اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در زاهدان صورت گرفت

صلح و سازش دو طایفه در سیستان و بلوچستان پس از 18 سال

خبرگزاری فارس: دو طایفه گمشادزهی و شهنوازی پس از 18 سال درگیری و نزاع و به قتل رساندن 40 نفر از افراد طوایف، در زاهدان صلح و سازش کردند.

صلح و سازش دو طایفه در سیستان و بلوچستان پس از 18 سال

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، دو طایفه گمشادزهی و شهنوازی پس از 18 سال نزاع و درگیری در حالیکه تاکنون 40 تن از افراد طایفه خود را در این درگیری به قتل رسانده‌اند، امروز صلح و سازش کرده و دوباره عهد دوستی و اخوت بستند.

نماینده طایفه گمشادزهی پیش از ظهر امروز در مراسم صلح و آشتی دو طایفه فوق اظهار داشت: قرآن برای حفظ وحدت، برادری و انسجام تاکید کرده و مسلمان را از کینه، عداوت و دشمنی نهی کرده است.

محمدگل گمشادزهی بیان کرد: تعصبات قومی و طایفه‌ای تفکرات جاهلیت بوده و حربه‌ای برای از بین بردن قبایل است.

وی افزود: دو طایفه گمشادزهی و شهنوازی سال‌های متمادی با صلح و صفا در کنار هم زیسته و وصلت‌های نزدیک انجام داده‌اند اما به دلایل پاره‌ای از مسائل بین آن‌ها بیش از 18 سال اختلاف و درگیری رخ داد و این اختلاف و ناراحتی به گونه‌ای بود که در این مدت 40 تن قربانی در پی داشت.

نماینده طایفه گمشادزهی اضافه کرد: در این مدت بزرگان و سران طوایف مسئولان امنیتی، قضایی و غیره تمام تلاش خود را برای برقراری صلح و سازش بین این دو طایفه انجام دادند که سرانجام امروز شاهد آشتی و سازش این دو طایفه هستیم.

وی ادامه داد: بسیاری از کودک‌ها یتیم و بسیاری از زنان بیوه و بسیاری از زندگی‌ها بر اثر این درگیری و نزاع از هم پاشیده شده است که امروز با این صلح و آشتی آتش خشم و کینه در دل هر دو طایفه خاموش شد.

نماینده طایفه شهنوازی نیز در این مراسم اظهار داشت: تلاش‌های زیادی برای رفع اختلاف و برقراری صلح و سازش بین این دو طایفه شده بود اما نتیجه‌ای در پی نداشت.

حاج صالح محمد شهنوازی افزود: در مدت درگیری این دو طایفه که 18 سال است، نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان یک نفر را به صورت مشخص مخصوص این پرونده قرار دادند که هرکاری که برای صلح و سازش بین این دو طایفه باید انجام شود، اجرایی شود.

وی گفت: امروز شاهد تلاش‌های مسئولان استان برای برقراری این صلح و آشتی هستیم که جای تقدیر و تشکر دارد.

نماینده طایفه شهنوازی بیان کرد: راه و رسم مردانگی و جوانمردی گذشت و ایثار بوده و جنگ و کشتار و آدم‌کشی در دین اسلام حرام است.

وی گفت: رشد و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در راستای وحدت و اتحاد و انسجام است و این درگیری‌ها نقشه دشمنان است که می‌خواهند ما درون خودمان دچار اختلاف باشیم و آن‌ها برای ما حکومت کنند.

نمایندگان طوایف گمشادزهی و شهنوازی در ادامه از تمامی مسئولان امنیتی، انتظامی، علما و سران و ریش سفیدان به سبب اینکه دوباره این دو طایفه را در صلح و دوستی کنار هم جمع کردند قدردانی کردند.

انتهای پیام/75004/ر30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول