اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

اجرای الگوی کشت در 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از اجرای الگوی کشت در 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خبر داد.

اجرای الگوی کشت در 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در نشست شورای مدیران سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه طرح الگوی کشت بر این محور استوار است که با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از فاکتورها، ضمن اینکه کشت محصولات به سمت نیازهای جامعه سوق یابد، اظهار کرد: در کنار آن باید تولید محصول و درآمد کشاورز نیز افزایش یابد که در این موضوع به تناسب اراضی با نوع محصولات، محدودیت آب، بازار مصرف، سلایق و امکانات کشاورزی منطقه، هزینه تولید و درآمد محصول و چند عامل دیگر توجه شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این موضوع که در اجرای این طرح، باید با بررسی دقیق از میزان نیاز بازار داخل، بازار خارج و تامین و توزیع آن اقدامات لازم به عمل آید، افزود: پایبندی بهره‌d="812_7" style="background: #ffd700">برداران، ضمانت اجرای این طرح مهم در توسعه بخش کشاورزی آذربایجان شرقی را افزایش خواهد داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان در مورد اجرای این طرح که در قانون بهره‌وری کشاورزی هم به آن تاکید شده است، گفت: این امر کشاورزی استان را با در نظر گرفتن شرایط آب، خاک، شرایط آب و هوایی و سایر مولفه‌های محدود ‌کننده یا مزیت دار، به سمت تولید محصولات ضروری و استراتژیک رهنمون می‌سازد.

ایرانی‌فام رعایت تناوب زراعی را یکی دیگر از موثرترین راه‌های سالم‌سازی زراعی ذکر و خاطرنشان کرد: در زراعت‌های پشت سر هم، عملیات مبارزه همه ساله چندین بار تکرار می‌شود که ادامه و تکرار آنها علاوه بر آلوده کردن محیط زیست سبب کاهش نسبی حاصلخیزی خاک می‌شود، اگر تناوب زراعی رعایت شود آسیب رسانی آفت‌ها و لزوم استفاده از سموم شیمیایی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تناوب زراعی مطلوب، افزایش عملکرد محصولات مورد کاشت، حفاظت آب و خاک و بازده اقتصادی کار و سرمایه را به دنبال خواهد داشت، اضافه کرد: با توجه به ضرورت اجرای طرح توسعه بخش کشاورزی، این امر سود مضاعفی را در اختیار بهره‌برداران قرار داده و افزایش تولید محصولات سالم را تسهیل خواهد کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشاورزی سالم، بر استفاده درست و مدیریت یافته از نهاده‌های درون مزرعه‌ای و طبیعی مانند کودسبز، کوددامی، بقایای گیاهی، تناوب زراعی و کشت مخلوط تاکید داشته و محصول سالم با کیفیت مطلوب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، گفت: توصیه‌های متخصصان سلامت غذایی درباره خطرات فراوان باقی مانده غیرمجاز کود و سم در محصولات کشاورزی و هشدارهای کارشناسان محیط زیست درباره آلودگی محیط زیست طبیعی از جمله آلودگی مخازن آب زیر زمینی و خاک مزارع، جهادکشاورزی را به عنوان متولی امنیت غذایی جامعه بر آن داشت تا با توسعه اجرای طرح تولید محصول سالم در سطح تمام شهرستان‌ها بتواند به عنوان سازمانی تاثیرگذار در ارتقای بهداشت عمومی جامعه، نقش خود را به صورت موثرتری ایفا کنند.

وی ادامه داد: در تمام برنامه‌های اجرایی در بخش تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و گلخانه‌ای، تولید محصول سالم در سرلوحه برنامه‌های این معاونت قرار گرفته است.

ایرانی‌فام مشارکت کشاورزان را به عنوان تنها راه حل اجرا و گسترش طرح تولید محصول سالم نام برد و نقش ترویج و در کنار آن، همکاری کلینیک‌های گیاه پزشکی در تحقق این امر را بسیار موثر ذکر کرد و از همه نهادها و دستگاه‌هایی که به نوعی با سلامت مردم در ارتباط هستند، خواست برای افزایش تولید محصول سالم در بخش کشاورزی با بهره‌برداران و این سازمان همکاری بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/60002/و30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول