اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق خبر داد

تعاملات مالی 10.7 میلیارد دلاری ایران با عراق / چشم‌انداز 12 میلیارد دلاری مد نظر است

خبرگزاری فارس: دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق چشم‌انداز در حوزه صادرات فنی مهندسی به عراق 3 میلیارد دلار بوده است، گفت: اکنون تعاملات مالی صورت گرفته فعالان اقتصادی ایران با کشور عراق 10.7 میلیارد دلار بوده است.

تعاملات مالی 10.7 میلیارد دلاری ایران با عراق / چشم‌انداز 12 میلیارد دلاری مد نظر است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان جهانبخش سنجابی شیرازی شنبه‌شب در همایش بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در اقلیم کردستان عراق که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اکنون از نظر اقتصادی در شرایط نرمالی نیستیم و محدودیت‌های صادراتی اعمال می‌شود، با این وجود میل به صادرات به دلیل کاهش ارزش پول مالی افزایش یافته است.

وی افزود: در حوزه خدمات فنی مهندسی در عراق جای کار بسیاری داریم و شرایط نسبت به دو سال پیش مهیاتر است.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه چشم‌انداز در حوزه صادرات فنی مهندسی 3 میلیارد دلار بوده است، تصریح کرد: اکنون تعاملات مالی صورت گرفته فعالان اقتصادی ایران با کشور عراق 10.7 میلیارد دلار بوده است که البته در سال جاری هدف‌گذاری‌های بخش تجارت خصوصی، چشم‌انداز 12 میلیارد دلاری را برای خود مد نظر قرار داده است.

وی درباره علت انتخاب منطقه سلیمانیه کردستان عراق به عنوان مکان برگزاری همایش و اهمیت این مکان برای صادرات کالاها  گفت:  قانون اساسی عراق حکومت‌های فدرالی را به رسمیت می‌شناسد و از نظر تمام ضوابط اختصاصی به جز سه مقوله سیاست‌های خارجی، نفت و امور دفاعی، حکومت‌های فدرالی نیاز به تأیید مرکز ندارند که استان‌های اقلیم کردستان از این دسته محسوب می‌شوند.

سنجابی بیان اینکه اتاق بازرگانی اصفهان با هدفی مشخص منطقه اقلیم کردستان را برگزیده است، تأکید کرد: تا سال گذشته 70 درصد معاملات تجاری از طریق اقلیم کردستان بود و هنوز هم 59 درصد از تعاملات فعالان اقتصادی ایران با منطقه اقلیم کردستان از جمله سلیمانیه انجام می‌شود بنابراین شرایط این منطقه برای برگزاری همایش اقتصادی مناسب‌تر است.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق تصریح کرد: حزب اتحاد میهنی کردستان در سلیمانیه، حزب دموکرات در اربیل، سوسیالسیت‌‌‌ها، حزب جهاد اسلامی شبه سلفی، حزب اتحاد برای کردستان از جمله احزاب قدرتمند عراق هستند که در این میان حزب اتحادیه کردستان در سلیمانیه حمایت‌های بهتری از فعالان اقتصادی ایرانی نسبت به سایر احزاب یاد شده داشته است.

وی ادامه داد: این در حالی است که به طور مثال در حوزه حزب دموکرات در اربیل تاکنون 21 مورد دیپورت تجار را شاهد بودیم بنابراین بهترین مکان برای صادرات و برگزاری همایش را سلیمانیه دیدیم.

سنجابی اظهار کرد: مردم کرد منطقه کردستان عراق علاوه بر تهران و کرمانشاه، با اصفهان و  آشنایی کامل دارند و از هر سه نفر یکی زبان فارسی می‌تواند زبان را فارسی را درک کرده و به آن تکلم کند که این امر سومین رمز موفقیت فعالان اقتصادی در سلیمانیه عراق است.

وی با بیان اینکه اقتصاد عراق مبتنی بر صنعت نفت است، تاکید کرد: این امر دو ظرفیت داشتن بازار کردستان تا پنج سال آینده و همچنین حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای تأمین مایحتاج عراقی‌ها را، در برابر فعالان اقتصادی ایرانی قرار داده است.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق تأکید کرد: گندم، برنج، شکر، روغن، عدس، رب گوجه فرنگی و شوینده‌ها از محصولات مورد نیاز مردم اقلیم کردستان عراق است.

وی ادامه داد: عراقی‌ها نسبت به استاندارد‌های ملی خود از حساسیت بالایی برخوردار هستند و این موضع باید مد نظر فعالان اقتصادی کشورمان قرار بگیرد.

سنجابی با اشاره به ظرفیت بالای اصفهان در زمینه صنایع دستی و آثار بومی تأکید کرد: این انتظار از تجار اصفهانی می‌رود که در جشنواره اقتصادی اصفهان در کردستان عراق توان فنی مهندسی و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اصفهان را بیش از پیش به نمایش بگذارند.

انتهای پیام/63008/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول