اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع)

«عش آل محمد» در شهادت پدر امام زمان(عج) به سوگ نشست

خبرگزاری فارس: قم، «عش آل محمد» به مناسبت شهادت امام حسن عسکری(ع) سیاه پوش شده و در سوگ شهادت پدر امام زمان(عج) می‌گرید.

«عش آل محمد» در شهادت پدر امام زمان(عج) به سوگ نشست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همزمان با سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) قم سیاه پوش شده و مردم با حضور در مراسم‌های مختلف‌ به اقامه عزا ‌پرداختند.

نقاط مختلف شهر مقدس قم یکپارچه در عزا و ماتم است و مردم در قالب دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری در عزای شهادت امام حسن عسکری(ع) اشک ماتم می‌ریزند.

هیئت‌ها و دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی از عصر روز گذشته با حرکت به سمت حرم حضرت معصومه(س) شهادت پدر امام زمام(عج) را به ایشان تسلیت گفتند و از صبح امروز نیز دسته‌های عزاداری به سمت حرم مطهر کریمه اهل ‌بیت(ع) در حرکت هستند و حرم این بانوی بزرگوار مملو از زائران و عزاداران است.

همچنین در بیوت مراجع عظام تقلید که از روز گذشته سیاه پوش شده است، مراسم عزاداری با حضور روحانیون و اقشار مختلف مردم در حال برگزاری است.

همچنین مردم مؤمن و خداجوی قم شب گذشته و به‌ صورت گسترده در اماکن مقدسه، حسینیه‌ها، مساجد، تکایا و دیگر نقاط قم گردهم آمده و در سوگ شهادت امام حسن عسکری(ع) به عزا نشستند.

هیئت‌های مختلف عزاداری با برپایی آیین‌های عزاداری، سخنرانی و برپایی ایستگاه‌های صلواتی به عزاداری و تبیین شخصیت امام حسن عسکری(ع) پرداختند.

همچنین ویژه برنامه شب شهادت امام حسن عسکری(ع) شب گذشته در حرم حضرت معصومه(س) با حضور عزاداران و با سخنرانی حجت‌الاسلام سید حسین مومنی برگزار شد.

در مسجد مقدس جمکران و میعادگاه عاشقان مهدوی مراسم شهادت امام حسن عسکری(ع) با حضور خیل عزاداران و سوگواران برگزار شد و شرکت‌کنندگان شهادت اختر یازدهم را به حضرت ولیعصر(ع) تسلیت گفتند. 

مراسم ویژه روز شهادت امام حسن عسکری(ع) از ساعت 11 صبح با سخنرانی حجت‌الاسلام میرشفیعی و مداحی حاج حسین حیدرزاده برگزار می شود.

همچنین در شام شهادت امام حسن عسکری(ع) بعد از نماز مغرب و عشا،‌ مراسمی با سخنرانی حجت‌الاسلام محسن اویسی، مداحی حاج عباس حیدرزاده و همخوانی گروه تواشیح میعاد برگزار می‌شود.

*زندگی‌نامه امام حسن عسکری(ع)

امام حسن عسکری علیه السلام فرزند امام علی النقی(ع) است و مادرش حدیثه بود که از زنان صالحه روزگار بود و دارای فضائل نفسانی به شمار می‌رفت.

القاب مشهور وی عسکری، سراج و ابن‌الرضا و کنیه ایشان ابو محمد است. ولادت با سعادت امام بزرگوار هشتم ربیع‌الثانی سال 232 هجری در مدینه رخ داد و مدت امامت امام حسن عسکری(ع) شش سال بود که در عصر زمامداری معتز عباسی (255- 254) مهتدی (256 - 255) و معتمد عباسی (260 - 256) سپری شد.

در کارنامه این سه خلیفه که مقامی تشریفاتی داشتند نکته مثبتی به چشم نمی‌خورد و همه کارهای مهم به وسیله ترکان که گردانندگان اصلی حکومت بودند انجام می‌شد. درباره مهتدی باید گفت که بسیاری از محققین ملاحظات سیاسی را انگیزه کردار او دانسته‌اند، چنان که به زندان افکندن و تصمیم او بر قتل امام حسن عسکری(ع) گواه بر این مطلب است.

امام حسن عسکری(ع) در وقار و ارزش‌های اخلاقی از امتیاز بالایی برخوردار بود و نشانه‌های امامت و آینده درخشان در چهره ایشان دیده می‌شد.

به این امام همام عسکری می‌گویند زیرا ایشان و پدر بزرگوارش در مرکز لشکرگاه (عسکر) سامرا زیر نظر طاغوتیان عصر زندگی می‌کردند.

یکی از کارهای مهم امام حسن عسکری(ع) تربیت شاگرد و حفظ فقه تشیع و اندیشه ناب اسلام در برابر مخالفان بود و در طول مدت عمرش تا آخرین حد امکان خط فکری تشیع را از گزند حوادث حفظ کرده و با پاسخ به شبهات و سئوالات گوناگون از حریم دانشگاه جدش امام جعفر صادق(ع) محافظت کرد.

زندگانی امام حسن عسکری علیه السلام را به دو دوره می‌توان تقسیم کرد.

دوره اول قبل از امامت به مدت 22 سال و دوره دوم دوران امامت آن بزرگوار به مدت شش سال است. بنا به نقلی 18 هزار نفر از اکابر مسلمین در حوزه تدریس آن حضرت حضور داشتند و نخستین کسی که با او بیعت کرد محمد بن عبدالله بن عبدالعالی بن مسعود شیرازی نابغه ایرانی بود.

امام حسن عسکری(ع) سفری از مدینه به شام، ری و قم کرد و قرآن به خط حضرت علی(ع) را در این سفر با خود همراه داشت و اعلامیه‌ای صادر کرد که باید تمام مسلمین مساجد بسیاری بسازند و این فرمان به قدری اثر بخشید که در یک روز هفتاد مسجد بنا کردند. امام از لواسان به بغداد و سامرا رفتند و مسافرت امام عسکری(ع) به ایران و عراق مردم را متوجه خاندان آل علی(ع) و سیادت بنی فاطمه کرد. تفسیری که آن امام همام تالیف کرد از مهم‌ترین تفاسیر قرآن به شمار می‌رود.

امام حسن عسکری(ع) سه سال از مدت شش سال امامت خود را در زندان به سر برد و از این نظر که همیشه به عبادت و حسن معاشرت می‌پرداخت مورد احترام وزرای عباسی بود.

آن امام همام سرانجام با نیرنگ معتمد عباسی مسموم شد و به شهادت رسید و پیکر ایشان را در سامرا و در کنار مزار پدر خود یعنی امام هادی(ع) به خاک سپردند.

امام حسن عسکری(ع) قبل از شهادت مواریث انبیاء و ائمه پیش از خود را به پسرش حضرت مهدی(عج) سپرد.

انتهای پیام/78008/ج40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول