اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تولید سالم‌ترین محصولات کشاورزی جهان در ایران

خبرگزاری فارس: محصولات ارگانیک سالم‌ترین مواد غذایی هستند که آحاد جامعه می‌توانند با مصرف آن سلامتی خود را بیمه کنند، بر این اساس تولید این محصولات با تلاش مسئولان، کشاورزان در قزوین در حال ارتقا یافتن است.

تولید سالم‌ترین محصولات کشاورزی جهان در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در چند سال گذشته بیماری سرطان در بین مردم رشد صعودی داشته است که تحقق این امر دلایل بسیاری دارد که عدم مصرف میوه‌ها و سبزی‌های سالم می‌تواند از جمله علت‌های آن باشد که با توجه به نظریه‌های متخصصان بهداشت و تغذیه مصرف سبزی و میوه‌های سالم می‌تواند نقش به‌ سزایی در افزایش سلامت انسان و کاهش چشم‌گیری در بیماری‌هایی مانند سرطان داشته باشد.

بر این اساس مسئولان مربوط مصمم شدند برای تحقق این هدف، میوه‌ها و سبزی‌های سالم و همچنین ارگانیک را در کشور شروع کنند تا سلامت مردم را با مصرف این نوع مواد غذایی ارتقا دهند و برای انجام این امر حمایت‌های خوبی را از کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات سالم و ارگانیک می‌کنند.

ارتقای طعم و مزه‌ میوه‌ و سبزی، حفظ  محیط زیست و تهیه مواد غذایی سالم، کاهش آلودگی خاک و پیشگیری از بیماری‌ها از جمله اهداف مسئولان کشور برای تولید میوه‌ها و سبزی‌های ارگانیک است که امیدوارند با تلاش و همت کشاورزان و تولیدکنندگان، تولید این محصول افزایش یابد و با فرهنگ‌سازی مطلوب بین مردم مصرف آن‌ها را از این نوع مواد غذایی ارتقا داد.

طبق تاریخچه تولید میوه‌های ارگانیک، در دنیا برای نخستین بار فردی به نام اشتانیر اقتصاددان آلمانی تحت عنوان اقتصاد کشاورزی، غذاهای ارگانیک را مطرح نمود و قوانین مربوط به این غذاها نخستین بار در سال 1980 در کشورهای اروپایی وضع شد و فرانسه نخستین کشوری بود که برای میوه‌ها و سبزی‌ها و غلات، برچسب دولتی با عنوان کشاورزی ارگانیک ارایه کرد و اکنون ایران نیز توانسته درصدی از این محصولات را به شیوه ارگانیک تولید کند.

این گزارش با هدف بررسی وضعیت تولید میوه‌های ارگانیک در استان قزوین و اهمیت مصرف این نوع مواد غذایی در ارتقای سلامت شهروندان قزوینی تهیه شده است که با هم می‌خوانیم.

محمدرضا صفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین درباره میوه‌های سالم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: به میوه‌هایی که هیچ نوع باقی‌مانده شیمیایی در هنگام مصرف نداشته و یا میزان این باقی مانده توسط بهداشت و اداره استاندارد تایید شده باشد و همچنین مسایل مربوط از جمله استفاده از کود و سم به صورت فنی رعایت شده باشد میوه‌های سالم می‌گویند که طبیعی است برای تولید چنین محصولی یک دوره زمانی کافی است.

این مسئول اظهار داشت: میوه‌های ارگانیک نیز در طول دوره تولیدش از جمله کود و آبی که برای تولید این محصول استفاده می‌شود باید هیچ نوع ماده شیمیایی نداشته باشد که بر این اساس این محصول 100 درصد طبیعی است و نسبت به سایر میوه‌ها سالم‌تر بوده و به همین دلیل امنیت سلامت مصرف‌کنندگان را ارتقا می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: برای تولید محصولات ارگانیک در مزرعه‌هایی که سال‌هاست سم و کود شیمیایی مصرف شده نمی‌توان در این مزرعه بلافاصله این محصول را تولید کرد نخست باید در این مزرعه میوه‌های سالم تولید کرد و سپس این مزرعه با توجه به نوع محصول بازه زمانی سه تا هفت سال که به اصطلاح دوره گذار گفته می‌شود را باید طی کند تا بتوان محصول ارگانیک را تولید کرد.

صفری با اشاره به اینکه محصولات ارگانیک نسبت به سایر محصولات از نظر اندازه به کوچک، یکسان و بزرگ تقسیم شده و از طعم بهتری برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان به راحتی با خوردن این میوه‌ها، می‌توانند طعم مطلوب آن را تشخیص دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: شکل ظاهری میوه‌های ارگانیک نسبت به سایر میوه‌ها قابل تشخیص نیست و با قرار دادن این دو محصول در شرایط یکسان، می‌توان رنگ مطلوب آن را تشخیص داد.

این مسئول پیرامون وضعیت استان قزوین در تولید میوه‌های ارگانیک می‌گوید: استان قزوین برای تولید محصول ارگانیک نخست سعی کرده محصول سالم را تولید کند و در کنار آن تولید محصول ارگانیک را نیز انجام دهد چرا که سازمان جهاد کشاورزی این استان با تولید محصولات سالم که برای تولید این محصولات نیاز به بازه زمانی زیادی نیست سعی می‌کند سالم‌ترین مواد غذایی را در زمان کوتاه‌ در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان داشت: در تولید برخی از محصولات مانند عدسی کوهین کشاورزان قزوینی به هیچ عنوان سم و کود شیمیایی استفاده نکرده‌اند و این محصولات دوره‌گذار را به علت عدم مصرف ماده شیمیایی گذرانده‌اند و می‌توان آنها را در زمان کوتاه‌تری به محصولات ارگانیک تبدیل کرد.

وی متذکر شد: کشاورزان قزوینی در برخی از محصولات مانند انگور، گندم، پسته، قارچ و محصولات گلخانه‌ای در حال تولید محصول ارگانیک هستند که اکنون محصولات آنان در مرحله گذراندن دوره‌گذار است که پس از این دوره محصولات آنان به ارگانیک تبدیل می‌شود.

صفری خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان و کشاورزان قزوینی متقاضی تولید محصولات ارگانیک از جمله گندم، پسته و گلخانه‌ای هستند که سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این راستا اعتبارات لازم را برای تولید این محصولات به آنان پرداخت کرده تا بتوانند محصولاتشان را به ارگانیک تبدیل کنند.

کشمش نخستین محصول ارگانیک در قزوین است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: کشمش نخستین محصول ارگانیک در استان قزوین است که کشاورزان قزوینی موفق به تولید آن شدند که میزان قابل توجهی از این محصول تولید شده در این استان با توجه به نوع و حجم تولید سالانه به کشورهای همسایه عربی صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه کشمش ارگانیک در سال گذشته به میزان 700 تن و سال 89 بیش از یک هزار و 300 تن صادر شده است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم این محصول در سال جاری به میزان 500 تن به کشورهای همسایه عربی صادر شود.

این مسئول با بیان اینکه صادرات کشمش ارگانیک از چند سال گذشته در استان قزوین توسط بخش خصوصی شروع شده، خاطرنشان کرد: هر سال بین 300 تا 800 تن این محصول به کشورهای همسایه عربی صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هنوز به صورت مستقیم وارد صادرات محصولات ارگانیک نشده، ادامه داد: از آنجایی که این محصولات غذای سالمی هستند بر این اساس این سازمان تلاش می‌کند این محصولات در ابتدا توسط آحاد جامعه مصرف و سپس در صورت تولید انبوه به سایر کشورها صادر شود.

وی تصریح کرد: شرکت‌های خصوصی به صورت مستقیم با سایر کشورها قرارداد صادرات محصولات ارگانیک از جمله سبزی و گوجه فرنگی منعقد می‌کنند و خوشبختانه مردم این کشورها نیز استقبال خوبی از این محصولات دارند.

صفری با اشاره به اینکه تولید محصولات ارگانیک در استان قزوین محدود است، اضافه کرد: به همین دلیل مسئولان مربوط سازمان جهاد کشاورزی این استان برای عرضه این محصولات بازارچه ایجاد نمی‌کنند، چرا که به دلیل استقبال مردم در کوتاه‌ترین زمان توسط آنان خریداری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: جهاد کشاورزی با دایر کردن نمایشگاه‌های مختلف در این استان، غرفه‌های به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان محصولات ارگانیک قرار می‌دهد تا این محصول را به مصرف‌کنندگان معرفی و عرضه کنند.

صفری با بیان اینکه طبق تحقیقات علمی، تولید محصول ارگانیک نسبت به سایر میوه‌ها اقتصادی‌تر است، افزود: کشاورزان باید برای به دست آوردن درآمد بیشتر در تولید این محصولات مصمم‌تر باشند تا بتوانند درآمد خود را با تولید محصول ارگانیک بیشتر کنند.

این مسئول با بیان اینکه تولید محصول ارگانیک در بین تولیدکنندگان و کشاورزان اقدام جدیدی است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل برخی از آنان از وضعیت درآمدزایی و نحوه اقتصادی تولید این محصول دغدغه دارند که در این راستا جهاد کشاورزی استان قزوین در ابتدا تلاش کرده با تعداد محدودی از آنان همکاری کند تا با نتیجه رسیدن این طرح سایر تولیدکنندگان نیز به راحتی استقبال کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه قیمت محصولات ارگانیک نسبت به سایر میوه‌ها 20 تا 30 درصد گران‌تر است، عنوان کرد: تولیدکنندگان با تولید این محصولات می‌توانند از درآمد بیشتری برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه وضعیت خرید میوه‌های ارگانیک در قزوین مطلوب است، بیان داشت: از آن جایی که این محصولات ضایعات ندارند و کامل‌ترین، سالم‌ترین و طبیعی‌ترین مواد غذایی هستند، مصرف‌کنندگان به خرید آنها تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

صفری با اشاره به اینکه در چند سال گذشته در سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان قزوین این استان پایلوت تولید میوه‌های ارگانیک نام‌گذاری شده است، اذعان داشت: مسئولان مربوطه این سازمان برای افزایش تولید این محصولات تلاش می‌کنند تا بتوانند قدمی برای تولید محصولات کشاورزی پایدار در این استان بردارند.

این مسئول ابراز داشت: اکنون تولیدکنندگان استان قزوین تنها در برخی از محصولات کشاورزی، میوه‌های ارگانیک تولید می‌کنند، به همین دلیل میزان تولید این میوه‌ها کم است که باید با هدف‌گذاری مناسب و تشویق کشاورزان تولید این محصولات را در این استان ارتقا داد.

وی اذعان داشت: جهاد کشاورزی استان قزوین با شهرداری این استان نیز هماهنگی کرده تا در محله‌هایی که میادین میوه و تره‌بار دارد غرفه‌هایی با قیمت پایین‌تر در اختیار تولیدکنندگان محصولات ارگانیک قرار دهد تا آنان بتوانند محصولاتشان را به مصرف‌کنندگان عرضه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین متذکر شد: با به میزان رسیدن تولید میوه‌های ارگانیک در بازار هیچ مشکلی پیرامون تأمین غرفه برای فروش محصولات ارگانیک در این استان وجود ندارد.

سالم‌ترین محصولات کشاورزی جهان در ایران تولید می‌شود

مسعود ربانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: میانگین میزان مصرف سم و کود شیمیایی محصولات کشاورزی ایران به نسبت کشورهای اروپایی و جهانی پایین‌تر است بر همین اساس این محصولات سالم‌ترین مواد غذایی در جهان هستند.

وی با اشاره به اینکه در تولید محصولاتی که هیچ نوع ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود، سالم‌ترین و طبیعی‌ترین مواد غذایی هستند که سلامت انسان را 100 درصد تضمین می‌کند، اذعان داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در تولید این محصولات مصمم‌ است تا سلامت مصرف‌کنندگان را ارتقا دهد.

این مسئول خاطرنشان کرد: اکنون تولیدکنندگان این استان در برخی از محصولات کشاورزی ارگانیک تولید می‌کنند به همین دلیل میزان تولید این میوه‌ها در بازار این استان کم است.

ربانی با اشاره به اینکه برخی از مردم نگران هستند که محصولات ارگانیک سالم‌ترین محصولات‌اند و محصولات دیگر سالم نیستند، اظهار داشت: اصلاً این طور نیست کشاورزان محصولاتشان را با هدف سالم‌ترین محصول تولید می‌کنند و در برخی موارد که محصولات غیر سالم تولید می‌شود به علت اشتباه کشاورزان از جمله عدم زمان مناسب سم‌پاشی است که باید با آموزش با آنان تولید این محصولات را نیز کاهش داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه میوه‌های ارگانیک سالم‌ترین، طبیعی‌ترین مواد غذایی برای مصرف‌کنندگان است، متذکر شد: مصرف‌کنندگان قزوینی از سلامت میوه‌های که اکنون در بازار هستند مطمئن باشند و در مصرف آنها هیچ نگرانی نداشته باشند.

انتهای پیام/77009/ق20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول