اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ملکان سالانه 40 هزار تن کشمش تولید می‌کند

صادرات 18 هزار تن کشمش از ملکان به خارج از کشور

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملکان با بیان اینکه با تولید 40 هزار تن انگور، هفت درصد کشمش کشور در این شهرستان تولید می‌شود، گفت: 18 هزار تن کشمش ملکان به خارج صادر می‌شود.

صادرات 18 هزار تن کشمش از ملکان به خارج از کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از ملکان، حسینعلی فتحی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: هفت کارخانه سبزه پاک‌کنی در این شهرستان مشغول فرآوری و بسته‌بندی محصول کشمش و در صورت محاسبه دقیق، میزان صادرات ملکان در مدت یک سال از مرز 40 هزار تن فراتر می‌رود.

صادرات 18 هزار تن کشمش ملکان به خارج

وی اضافه کرد: در سال‌جاری بیش از 18 هزار تن انواع کشمش از این شهرستان به خارج از کشور صادر شده و به کشورهای امارات متحده عربی، کویت، قطر، آلمان، رومانی، بلغارستان، آذربایجان، ارمنستان، اکراین و روسیه ارسال شده است که ارزش ریالی آن بالغ بر 900 میلیارد ریال بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی ملکان با اشاره به اهمیت بسته‌بندی در افزایش بازار پسندی محصول در بازار، به خصوص بازارهای خارجی گفت: با توجه به رقابت شدید کشورهای تولیدکننده کشمش، تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید توجه ویژه به نوع بسته‌بندی و رعایت استانداردهای بین‌المللی را در روند تولید، فرآوری و حمل و نقل محصول داشته تا امکان ارزش‌آوری بیشتر از قبال صادرات محصول کیفی محقق شود.

تولید 240 هزار تن انگور در ملکان

فتحی اضافه کرد: ملکان، با تولید بیش از 240 هزار تن انگور در سال‌جاری رتبه اول تولید این محصول را به خود اختصاص داده و پیش‌بینی می‌شود بیش از 40 هزار تن کشمش تیزآبی و کالیفرنی در این شهرستان فرآوری و بسته‌بندی شده و تا پایان سال علاوه بر عرضه در بازارهای داخلی، بازارهای خارجی کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی را نیز پوشش دهد.

وی با بیان اینکه بازارهای مصرف کشورهای اروپایی، آسیای میانه و روسیه بیشتر کشمش تیزآبی را مورد پسند قرار داده و کشمش کالیفرنی نیز اغلب به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود، افزود: توسعه تعامل تولیدکنندگان و صادرکنندگان، میزان و نحوه فرآوری کشمش در مراکز سبزه پاک‌کنی این شهرستان را تعیین و نحوه فرآوری به تقاضای بازار بستگی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی ملکان گفت: صادرات، بسته‌بندی، انبارداری، نحوه نگهداری، حمل و نقل، مدیریت، آموزش نیروی متخصص، رعایت استاندارد، بهداشت تولید، بازاریابی، سلامت غذایی و اشتغالزایی از مهم‌ترین عوامل در پروسه تولید کشمش به شمار آمده است ولی تمام این عوامل در صورتی اثربخش خواهند بود که محصول دارای بسته‌بندی مناسبی باشد.

وی تاکید کرد: بسته‌بندی کشمش در بازار جهانی می‌‌تواند ضمن معرفی نام، خواص، مشخصات، قیمت، طریقه مصرف و نگهداری صحیح بوده و محافظت آن را تا زمان مصرف به عهده داشته باشد.

فتحی تصریح کرد: انگور، بیش از یک پنجم سطح زیرکشت کل باغات و یک سوم تولید محصولات باغی استان را به خود اختصاص داده و در سال جاری تولید انگور با 170 درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته، به 383 هزار تن رسیده است.

وی گفت: با توسعه استفاده از کودهای زیستی و روش‌های غیرشیمیایی در مبارزه با آفات از نظر کیفی نیز ارزش این محصول تولیدی از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

ملکان با برخورداری از 11 هزار هکتار باغ انگور از عمده تولیدکنندگان کشمش در استان محسوب می‌شود.

انتهای پیام/60002/ع30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول