اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نگاره‌های سنگی عصر مفرغ در شهرستان جاجرم

خبرگزاری فارس: سنگ نگاره‌های جُربَت در شرق شهرستان جاجرم، به عنوان یکی از میراث منحصربه‌فرد از جایگاه ویژه‌ای به لحاظ تاریخی و حتی گردشگری استان خراسان شمالی برخوردار است.

نگاره‌های سنگی عصر مفرغ در شهرستان جاجرم

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد،جُربَت یکی از روستاهای تابعه بخش سنخواست در جاجرم، خراسان شمالی است، سنگ‌ نگاره‌های موجود در این منطقه با توجه به نقوشی که روی آنها دیده می‌شود به احتمال قریب به یقین متعلق به دوره مفرغ و بازه زمانی بین 3000 تا 1500 ق.م هستند.

این سنگ‌نگاره‌ها شامل 123 تخته سنگ با نقوش مختلف گیاهی، حیوانی، انسانی، کتیبه و اشکال هندسی است.

به گزارش فارس، بر روی برخی سنگ‌ها نیز نقوشی متعلق به دوره معاصر دیده می‌شود؛ اما به علت اینکه سنگ‌ها از جنس ماسه‌ای هستند بیشترین صدمه را طبیعت به آنها وارد کرده است و دچار هوازدگی شده‌اند اما، خوشبختانه قسمت اعظم نقوش سالم باقی مانده‌اند.

محوطه سنگ نگاره‌های جربت که در8 کیلومتری شرق این روستا در تاریخ 27 بهمن 1387 با شماره ثبت 24662 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قرار گرفتن سنگ‌نگاره‌های جربت در نقطه‌ای دور دست قرار گرفته و مردم محلی اصلی‌ترین و بهترین محافظان این آثار هستند؛ به گونه‌ای که اگر کسی وارد منطقه می‌شود به نیروهای انتظامی اطلاع می‌دهند که این نوع از محافظت مردمی از آثار تاریخی در نوع خود بی‌نظیر است

اگرچه به دلیل عوامل طبیعی مانند گلسنگ‌ها و باد و باران و عوامل انسانی رفته رفته در حال نابودی و تخریب هستند و لازم است تا در این زمینه از سوی متولیان امر برای حفظ این نگاره‌های سنگی تدبیر شود.

انتهای پیام/63002/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول