اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان شرقی:

شکست و پیروزی یک سازمان در گرو گزینش صحیح است

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان شرقی گفت: شکست و پیروزی یک سازمان در گرو گزینش صحیح کارکنان و در مرحله بعد منوط به کارکرد اعضای آن است.

شکست و پیروزی یک سازمان در گرو گزینش صحیح است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی ظهر امروز در همایش هسته‌های گزینش استان که به مناسبت سالروز صدور فرمان امام‌خمینی(ره) مبنی بر تاسیس نهاد گزینش برگزار شد، با تاکید بر اینکه پاکی، صداقت و سلامت باید در تمام پیکره دستگاه‌های متصل به نظام اسلامی مشهود باشد، افزود: موضوع گزینش به عنوان میراث گرانقدر امام راحل و یک اصل حیاتی، همواره راهگشای نظام اداری کشور بوده است.

وی ادامه داد: البته این موضوع همواره با افراط و تفریط‌هایی مواجه بوده و همین امر باعث شد تا امام‌خمینی (ره) با صدور فرمانی جدید، ساز و کار روشنی را برای فعالیت هسته‌های گزینش تعریف کند.

استاندار آذربایجان‌شرقی به ضرورت امر گزینش اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه دامنه تاثیرگذاری نیروهای فعال در دستگاه‌های اداری و اجرایی بیشتر از افراد عادی است، از این رو باید نحوه جذب و انتخاب افراد در سازمان به طور شایسته‌ای طراحی شود که در این صورت می‌توان اطمینان داشت که آن سازمان از ناهنجاری‌های رفتار کارکنان در امان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در گزینش افراد، باید ایمان و اعتقاد راسخ به ارزش‌ها و آرمان‌های نظام اسلامی در اولویت قرار گیرد، یادآور شد: تعهد به ارزش‌ها، شرط لازم در انتخاب افراد بوده ولی شرط کافی نیست؛ بنابراین در مرحله بعدی گزینش، باید تخصص و توانمندی افراد نیز مورد توجه قرار گیرد.

علیرضابیگی شاخصه‌هایی همچون امانتداری و توانمندی را از مولفه‌های مهم در گزینش افراد عنوان کرد و با بیان اینکه دستگاه‌ها باید متناسب با ویژگی‌ها و حساسیت‌هایی که در ساختار نظام اداری خود دارند، دست به امر گزینش بزنند، افزود: هر شغل و منصبی، برای هر کسی مناسب نیست و باید شغل و شاغل، ارتباط منسجم و متناسبی با هم داشته‌باشند.

وی با اشاره به حساسیت‌ وظایف گزینش‌گران، گفت: با توجه به پیچیدگی‌ و تنوع وظایف در دستگاه‌های اداری، افراد گزینش‌گر، باید دارای دید وسیع بوده و از میان گزینه‌های مختلف، بهترین‌ها را انتخاب کنند.

علیرضابیگی تصریح کرد: هر قدر دقت و حساسیت در انتخاب گزینش‌گران بیشتر باشد، توان نیروی انسانی نیز بیشتر بوده و به تبع آن، کیفیت خدمت‌رسانی افزایش خواهد یافت؛ بنابراین وجود کمترین اخلال در انتخاب گزیش‌گران، می‌تواند ساختار اداری را دچار آسیب‌های جدی کند.

وی در عین حال گفت: باید با پرهیز از سخت‌گیری‌ها و مانع‌تراشی‌های افراطی و بی‌مورد به یک دید واقعی در جذب افراد دست یافت؛ چرا که در هر جذب و دفعی، باید معیار خدایی داشته باشیم و رد کردن فرد صالح، به اندازه جذب فرد ناصالح، آسیب‌زا خواهد بود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه گزینش‌گران همواره بر لبه تیغ بوده و در معرض خطا هستند، تاکید کرد: گزینش‌گران باید منضبط‌ترین و دلسوزترین افراد در ساختار نظام اداری کشور بوده و در عمل به مسئولیت خطیر خود، جدیت بیشتری از سایرین داشته‌باشند؛ نباید اوضاع به گونه‌ای باشد که از نگاه سایر کارکنان نظام اداری، گزینش‌گران، تافته جدا بافته تلقی شوند.

گزینش نباید یک امر زاید در نگاه مدیران تلقی شود

وی با تاکید بر اینکه گزینش نباید یک امر زاید در نگاه مدیران تلقی شود، افزود: گزینش، امر پر زحمت و در عین حال، پر خیر و برکتی بوده و می‌تواند عصای دست مدیران برای عمل به رسالت‌های سازمانی باشد.

سلیمان مصطفی‌زاده، مدیر هسته گزینش استانداری آذربایجان شرقی هم در ابتدای این همایش گزارشی از عملکرد این هسته در 9 ماهه گذشته ارائه کرد.

همچنین در ادامه این همایش که بعد از ظهر امروز و صبح فردا نیز ادامه خواهد داشت، دکتر رادمرد از مدرسان هیئت عالی گزینش کشور به تدریس مباحث مربوط به گزینش خواهد پرداخت.

در 15 دی سال 1361 با فرمان حضرت امام خمینی(ره) تمامی هیئت‌هایی که با نام گزینش در سراسر کشور فعالیت می‌کردند منحل شده و هسته‌های گزینش توسط ستاد پیگیری تخلفات قضایی و اداری تشکیل شد.

انتهای پیام/60002/و40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول