اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

محله 13 آبان ری سوپاپ اطمینان تهران در مواقع بحران

خبرگزاری فارس: شهردار ناحیه 3 از انتخاب محله 13 آبان به‌عنوان یکی از پنج نقطه امن شهر تهران خبر داد.

محله 13 آبان ری سوپاپ اطمینان تهران در مواقع بحران

 به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، ناحیه 3 شهرری یکی از نواحی تکه بیستم شهر تهران است، ناحیه‌ای که موقعیت جغرافیایی آن در یک محله و چند روستا خلاصه شده است. محله 13 آبان یکی از قدیمی‌ترین محلات منطقه 20 و تنها محله ناحیه 3 به‌شمار می‌رود که این روزها به‌عنوان یکی از پنج نقطه امن شهر تهران انتخاب شده است. از این رو از این پس این محله را می‌توان سوپاپ اطمینان ری و تهران در مواقع بحرانی به‌شمار آورد.

محمد خوشی، شهردار ناحیه سه شهر ری با اشاره به نقشه جغرافیایی این ناحیه گفت: ناحیه 3 از سمت شمال به بزرگراه آزادگان، از جنوب به خیابان شهید رجایی، از غرب به اتوبان بهشت زهرا (س) و از ضلع شرق نیز با خطوط مترو شهرری هم‌مرز است. ناحیه 3 شهرری یکی از نواحی حاشیه‌ای منطقه است که در گذشته گذر اهالی شهر کمتر به این ناحیه می‌افتاد اما این روزها با خروج ناحیه 3 از بن بست و و ایجاد فضاهای فرهنگی‌، ورزشی و خدماتی فرا منطقه‌ای، پای بسیاری از اهالی منطقه و حتی شهر تهران به این محله باز شده است.

در گفت‌و‌گویی که با شهردار ناحیه 3 تدارک دیده‌ایم شما را با آخرین تغییر و تحولات این ناحیه آشنا می‌کنیم، بنابراین توصیه می‌کنیم اگر اهل ری هستید خواندن این گزارش را از دست ندهید.

فارس: برای آشنایی بیشتر اهالی و خوانندگان ابتدا از موقعیت کلی ناحیه برایمان بگویید.

ناحیه 3 با مساحتی بالغ بر 7 هکتار در شمال غربی منطقه 20 واقع شده است که 2.8 هکتار آن در محدوده شهری و 4.2 هکتار در بخش حریم واقع شده است که در مجموع دارای یک محله به‌نام 13 آبان، یک روستا به‌نام صالح‌آباد و دو شهرک مسکونی به‌نام کمیته و اندرمان است.

فارس: با توجه به اهمیت موضوع حمل و نقل عمومی آیا سرانه حمل و نقل در ناحیه رضایت‌بخش است؟

ناحیه 3 یکی از معدود نواحی منطقه است که به دو ایستگاه مترو شهرری و جوانمرد قصاب دسترسی دارد و این موضوع تا حد چشمگیری سرانه استفاده اهالی ناحیه را در استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی افزایش داده است علاوه بر آن پایانه اتوبوسرانی نیز با یک خط مسیر بازار تهران و یک خط داخلی برای دسترسی اهالی به روستا و شهرک‌های مسکونی ناحیه نیز رفاه نسبی را در حوزه حمل و نقل برای شهروندان ایجاد کرده است.

فارس: آخرین اقدامات ترافیکی که در ناحیه انجام شده است، چیست؟

در حال حاضر 27 ایستگاه اتوبوس در سطح ناحیه جانمایی شده است که تجهیز، رنگ‌آمیزی و به روزرسانی آنها برای رفاه حال شهروندان در دستور کار مستمر کارشناسان ترافیکی قرار دارد. ساماندهی المان‌ها و تابلوهای خیابان شهید رجایی، اصلاح خطوط ممتد و خط چین معابر داخل ناحیه، خط‌کشی، نصب المان و مناسب‌سازی خیابان تازه تاسیس هدایت واقع در شهرک کمیته، تجهیز پل‌های عابر پیاده و اصلاح هندسی تقاطع ورودی ناحیه به‌منظور ایجاد نظم و کاهش بار ترافیک، بازسازی دیوارهای بیمارستان هفتم تیر در کنار فعالیت‌های مستمر حوزه ترافیک را می‌توان شاخص‌ترین اقدامات این حوزه برشمرد.

فارس: از نصب پل مکانیزه چه خبر؟

سال گذشته با پیگیری ناحیه و حوزه ترافیک بزرگ‌ترین پل قوسی مکانیزه برای دسترسی شهروندان از ایستگاه مترو جوانمرد قصاب به محله 13 آبان نصب شد که در تامین رفاه و امنیت و جلب رضایت‌مندی مسافران تاثیر بسزایی داشته است اکنون نیز به‌دنبال جلب موافقت مسئولان سازمان زیباسازی برای نصب دومین پل مکانیزه در معبر خیابان شهید رجایی هستیم.

فارس: سرانه فضای سبز ناحیه در حال حاضر چقدر است؟

درگذشته تعداد بوستان‌های ناحیه از مرز دو یا سه بوستان تجاوز نمی‌کرد اما در طول چند سال اخیر هشت بوستان بزرگ منطقه‌ای و 12 بوستان کوچک محلی در گوشه و کنار ناحیه ساخته و به وسایل بدنسازی، مجموعه بازی کودکان و سایر المان‌های رفاهی تجهیز شده است که بوستان جانبازان با مساحتی پنج هکتاری بزرگ‌ترین بوستان منطقه به‌شمار می‌رود.

فارس: حوزه فنی و عمران ناحیه چه برنامه‌هایی را در دستور کار خود دارد؟

اکنون ساخت بوستان «خبرنگار» با مساحتی بالغ بر 2500 متر مربع و پیشرفت فیزیکی 70 درصد در اولویت برنامه‌های اداره فنی عمران قرار دارد.تعویض جدول‌های غربی خیابان شهید رجایی تا بیمارستان هفت تیر، روکش آسفالت خیابان شهید رجایی، نوسازی نهر خیابان شهید کلهر، پیاده‌روسازی معابر و ... شاخص‌ترین فعالیت‌های عمرانی ناحیه محسوب می‌شود.

فارس: اکنون که درباره همه حوزه‌های اجرایی ناحیه حرف زدیم بد نیست اشاره‌ای هم به سرانه فضاهای اجتماعی و فرهنگی ناحیه داشته باشید.

در حال حاضر خانه سلامت معراج، خانه مشق معراج، خانه کارآفرینی زالی‌زاده، مرکز فرآموز، کتابخانه 13 آبان، مرکز فن‌آوری علوم و فنون خانه فرهنگ 13 آبان بسته فرهنگی اجتماعی ناحیه را تشکیل می‌دهند.

فارس: آیا اقدام خاصی برای ساخت سرای محله در ناحیه صورت گرفته است؟

با توجه به اهمیت کاربردی سراهای محله اکنون ساختمانی با 60 درصد پیشرفت فیزیکی تملک شده است که تا پایان سال به اتمام و بهره‌برداری می‌رسد هرچند در حال حاضر ناحیه فاقد سرای محله بوده است اما این موضوع باعث نشده تا فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی ناحیه کم‌رنگ شود بلکه کارکردهای هفت‌گانه سرا در سایر مراکز فرهنگی ناحیه به اجرا درآمده است و شاید جالب باشد که بدانید که سرانه فضاهای فرهنگی ناحیه 3 رکورددار سایر نواحی منطقه است.

فارس: شاخص‌ترین معضلات ناحیه را برایمان معرفی کنید.

وجود بازار بزرگ آهن مکان، مشکلات ساخت و ساز در باغ قوام، قرار داشتن دکل‌های فشار قوی، عبور کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی را می‌توان کلیدی‌ترین معضلات ناحیه برشمرد که درصد قابل توجهی از معضلات در طول سال اخیر کاهش یافته است.

فارس: چه تدابیری برای رفع این مشکلات به کار بسته‌اید؟

باغ قوام یکی از بافت‌های مسکونی محله 13 آبان که در گذشته کاربری فضای سبز داشته است و برخی از شهروندان به‌طور غیرقانونی در آن اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند که در دهه اخیر از فعالیتشان جلوگیری به‌عمل آمد اما با توجه به درخواست اهالی برای رفع بلاتکلیفی‌شان با پیگیری مسئولان شهری براساس کمیسیون ماده 5 کاربری این محدوده از فضای سبز به مسکونی تغییر یافت و اکنون اهالی با دریافت مجوز قانونی می‌توانند با ضوابط شهرسازی اقدام به ساخت و ساز کنند و خوشبختانه این گره کور گشوده شده است.

فارس: برای رفع مشکلات ترافیکی و دسترسی به بازار آهن مکان چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

وجود آهن مکان همین‌قدر که یک فرصت اقتصادی برای ناحیه و منطقه محسوب می‌شود، معضلات دانه درشتی هم به همراه دارد که شامل تردد وسایل نقطه سنگینی از داخل محدوده ناحیه، ایجاد تصادفات، آلایندگی صوتی و محیطی و ... می‌شود. با توجه به بازدیدهای میدانی و رایزنی‌های انجام شده به نتیجه رسیدیم که در صورت ایجاد دسترسی مناسب از اتوبان آزادگان از حجم ورود وسایل نقلیه سنگین به داخل ناحیه کاسته و در نتیجه مشکلات جانبی آنها نیز برطرف می‌شود به همین منظور طرح جدیدی برای ایجاد دسترسی از آزادگان به بازار پیشنهاد شده است که در صورت موافقت کارشناسان به‌زودی اجرای عمرانی آن کلید خواهد خورد تا بخش چشمگیری از مشکلات این بازار از دوش معابر ناحیه برداشته شود.

انتهای پیام/2462/ج40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول