اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

علاوی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق شد

خبرگزاری فارس: رئیس فهرست العراقیه ضمن موافقت با پیشنهاد نخست‌وزیر عراق مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام، از او خواست از قدرت کناره‌گیری کند.

علاوی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «السومریة نیوز»، «ایاد علاوی» رهبر فهرست العراقیه که دیروز شاهد تظاهرات مردمی علیه فهرست سیاسی خود بود، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام و تشکیل دولت موقت از سوی پارلمان برای نظارت بر انتخابات شد.

این درحالی است که دیروز مردم در کربلا، علیه او و فهرستش شعار سر دادند و او را ابزار و بازیچه عربستان دانستند.

علاوی بی‌توجه به این شعارها اعلام کرد: تداوم اوضاع جاری در عراق موجب تشدید بحران و تنش موجود خواهد شد و باید انتخابات زودهنگام برگزاری شود و یک دولت موقت از سوی پارلمان برای نظارت بر برگزاری این انتخابات تشکیل شود.

وی افزود: پس از آن نیز باید انتخاباتی عمومی و شفاف تحت نظارت مستقیم سازمان ملل برگزار شود. لذا فراکسیون همپیمانی ملی باید جانشینی برای نخست‌وزیر انتخاب کنند و دولتی را تشکیل دهند که به قانون اساسی و اجرای کامل توافق اربیل پایبند باشد.

علاوی بار دیگر با دیکتاتوری خواندن دولت کنونی تصریح کرد: عراق در بدترین وضعیت قرار دارد...و هیچ گزینه‌ای جز برکناری دولت کنونی و زمینه‌سازی برای حل‌وفصل ریشه‌ای، مسالمت‌آمیز و حقیقی بحران موجود در کشور وجود ندارد.

وی تاکید کرد که دلیل خلاء به وجود آمده در عراق، غیاب «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور کشور از عرصه سیاسی به دلیل بیماری است.

نخست‌وزیر عراق نیز 30 دسامبر 2012، در واکنش به اعتراض‌های موجود در عراق از شرکای سیاسی خود خواست که به انتخابات زودهنگام روی آورند زیرا بهترین راهکار برای حل بحران کشور است و اعلام کرد که مخالف تجزیه کشور و طائفه‌گری است.

«حسن السنید» و «جبار الکنانی» و تعدادی دیگر از رهبران ائتلاف مالکی از این گزینه حمایت کرده‌اند و در سایه تداوم بحران کشور، برگزاری انتخابات زودهنگام را بهترین گزینه می‌دانند اما رهبر جریان صدر چند روز پیش، به صراحت با این پیشنهاد مخالفت کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول