اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فعال زیست‌محیطی لرستان گزارش می‌دهد

نقش اساسی کوه‌ها در تولید 80 درصد آب‌های شیرین جهان

خبرگزاری فارس: کوه‌ها نقشی اساسی در تولید و توزیع 80 درصد آب‌های شیرین جهان دارند، پس باید از آن‌ها به‌درستی استفاده کنیم.

نقش اساسی کوه‌ها در تولید 80 درصد آب‌های شیرین جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، سال 2002 از سوی سازمان ملل به عنوان سال جهانی کوه‌ها نامیده شده بود و در سال پس از آن، مجمع عمومی سازمان ملل روز یازدهم دسامبر را «روز جهانی کوهستان» نامید.

برخی نامگذاری‌ها بهانه و فرصتی را برای ایجاد آگاهی در مورد اهمیت کوهستان در چرخه زیست، روشن ساختن فرصت‌ها و محدودیت‌ها در موضوع توسعه در کوهستان و انجام همکاری‌هایی که می‌تواند سبب تغییرهای مثبت در کوه‌ها شود را فراهم می‌کند.

هرساله شاهدیم همانند هر مناسبت دیگر موضوعی به عنوان شعار این روز انتخاب می‌شود، مانند: کوه‌ها و جنگل‌ها، اقلیت‌های کوه‌نشین، مدیریت بلایا در کوهستان، امنیت غذایی در کوهستان و ... و اخیراً نیز سازمان غذا و خواربار ملل متحد (FAO، هماهنگ‌کننده این روز)  پاسداشت زندگی کوهستانی (Celebrating Mountain Life) را موضوع روز کوهستان اعلام کرده بود.

در عین حال قرار شده است که در برنامه‌های جاری، به جای تمرکز روی یک موضوع خاص، مسائل گوناگون مربوط به محیط‌های کوهستانی مانند موضوع آب، تنوع زیستی، گرمایش جهانی، و توسعه پایدار مطرح شود، لذا انجمن کوهنوردی خرم‌آباد همچون چند سال گذشته، همگام با دیگر فعالان محیط‌ زیست و دست‌اندرکاران گروه‌های کوهنوردی همه طبیعت دوستان را به فعالیت در این زمینه حول شعار همکاری کوهنوردان، «راهی برای حفاظت کوهستان» دعوت می‌کند.

وی در ادامه چند راهکار ساده برای حفظ محیط کوهستانی و طبیعت به شرح زیر پیشنهاد کرد.

در اولین قدم در بدو حرکت باید ظروف و پاکت‌های پلاستیکی را از کوله‌پشتی و یا صندوق عقب اتومبیل حذف و با جایگزین کردن ظروف دائمی، روزنامه و پارچه به جای وسایل پلاستیکی همچون سفره و ... از پیش پاکیزگی طبیعت را تضمین کنیم.

بدانیم حذف اره و تبر از کوله‌پشتی و یا صندوق عقب ماشین ضامن بقای درختان است.

با خودروی خود تا آنجا که جاده وجود دارد، برانیم و به حریم زندگی جانوران تجاوز نکنیم. اصرار ما برای چند صدمتر بیشتر راندن با ماشین در طبیعت نتیجه‌اش تخریب گیاهان و بافت زنده خاک طبیعت است.

سعی کنیم از مسیرهای پاکوب و مالرو قبلی تردد کرده و از ایجاد مسیرهای جدید و فرعی اجتناب کنیم.

گاهی به همراه داشتن یک کپسول پیک‌نیکی نیم کیلویی در برنامه طبیعت‌گردی ضمن تأمین رفاه خودمان ضامن بقای گیاهان و درختان اطرافمان می‌شود.

در صورت نیاز برای برافروختن آتش محلی را انتخاب کنیم که به اندازه کافی از چمن، گیاهان سبز و درختان فاصله داشته باشد، چراکه برافروختن آتش بر روی گیاهان سبز باعث تخریب طبیعت و چشم‌انداز آن می‌شود.

زباله‌ها مهم‌ترین قسمت برنامه هستند و باید آن‌ها را به شهر بازگردانیم و یا مثلاً پوست میوه‌ها را در محل مناسبی چال کنیم، به یاد داشته باشیم سوزاندن زباله‌ها آخرین راهکار است.

بعضی پرندگان علاقه به بازی کردن و یا بلعیدن کاغذهای رنگی دارند، رها کردن یک پوست شکلات ناقابل در طبیعت ممکن است، باعث مرگ پرنده‌ای شود.

رها کردن قوطی کنسرو در طبیعت ممکن است باعث ایجاد حس کنجکاوی و تماس حیواناتی چون روباه و گرگ و ... شده و باعث ایجاد زخم و عفونت پوزه و زبان حیوانات شود ضمن اینکه مصرف آب فاسد شده در ته‌مانده این ظروف که دارای مواد نگهدارنده هستند، می‌تواند باعث بیماری و تلف شدن پرندگان و جوندگان کوچک شود.

بدانیم وجود زباله در برکه‌ها و جویبارها باعث آلودگی آب می‌شود، ضمن اینکه پاکت‌های پلاستیکی مانند تله عمل کرده و باعث گرفتاری و تلف شدن جانوران آبزی می‌شود.

وجود جانورانی مثل مار در چرخه اکوسیستم دارای نقشی کاملاً مثبت و متعادل‌کننده بوده و هر گونه تغییر در جهت از بین بردن این حیوانات می‌تواند لطمه سنگینی به محیط زیست وارد کند، بدانید مار تا احساس خطر نکند حمله نمی‌کند، حتی قبل از حمله اگر فرصتی داشته باشد، به شما هشدار می‌دهد، بنابراین از کشتن این حیوان خودداری کنیم و کلاً در صورت مواجهه با حیوانات از تعقیب آنان پرهیز کنیم.

و اما سخنی با کوهنوردان حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای که انتظار می‌رود در کلاس‌های آموزشی کوهپیمایی مبانی حفظ کوهستان را تعلیم دیده باشند.

مشاهده زباله در بعضی نقاط مرتفع که پای خانواده‌ها و عموم مردم به آنجا باز نشده مثل مسیرهایی از کوه همچون ارتفاعات مسیر سیار، گپ شیر، سه سوار و ... نگران‌کننده است و این امر نشان می‌دهد که بحث حفظ محیط‌‌های کوهستانی باید نه تنها برای عموم بلکه برای تیم‌ها و گروه‌های کوهنوردی نیز نهادینه شود، چراکه کوه‌ها نقشی اساسی در تولید و توزیع 80 درصد آب‌های شیرین جهان دارند، بنابراین پخش زباله در این محیط‌ های پاک بی‌تأثیر در آلودگی آب‌ها نیستند، ضمن اینکه در لرستان آنچه که باعث زیبایی و جذب گردشگر در حوزه اکوتوریسم ورزشی می‌شود، همین پاکی محیط کوهستان است که امید می‌رود قشر کوهنورد و گردشگران حرفه‌ای به عنوان الگوهای رفتاری در این زمینه همت لازم را به خرج دهند.

================================

یادداشت از شهاب احمدوند فعال زیست‌محیطی لرستان

================================

انتهای‌پیام/2304/م40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول