اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه:

50 دانشگاه کشور وقفی است / فرهنگ وقف را زنده نگه ‌داریم

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه 50 دانشگاه کشور وقفی است، گفت: سنت وقف در زندگی و سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) وجود داشته و فرهنگ وقف را زنده نگه‌داریم تا عمل خیر ما مصون بماند.

50 دانشگاه کشور وقفی است / فرهنگ وقف را زنده نگه ‌داریم

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، حجت‌السلام علی محمدی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه که در فرهنگ‌سرای کودک و نوجوان برگزار شد، اظهار داشت: وقف به‌ عنوان حکم الهی است که زنده نگه‌داشتن فرهنگ آن بر همگان واجب و لازم است.

محمدی تصریح کرد: سنت وقف در زندگی و سیره پیامبر (ص) و ائمه (ع) وجود داشته و آن بزرگواران در قول و عمل بر آن تاکید داشته‌اند.

وی یکی از علل ماندگاری انسان را وقف دانست و گفت: در احکام  اسلامی و ادیان الهی خیرات متعددی برای ما تعریف شده است ولی هیچ کدام ماندگاری وقف را ندارند، زیرا وقف الی ابد وقف است، در حالی که خیرات و صدقات که عنوان وقف بر آن‌ها جاری نیست، به‌راحتی می‌توان در آن‌ها دخل و تصرف کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: با اینکه در طول تاریخ این‌همه ظلم و جفا در حق موقوفات شده است، اما موقوفات هنوز بازمانده‌اند و این دلیل بر جامعیت و استحکام قوانین شرعی وقف است.

وی با اشاره به موقوفات گرانقدر استان کرمانشاه، گفت: به‌دلیل ماندگاری موقوفات، هنوز افراد بسیاری از عواید و برکات وقف بهره‌مند هستند.

به گفته محمدی، وقف یک سرمایه ملی دینی و اموال عمومی است و وقف جامع تمام زیبایی‌ها و خوبی‌هاست.

وی با تاکید بر اصل احیاء فرهنگ وقف، اظهار داشت: با وقف، امور خیر و نیک خود را ماندگار کنیم، لذا فرهنگ وقف را زنده نگه ‌داریم تا عمل خیر ما مصون بماند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص وقف خاطرنشان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، اوقاف مهم است و وقف یک نهاد دینی است، لذا اوقاف را نمی‌توان با سایر دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی مقایسه کرد و باید نگذاریم این نهاد دینی در جامعه دچار فراموشی شود.

وی با اشاره به خدمات وقف در امور مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: مساجد به‌عنوان محل تبلیغ دین و هدایت، محل تجمع و تصمیم‌گیری‌های مردمی، محل اخذ آرای مردم و...از موقوفات است.

به گفته محمدی، انقلاب اسلامی از در مساجد که خود از موقوفات است شروع شد و الا‌ن همین مساجد موقوفه محل و مرکز هدایت و راهبری هستند و این خدمات وقف است.

وی با اشاره به وجود 50 هزار موقوفه آموزشی ‌و 50 دانشگاه وقفی در کشور، تصریح کرد: خیلی از افرادی که از این مکان‌ها استفاده می‌کنند، نمی‌دانند که از محل اوقاف است.

وی با مقایسه آماری از ابتدای انقلاب تاکنون، گفت: از اول انقلاب سالانه 200 موقوفه جدید به موقوفات در کشور اضافه می‌شد که در سال 89 با رشد پنج برابری، سال 90 با رشد هفت برابری و در شش ماهه اول سال 91 این موقوفات به 800 وقف جدید رسید.

وی با بیان اینکه همگی باید دست به‌دست هم دهیم تا فرهنگ وقف را در مردم زنده کنیم، تصریح کرد: باید اصل فرهنگ وقف را احیاء کرد.

محمدی در پایان از زحمات و خدمات حجت‌الاسلام سیداسماعیل حسینی‌مقدم قدردانی کرد و از همه مسئولان استانی خواست که در کنار مدیریت جدید اوقاف باشند و با وی در انجام مسئولیت خطیرش همکاری داشته باشند.

انتهای پیام/2700/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول