اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل سازمان توسعه تجارت ایران در بخش عراق:

تجار پیش از صدور کالا به عراق گواهی BV دریافت کنند / 286 میلیون دلار سهم اصفهان از صادرات به عراق

خبرگزاری فارس: مدیرکل سازمان توسعه تجارت ایران در بخش عراق گفت: تجار ایرانی دقت کنند که پیش از صدور هر کالایی به عراق گواهی BV را دریافت کنند چرا که گواهی استاندارد SGC دیگر از نظر این کشور معتبر نیست.

تجار پیش از صدور کالا به عراق گواهی BV دریافت کنند / 286 میلیون دلار سهم اصفهان از صادرات به عراق

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان مجید قربانی در همایش بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در کردستان با اشاره به اینکه تمام زیرساخت‌های تجاری و اقتصادی عراق پس از جنگ تحمیلی با ایران و جنگ متحدان خلیج‌فارس نابود شده است، اظهار کرد: لازمه تمام زیرساخت‌های تجاری مانند صنعت انرژی است و از این میان برق از همه این موارد مهم‌تر محسوب می‌شود.

وی افزود: بیشتر استان‌های عراق بیش از پنج تا شش ساعت برق ندارند که نشانه این است که در زمینه تولید قوی نیستند، در واقع 95 درصد اقتصاد عراق از صادرات نفت بخش عربی این کشور تأمین می‌شود.

مدیرکل سازمان توسعه تجارت ایران در بخش عراق تصریح کرد: این مسئله سبب شده که بستر خوبی برای تجار و فعالان دیگر کشورها مانند ایران برای صادرات و تأمین کالاهای مورد نیاز کشور عراق ایجاد شود.

وی با بیان اینکه کشور عراق به دو بخش تقسیم می‌شود، اضافه کرد: یک بخش اقلیم کردستان با 5 میلیون جمعیت است که شامل استان‌های دهوک، سلیمانیه و اربیل است و بخش عربی عراق که با 25 میلیون جمعیت  15 استان دیگر عراق را در برمی‌گیرد.

قربانی‌فراز تاکید کرد: با چنین پیش‌زمینه‌ای به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی برای تجارت با بخش عربی عاقلانه‌تر باشد اما دلایل خاصی برای در نظر گرفتن تجارت با اقلیم کردستان وجود دارد.

وی ادامه داد: اقلیم کردستان با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی خاص در عرصه اقتصادی فعال هستند و به شکل فدرال نیز با دولت مرکزی بغداد در ارتباط هستند.

مدیرکل سازمان توسعه تجارت ایران در بخش عراق با اشاره به کالاهایی که بیشتر به این نقطه عراق از کشور صادر می‌شوند، گفت: بیشترین کالایی که به کردستان عراق صادر می‌شود مصالح ساختمانی به ویژه سیمان، کاشی، سرامیک، شیرآلات و پنجره است و در مرحله بعدی لوازم خانگی مانند کولرهای آبی و قطعات لوازم خانگی مهم هستند.

وی افزود: مواد غذایی مانند خشکبار، میوه و مواد غذایی دارای مصرف بلندمدت دسته دیگر صادرات کالایی ما به این نقطه را تشکیل می‌دهند.

قربانی‌فراز اظهار کرد: بخش دیگری از صادرات خدمات فنی مهندسی است که در این زمینه مناقصه‌های زیادی به خصوص درباره صادرات نفت و گاز و مواردی مانند کانال‌کشی آب، تأسیس نیروگاه داشته‌ایم.

وی با اشاره به یک‌هزار و 450 کیلومتر مرز مشترک ایران و عراق تاکید کرد: 70 درصد حمل و نقل تجاری جهان از نوع دریایی است اما 100 درصد تجارت ما با عراق جاده‌ای است و در آینده نزدیک نیز به صورت ریلی درمی‌آید.

مدیرکل سازمان توسعه تجارت ایران در بخش عراق ادامه داد: در کردستان عراق این تبادل مرزی از طریق روستای تمرچین در پیرانشهر و ارومیه ، مرز باشماق و پرویز خان است  که این سه با شهرهای اقلیم کردستان هم‌جوار است و مرزهای بخش عربی نیز شامل مهران در ایلام، شلمچه و چزابه در خوزستان است .

وی درباره فرایند صادرات کالا به  کشور عراق گفت: در حال حاضر شرکتی به نام «BV» به عنوان نماینده حکومت عراق در ایران مسئولت نظارت بر کالاهای صادر شده را بر عهده دارد و استاندارد coc یا گواهی انطباق را برای کالاها صادر می‌کند.

قربانی فراز در مورد فرایند تأیید کالا توسط شرکت BV بیان داشت: متقاضیان پس از دریافت گواهی مبدأ از اتاق بازرگانی اصفهان و تأمین بیمه‌نامه معتبر، مدارک خود را به سفارت عراق تحویل داده و پس از طی مراحل قانونی، جنس آنان به خریدار عراقی تحویل داده می‌شود که البته برخی کالاها نیاز به گواهی انطباق دارد و برخی ندارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 70 درصد صادرات ما از اقلیم کردستان به بخش عربی عراق رفت، ادامه داد: در حال حاضر در اقلیم کردستان عراق بانک‌های ملی، کشاورزی، اقتصاد نوین و تعاون اقلیمی مشغول فعالیت هستند اما به دلیل بحران‌های ارزی بیشتر مبادلات، از طریق صرافی‌های موجود در عراق انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر عراق سازمان توسعه و تجارت ایران تاکید کرد: در سال 1390 حدود 5 میلیارد و 200 میلیون تومان صادرات کالایی و یک‌میلیارد خدمات فنی مهندسی به عراق داشتیم و  در هشت ماه سال جاری نیز مبلغ صادرات محصولات ایرانی به عراق 4 میلیارد و 100 میلیون دلار و یک‌میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در این میان اصفهان در هشت ماه گذشته 286 میلیون دلار  از این صادرات را بر عهده داشته است، تاکید کرد: تمام وسایل صادرات و حمل و نقل به عراق مهیا است و بازرگانان می‌توانند از این فرصت به خوبی برای ارتقای تبادلات تجاری خود استفاده کنند.

انتهای پیام/63008/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول