اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لس‌آنجلس‌تایمز گزارش داد

اختلاف پنتاگون و کاخ سفید درباره مداخله نظامی در مالی

خبرگزاری فارس: یک روزنامه آمریکایی گزارش داد که کاخ سفید و پنتاگون درباره مداخله مستقیم نظامی در کشور «مالی» دچار جدال و اختلاف شده‌اند.

اختلاف پنتاگون و کاخ سفید درباره مداخله نظامی در مالی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز»، جنگ رو به گسترش «مالی»، اختلافاتی را بین «کاخ سفید» و «پنتاگون» در خصوص خطری که گروه‌های افراطی در این کشور به همراه دارند به وجود آورده است.

بر اساس این گزارش، گرچه هیچ‌کس بر این باور نیست که گروههای افراطی در مالی که برخی از آنها به القاعده وابسته هستند، تهدید فوری و قریب‌الوقوعی برای آمریکا به همراه داشته باشند اما مداخله نظامی فرانسه در مالی و حمله تروریستی علیه تأسیسات گاز بین‌المللی در الجزایر، دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا را وارد این بحث کرده که آیا حضور این شبه نظامیان در مالی به اندازه کافی خطری برای متحدان و منافع آمریکا محسوب می‌شود تا آنها (آمریکا) حکم حضور نظامی در مالی را صادر کند یا خیر.

برخی از مقامات ارشد پنتاگون و افسران نظامی هشدار داده‌اند در صورتیکه آمریکا اقدام تهاجمی بیشتری در مالی صورت ندهد، این کشور آفریقایی به پناهگاهی برای گروههای افراطی شبیه به گروههای افراطی افغانستان قبل از وقوع حملات تروریستی 11 سپتامبر 2011، تبدیل می‌شود.

«ژنرال کارتر هام» رئیس فرماندهی آمریکا در آفریقا در مصاحبه‌ای تصریح کرد: در صورت عدم مقابله با شبه‌نظامیان مالی، آنها قابلیت محقق کردن اهداف خود را پیدا می‌کنند و می‌توانند وسعت دسترسی به اهداف خود را گسترش دهند و منافع آمریکا را مورد حمله قرار دهند.

این در حالی است که بسیاری از مشاوران ارشد اوباما می‌گویند که هنوز مشخص نیست که گروههای مسلح مالی که شامل اعضای گروه القاعده می‌شوند، تهدیدی برای آمریکا محسوب می‌شود یا خیر.

این مشاوران همچنین نگران هستند در حالیکه نیروهای آمریکایی در حال عقب‌نشینی از افغانستان هستند، وارد یک جنگ طولانی‌مدت و آشفته علیه یک دشمن گریزان در مالی شوند.

یکی از مقامات دولت اوباما که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد: هیچ کس خطری که شبه نظامیان القاعده شاخه «AQIM» به همراه دارند را زیر سوال نمی‌برد. سوالی که باید اینجا مطرح شود این است که این شبه‌نظامیان چه خطری را برای کشور و سرزمین آمریکا به همراه دارند؟ جوابی که تاکنون به سوال داده شده است این است که هیچ خطری برای آمریکا به همراه ندارند.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی اعلام کرد که اهداف این شبه‌نظامیان قابل تشخیص نیست و همین مسئله مباحثات داخلی درباره خطرات شبه‌نظامیان مالی برای منافع آمریکا، بحث‌هایی را در دولت اوباما و پنتاگون به وجود آورده است و آمریکا همچنان کمک به فرانسه در جنگ مالی را به تأخیر انداخته است.

فرانسه هفته گذشته صدها تن از ارتش خود را به مالی اعزام کرد و حملات هوایی را به منظور متوقف کردن گروههای شبه‌نظامی در این کشور آغاز کرد.

پنتاگون در صدد است  تا تجهیزات و نظامیان بیشتری فرانسوی را با جت‌های «سی 17» آمریکایی در حمایت از فرانسه به مالی ارسال کند.

آمریکا همچنین اطلاعات جاسوسی درباره شبه‌نظامیان در اختیار نیروهای فرانسه قرار می‌دهد اما با این حال دولت آمریکا از اعزام هواپیمای سوخت رسان و کمک به سوخت گیری جنگنده های فرانسوی در حین پرواز امتناع کرده است زیرا هنوز تصمیم ندارد که به طور مستقیم در عملیات نظامی علیه شبه‌نظامیان در مالی مشارکت کند.

مقامات آمریکا حاضر نشده است که ارتش خود را به مالی بفرستد، و فقط تعداد کمی از نیروهای خود را در حمایت از فرانسه اعزام کرده است.

انتهای پیام/ف.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول