنین برنامه سیمای ورزش استان که کمتر از یک ساعت حق پخش این برنامه است از مجموع 168 ساعت برنامه هفتگی شبکه استانی سینا کمتر از چهار ساعت به مقوله ورزش پرداخته می‌شود که این هم باعث دلزدگی اهالی ورزش در استان از حیث حمایت و مطرح شدن در بین جامعه شده است.

در واحد مرکزی خبر صدا و سیمای مرکز همدان بخش اخبار ورزشی از فعالیتی خوبی برخوردار است و در بخش‌های مختلف اخبار سیما انجام مسابقات ورزشی در سطح استان، اعلام نتایج و پوشش تصویری رخدادهای ورزشی به اطلاع بینندگان می‌رسد اما جای خالی گزارشات تحلیلی، انتقادات سازنده در زمینه سخت‌افزاری امکان ورزشی و عدم اختصاص بودجه‌های لازم هیئت‌های مختلف ورزشی و همچنین به چالش کشیدن ورزش استان در بخش خبر رسانه ملی بسیار احساس می‌شود.

در معاونت صدای مرکز همدان، به برنامه تولیدی و پخش زنده مسابقات ورزشی و همچنین اخبار ورزشی در رادیو همدان توجهی خوبی می‌شود اما باز هم نیاز جامعه ورزشی و مردم ورزش‌دوست استان همدان انتظار بیشتر از صدا و سیما مرکز همدان داشته و دارند.

*خبرگزاری فارس و توجه ویژه به انعکاس اخبار ورزشی 

در بخش خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری فعال در سطح استان همدان توجه خوبی و قابل تقدیری به بحث ورزشی و پوشش مسابقات و رخدادهای ورزشی دارند اما کمی تعدد اخبار ورزشی و عدم تنوع رسانه‌های مختلف ورزشی در این رسانه‌ها کاملاً قابل لمس و مشهود است.

خبرگزاری فارس در همدان از اوسط دی ماه سال جاری اقدام به راه‌اندازی و ایجاد سرویس ورزشی کرده است و در مدت 15 روز فعالیت این سرویس و توجه ویژه و خاص به تمام رشته‌های ورزشی از رشد خوب و قابل قبولی در زمینه تولید و انتشار اخبار و پوشش مسابقات ورزشی در سطح استان داشته که در بین خبرگزاری و سایت‌های خبری استان مورد توجه قرار گرفته است.

بنا به این گزارش، آنچه در استان همدان در بعد اهمیت به ورزش و رسانه‌ای شدن تمام رویدادها، اتفاقات، مسابقات و اعزام‌های قهرمانان استان به مسابقات برون مرزی و بین‌المللی و جهان مغفول و مهجور مانده است نداشتن یک نشریه خاص ورزشی است که در ابتدای امر با اخذ مجوز هفته‌نامه می‌شود این خلأ بزرگ را در این استان فرهنگی و فرهیخته و علاقمند به ورزش همدان رفع کرد.

با توجه به رشد ورزش در استان همدان از نظر سخت‌افزاری، ساخت و سازهای اماکن و ورزشی و همچنین حضور تیم‌های مختلف در مسابقات لیگی و قهرمانی کشوری و همچنین ملی‌پوش شدن قهرمانان استان امیدواریم که مسئولان دستگاه‌های دولتی، مدیران مسئول، سردبیران و تمام کسانی که در امر ورزش دستی بر آتش دارند بیشتر از پیش به مقوله ورزش که امر به معروف در کشورمان توصیه شده است بها بدهند و شاهد آشتی رسانه دیداری، شنیداری و نوشتاری با ورزش استان همدان باشیم.

........................................

گزارش از فرشید گل محمدی

........................................

دبیر سرویس ورزشی خبرگزاری فارس همدان

انتهای پیام/2499/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول