اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی:

چین و ترکیه با یک میلیارد دلار آب ارس را به مرند می‌رسانند

خبرگزاری فارس: نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی گفت: ترکیه و چین برای انتقال آب ارس از طریق فایناس یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

چین و ترکیه با یک میلیارد دلار آب ارس را به مرند می‌رسانند

محمد حسن‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مرند اظهار کرد: شهرستان‌های مرند و جلفا از نظر قابلیت‌های کشاورزی و تولید فرآورده‌ها و محصولات کشاورزی به عنوان قطب تولید زردآلو، سیب مخصوص زنوز، زعفران بناب مرند، پسته یامچی، انار در جلفا، انجیر در سیه‌رود و تولید قیسی و تخمه آفتابگردان محسوب می‌شود ولی به علت خشکسالی‌های چند سال اخیر با مشکل کمبود آب کشاورزی و شرب مواجه است.

وی تصریح کرد: آب شرب شهرستان مرند از نظر املاح دارای آهک بسیار بوده که این موضوع باعث بیماری‌های قلبی عروقی در منطقه برای اهالی شده و آنان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

حسن‌نژاد افزود: اگر مسئولان تنها یک روز به عنوان میهمان در این منطقه حضور یافته و از نزدیک با این مشکلات آشنا شوند، متوجه خواهند شد که آیا برای خودشان این وضعیت قابل تحمل خواهد بود.

نماینده مرند در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مسئولان نباید مردم را از انتظارات به حق و تعریف شده محروم بدانند؛ آنها باید با اجرایی کردن طرح‌های عمرانی، فرهنگی و اقتصادی برای رشد و شکوفایی اقتصاد همچنین ایجاد اشتغال بیشتر سعی و تلاش کنند.

وی اظهار کرد: تمام ایده‌های سیاسی و اجتماعی متفاوت در جامعه باید همسو با تعالیم نظام اسلامی بروز داشته باشد تا با ساختار خدمت خالصانه به مردم و تامین منافع ملی کشور عجین شود.

حسن‌نژاد گفت: ارتباطی که بین مردم و مسئولان در ارائه خدمات و شکوفایی استعدادهای بالقوه است تاثیرگذار بوده و در منطقه مرند نیز باعث خواهد شد در بخش‌های کشاورزی با تامین منابع آبی و زیرساخت‌های کشاورزی با وجود داشتن زمین‌های تشنه دشت‌های «هرزندات» و «یکانات» با بیش از 15 هزار هکتار از اراضی را پوشش داده و مشکلات در این زمینه را برطرف کرد.

وی یادآور شد: همگرایی و همسویی متقابل و پایدار مسئولان و مردم یکی از محورهای مهم توسعه در جامعه محسوب می‌شود و در این رابطه تسهیل‌سازی در خدمات اداری و اهمیت دادن به حل مشکلات مردم در کنار جلب رضایت‌مندی باید در اولویت خدمات اداری باشد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه بخش‌های کشاورزی، راه‌های ارتباطی و مراکز دانشگاهی شهرستان‌های مرند و جلفا در اولویت است، گفت: تامین منابع اعتباری مورد نیاز و تخصیص آنها همچنین جذب به موقع آن توسط دستگاه‌های اداری در تسریع عملیاتی کردن پروژه‌های عمرانی و مصوب را بیش از گذشته باید مورد توجه قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: ارتقای فرمانداری مرند به فرمانداری ویژه، الحاق مناطق «اردکلو» و «تازه‌کند آخوند» به حوزه شهری مرند، تبدیل 11 روستا در شهرستان‌های مرند و جلفا به شهر، راه‌اندازی فرودگاه در منطقه ارس، تکمیل ورزشگاه 5 هزار نفری مرند و هادیشهر، همچنین تاسیس دانشکده پزشکی مرند از برنامه‌های اولویت‌دار دستگاه‌های اجرایی در منطقه است.

حسن‌نژاد، توسعه مراکز بهداشتی درمانی زنوز و شبانه‌روزی کردن کشکسرای و یامچی، تاسیس بخشداری کشکسرای مرند، عملیاتی کردن طرح نواحی صنعتی زنوز، تاسیس استودیو رادیو شهر مرند و توسعه دفتر خبری، همچنین اخذ مجوز استخدام رسمی خبرنگار صدا و سیما در دفتر خبری، حل مشکل نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی بخش خصوصی منطقه آزاد ارس، توسعه و تجهیز راه‌های ارتباطی بناب، دولت‌آباد و کندلج مرند را از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار دستگاه‌های اجرایی در منطقه برشمرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با مهم خواندن انتقال آب رودخانه ارس به دشت مرند، تامین آب شرب هشت شهر و 81 روستا را در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در شهرستان‌های مرند و جلفا یادآور شد و گفت: این طرح بیش از 50 هزار هکتار از اراضی را زیرپوشش قرار خواهد داد.

*با رسیدن آب به دشت یکانات و هرزندات 30 هزار نفر صاحب کار می‌شوند

وی با بیان اینکه تا به امروز بیش از 73 میلیارد تومان برای انتقال آب ارس به دشت «هرزندات» و «یکانات» مرند هزینه شده است، اظهار کرد: تا قبل از نوسانات ارزی یک‌هزار میلیارد تومان برای تکمیل این طرح اعتبار نیاز بود.

حسن‌نژاد ادامه داد: مجوز تامین اعتبار مالی آن صادر شده است و از محل فایناس، کشورهای چین و ترکیه یک میلیارد دلار معادل 2 هزار و 500 میلیارد تومان در اجرای انتقال آب ارس سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی تصریح کرد: این طرح در صورت اجرا موجب اشتغال 30 هزار نفر در شهرستان‌های مرند و جلفا شده و بیش از 15 هزار هکتار از دشت‌های تشنه «هرزندات» و «یکانات» مرند را سیراب خواهد کرد که باعت تحول اقتصادی مهمی در منطقه خواهد شد.

انتهای پیام/60008/ز40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول