اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دلایل ضد اسرائیلی بودن چاک هگل

خبرگزاری فارس: انتخاب «چاک هگل» نماینده سابق مجلس سنای آمریکا به عنوان نامزد تصدی پست وزارت دفاع این کشور با واکنش منفی مجامع صهیونیستی روبرو شده است. اما چرا هگل را یک سیاستمدار ضداسرائیلی می‌خوانند؟

دلایل ضد اسرائیلی بودن چاک هگل

به گزارش خبرگزاری فارس، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته رسما «چاک هگل» سناتور سابق ایالت «نبراسکا» را به عنوان نامزد تصدی پست وزارت دفاع این کشور معرفی کرد.

این انتخاب با واکنش به شدت منفی اسرائیلی‌ها و مجامع صهیونیستی جهان روبرو شده است. این مجامع مدعی‌اند هگل پیش از این مواضع تندی در قبال اسرائیل اتخاذ کرده و در مقابل با اعمال تحریم علیه ایران مخالف بوده است. هرچند که هگل دیشب این شایعات را رد کرد و گفت همواره مدافع اسرائیل بوده و همچنین از تحریم اقتصادی ایران حمایت کرده، اما بررسی سوابق و اظهارات وی نشان می‌دهد که شاید نگرانی صهیونیست‌ها از تصدی وی بر وزارت دفاع آمریکا، بی‌دلیل نبوده باشد.

 

 

یکی از مجامع صهیونیستی که به این انتخاب واکنش منفی نشان داده، «ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه» آمریکا است. این ائتلاف انتخاب هگل را «سیلی به صورت هر آمریکایی نگران نسبت به امنیت آمریکا» دانسته و لیستی از برخی اقدامات ضداسرائیلی هگل منتشر کرده است. برخی از اقداماتی که در این لیست از آن‌ها با عنوان اقدامات ضداسرائیلی هگل یاد شده، عبارتند از:

• در آگوست سال 2006، سنای آمریکا با ارسال نامه‌ای به اتحادیه اروپا، از این اتحادیه خواست نام حزب‌الله را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. تنها 12 سناتور از امضای این نامه خودداری کردند؛ هگل یکی از این 12 سناتور بود.

• در اکتبر سال 2000، سنای آمریکا بیانیه‌ای را در حمایت از اسرائیل منتشر کرد. تنها چهار سناتور از امضای این بیانیه سر باز زدند؛ هگل یکی از این 4 سناتور بود.

 

هگل در بنیاد آمریکای جدید که گروه‌های صهیونیستی آن را بنیادی ضداسرائیلی می‌دانند

 

• در نوامبر سال 2001، سنای آمریکا طی نامه‌ای به «جورج بوش» ‌رئیس‌جمهور وقت از وی خواست تا زمانی که مقاومت مسلحانه در فلسطین متوقف نشود، با «یاسر عرفات» رئیس وقت تشکیلات خودگردان، دیدار نکند. تنها یازده سناتور از امضای این نامه سر باز زدند؛ هگل یکی از این یازده سناتور بود.

• در دسامبر 2005، سنای آمریکا طی نامه‌ای به جورج بوش، از وی خواست مقامات فلسطینی را برای جلوگیری از شرکت اعضای جنبش حماس در انتخابات قانونگذاری، تحت فشار قرار دهد. 27 سناتور از امضای این نامه خودداری کردند؛ هگل یکی از این 27 سناتور بود.

• در ژوئن 2004، هگل از امضای نامه‌ای به جورج بوش که از وی خواسته بود بر لزوم برخورد با برنامه‌ هسته‌ای ایران در نشست سران G-8 تأکید کند، خودداری کرد.

• در مارس 2009، هگل یکی از 10 کارشناس اسبق و کنونی سیاست خارجی آمریکا بود که طی نامه‌ای به اوباما، آغاز مذاکرات مستقیم با حماس را خواستار شد.

• در می 2009، هگل در نشریه «فایننشیا تایمز» یادداشتی نوشت و در آن صریحا گزینه حمله نظامی به ایران را رد کرد.

• در سال 2006، هگل در مصاحبه با «هارون دیوید میلر» مذاکره‌کننده صلح خاورمیانه، گفت: واقعیت سیاست این است که لابی یهودی در اینجا خیلی‌ها را ترسانده. من همواره با برخی کارهای بی‌معنی که آن‌ها انجام می‌دهند، مخالفت کرده‌ام.

هگل در همان مصاحبه گفته بود که فکر نمی‌کند تا آن زمان حتی یکی از نامه‌هایی را که کمیته امور عمومی اسرائیل (آیپک) برای حمایت از اسرائیل به سنا برده، امضا کرده باشد. وی در مورد یکی از همین نامه‌ها گفت: من آن نامه را امضا نکردم، چون به نظرم نامه احمقانه‌ای بود.

نامزد تصدی پست وزارت دفاع آمریکا در مصاحبه سال 2006 خود در پاسخ به انتقادی که به دلیل مواضعش در قبال اسرائیل علیه وی مطرح می‌شد، گفته بود: من یک سناتور آمریکایی هستم، نه یک سناتور اسرائیلی. من از اسرائیل حمایت می‌کنم، اما اولویت اصلی من طبق قسمی که بنا بر قانون اساسی یاد کرده‌ام، منافع آمریکا است، و نه منافع رئیس‌جمهور، حزب یا اسرائیل. اگر یک سناتور اسرائیلی بودم، آن‌ وقت این حمایت را انجام می‌دادم.

• در سال 2006 گروه ضداسرائیلی موسوم به CAIR بیانیه‌ای را در حمایت از هگل منتشر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده بود: «از میان تمام نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008، «هیلاری کلینتون»، «جان مک‌کین»، «جو بایدن» و «نیوت گینگریچ»، همگی حمایت خود از اسرائیل را ابراز کردند. تنها نامزد احتمالی که این کار را نکرده «چاک هگل» است».

همین اظهارات و موضع‌گیری‌های هگل است که موجب شده هگل به عنوان یک سیاستمدار آمریکایی ضداسرائیلی شناخته شود. وی در برابر تحریم‌های یکجانبه علیه ایران نیز مخالفت کرده و گفته است این تحریم‌ها نه تنها تأثیری روی ایران ندارد، بلکه موجب انزوای آمریکا می‌شود.

انتخاب هگل به عنوان نامزد تصدی سمت وزارت دفاع آمریکا حتی از سوی مقامات رسمی اسرائیل هم با واکنش منفی روبرو شده است. به عنوان نمونه «رون ریولین» رئیس پارلمان اسرائیل (کنست) در واکنش به اعلام نامزدی «چاک هگل» برای تصدی پست وزارت دفاع آمریکا گفت این انتخاب مایه نگرانی اسرائیل است.

 

یکی از پوسترهایی که در مخالفت با هگل طراحی شده

 

ریولین که با خبرگزاری آسوشیتدپرس مصاحبه می‌کرد، در این مورد گفت: ما از بیانیه‌هایی که قبلا داشته و موضع وی در قبال اسرائیل نگران هستیم.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داده است که سناتور «جانات مک‌کین» عضو کمیته خدمات نظامی مجلس سنای آمریکا که باید صلاحیت هگل به سمت وزارت دفاع را تائید کند، بابت این انتخاب به هگل تبریک گفته، اما اعلام کرده است که انتخاب وی، مایه نگرانی است.

«اریک کانتور» رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا هم که البته نقشی در تائید یا رد صلاحیت هگل ندارد، گفته است که از این انتخاب به شدت نگران است. وی بیانیه‌های پیشین هگل در مورد اسرائیل را «فتنه‌انگیزانه» خوانده است.

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول