اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار مرند انتقاد کرد

روند کند اجرای طرح انتقال آب رودخانه ارس / تصاحب زمین‌های کشاورزان توسط افراد سودجو

خبرگزاری فارس: فرماندار مرند از روند کند اجرای طرح انتقال آب رودخانه ارس و تصاحب زمین‌های کشاورزان توسط افراد سودجو انتقاد کرد.

روند کند اجرای طرح انتقال آب رودخانه ارس / تصاحب زمین‌های کشاورزان توسط افراد سودجو

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند، بهنام رضوانی بعد از ظهر امروز در جلسه کارگروه کشاورزی شهرستان مرند با اشاره به اینکه براساس قانون جدید سند رسمی برای زمین‌های کشاورزی بالای 10 هکتار صادر می‌شود ولی در این شهرستان که از نظر کشاورزی و تولید زردآلو، زعفران، آفتابگردان، سیب و گوجه‌فرنگی  یکی از مناطق مهم استان به حساب می‌آید، اقدامی در این خصوص نشده، خواستار اصلاح این قانون در بخش کشاورزی شد.

4 سال گذشت و هیچ اقدام عملی برای انتقال آب ارس صورت نگرفته است

وی اظهار کرد: شهرستان مرند با داشتن زمین‌های باکیفیت متاسفانه به علت افت آب‌های زیرزمینی و خشکسالی‌های اخیر با مشکل شدید کمبود آب مواجه است.

رضوانی با بیان اینکه بیش از 4سال از آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب رودخانه ارس می گذرد، گفت: تاکنون هیچ‌گونه اقدام عمرانی و اعتباراتی برای انتقال این طرح به دشت‌های مرغوب و تشنه "هرزندات" و "یکانات" از سوی مسئولان وزارت نیرو انجام نگرفته است.

15 هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی در مرند

رضوانی افزود: در شهرستان مرند بیش از 15 هزار نفر در رشته کشاورزی فارغ‌التحصیل شده‌اند و بیکار هستند که اجرای این طرح هم از نظر اقتصادی و کشاورزی هم ایجاد اشتغال برای بیش از 30 هزار نفر کمک‌کننده خواهد کرد.

وی گفت: با زیرپوشش قرار دادن بیش از 15 هزار هکتار از اراضی دشت‌های "هرزندات" و "یکانات" شاهد رشد و توسعه کشاورزی و متحول شدن اقتصاد منطقه خواهیم شد.

 فرماندار مرند تصریح کرد: مسئولان و مجریان طرح فقط گزارش می‌دهند اما در عمل هیچ‌گونه اقدام اجرایی صورت نمی‌گیرد.

رئیس کارگروه کشاورزی مرند در ادامه افزود: وزارت نیرو با توجه به اینکه برای اجرای این طرح مهم و زیربنایی به صورت فایناس از کشور چین که آمادگی خودش را اعلام کرده، کمک گرفته اما تلاش جدی در تخصیص اعتبارات و عملی‌سازی این طرح مهم مورد انتظار است.

هشدار به افراد سود جو 

وی ضمن هشدار به افراد سودجو که اقدام به خرید زمین در کنار اجرای این طرح با قیمت‌های بالا می‌کنند، گفت: این زمین‌ها آینده منطقه را از نظر توسعه کشاورزی ارتقا می‌دهد ولی کشاورزان به ناچار اقدام به فروش زمین‌های خود می‌کنند که نباید این کار انجام گیرد.

فرماندار مرند در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌جاری عدم پرداخت کمک بلاعوض برای توسعه آبیاری تحت فشار از طریق وزارت جهاد کشاورزی و صندوق حمایت از کشاورزان، کشاورزان شهرستان مرند را با مشکل مواجه ساخته است، از نصب 197 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی خبر داد.

وی افزود: تاکنون در کارگروه کشاورزی شهرستان مرند برای 644 طرح مصوب کشاورزی با اعتباری بالغ بر53 میلیارد تومان از سهمیه 8،5 میلیارد تومان، 7 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

رضوانی گفت: مرند با جذب 130 درصد اعتبارات، رتبه دوم استانی را در جذب اعتبارات طرح‌های کشاورزی دارد.

انتهای پیام/60009/و30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول