اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست محیط زیست نیشابور:

باید از نگه‌داری گله احشام در آغل‌های غیر استاندارد اجتناب شود

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره محیط زیست نیشابور گفت: باید از نگه‌داری گله احشام در آغل‌های غیر استاندارد و ناامن با دیوارهای کوتاه بدون سقف و ساخته شده از مصالح موقت مانند بوته‌، لاستیک خودرو اجتناب شود.

باید از نگه‌داری گله احشام در آغل‌های غیر استاندارد اجتناب شود

محمدمهدی نوربخش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: باید از ورود احشام به مناطق حساس و زیستگاه‌های حیات وحش جلوگیری شود.

سرپرست اداره محیط زیست نیشابور ادامه داد: باید هرگونه چرای دام در مراتع بر اساس مجوزهای صادره در زمان تعیین شده ورود و خروج انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: قبل از غروب آفتاب نسبت به جمع‌آوری گله و هدایت آن به روستا و اسکان در محل‌های امن و سرپوشیده اقدام شود.

نوربخش با تأکید بر بیمه دام‌ها، محصولات دامی و کشاورزی، تصریح کرد: از نگهداری دام در مرتع، شب هنگام به‌ ویژه در فصل سرما و بارش برف پرهیز شود.

سرپرست اداره محیط زیست نیشابور یادآور شد: از نگه‌داری گله احشام در آغل‌های غیراستاندارد و ناامن با دیوارهای کوتاه بدون سقف و ساخته شده از مصالح موقت مانند بوته‌، لاستیک خودرو اجتناب شود.

نوربخش خاطر نشان کرد: باید از تردد غیرضروری و بی‌مورد هنگام غروب و شب با وسایل نقلیه با ایمنی پائین مانند موتورسیکلت به‌خصوص هنگام بارش برف و فصول سرد سال اجتناب شود.

وی ادامه داد: در مسافرت‌های ضروری بین شهری یا روستایی در فصول سرد سال از سلامت خودرو، میزان سوخت و همراه داشتن وسایل ایمنی مانند زنجیر چرخ اطمینان حاصل کنید و در صورت گرفتار شدن در برف و کولاک برای آسیب ندیدن از ناحیه جانوران وحشی و بروز خسارات جانی، گروه‌های امداد را مطلع کرده و در صورت دسترسی نداشتن به گروه‌های امدادی بعد از افروختن آتش اقدام کنید.

نوربخش با بیان اینکه گونه‌های جانوری وحشی در صورت کاهش منابع غذایی و نداشتن تغذیه مناسب اقدام به زباله‌خواری و همه چیز‌خواری از پسماند‌های به‌جا مانده در اطراف شهرها و روستاها می‌کنند، گفت: با پاک نگه‌داشتن محیط اطراف شهرها و به‌ ویژه روستاها و دفع مناسب اصولی و بهداشتی ضایعات باغی، کشاورزی، کشتارگاهی، مواد غذایی و سایر زباله‌ها از جذب گونه‌های جانوری مانند روباه، شغال، گرگ و گربه‌های وحشی به اطراف روستاها جلوگیری می‌کند.

سرپرست اداره محیط زیست نیشابور افزود: در صورت بروز خسارات یا تلفات احشام در اثر عوامل طبیعی مانند بیماری، سرمازدگی، خشکسالی پس از طی مراحل قانونی و دریافت نظر کارشناسان ادارات مربوطه برای جبران خسارات، سریع نسبت به دفن اصولی و بهداشتی لاشه‌های اشاره شده اقدام شود.

وی یادآور شد: رعایت فاصله لازم از حریم روستا و مناطق مسکونی برای جذب نشدن جانوران وحشی، دفن عمیق(حداقل در عمق زمین و آهک‌پاشی) روی لاشه‌ها برای بیرون نکشیدن لاشه توسط جانوران وحشی و پراکنش عوامل بیماری‌زا ضروری است.

نوربخش عنوان کرد: شهروندان در صورت بروز هرگونه خسارات از ناحیه حیات وحش ماموران محیط زیست را مطلع کنند تا بر اساس قوانین برخورد شود.

وی در پایان با بیان اینکه شکار غیرقانونی، منابع غذایی جانوران وحشی گوشتخوار را از بین برده و سبب ورود این گونه جانوران گرسنه به حاشیه مسکونی شهرها و روستاها می‌شود، یادآور شد: خودداری از شکار غیرقانونی و اطلاع‌رسانی به موقع در صورت مشاهده تخلفات به مأموران محیط زیست سبب کاهش خسارات ناشی از جانوران وحشی گوشتخوار می‌شود.

انتهای پیام/70005/ذ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول