اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی:

استقلال سیاسی نیازمند عدم وابستگی اقتصادی است

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت و پیگیری اصل 44 گفت: استقلال سیاسی نیازمند عدم وابستگی اقتصادی است و اکنون اقتصاد ما به همان کشورهایی وابسته است که شدیدترین جنگ اقتصادی را بر ضد ما اعمال می‌کنند.

استقلال سیاسی نیازمند عدم وابستگی اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حمیدرضا فولادگر امروز در نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی، راهکارها و چالش‌ها اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی را به روشنی تبیین کرده‌اند اما نکته مهم آن است که هنگام عمل کردن آنها را تفسیر به رای نکنیم چرا که به خوبی روشن هستند.

وی با بیان اینکه از اهداف جنگ اقتصادی دشمنان بر ضد ما این است که ما را از برنامه‌‌های پیشرفت باز دارد، افزود: ما در اقتصاد مقاومتی نباید از موضع تدافع برخورد کنیم بلکه لازم است این موضع تهاجمی خود را نیز حفظ کنیم بنابراین نخستین اصل اقتصاد مقاومتی ایستادگی و صبر در پیشبرد برنامه‌های توسعه کشور است.

فولادگر با بیان اینکه دشمن با دمیدن روحیه ناامیدی سعی دارد ما از برنامه‌های توسعه اقتصادی دست بکشیم، گفت: رشد اقتصادی ایران در بهترین وضعیت در سال‌های گذشته چهار درصد بوده این در حالی است که کشورهای در حال توسعه رقیب در منطقه رشد اقتصادی هشت درصدی دارند و این موضوع نشان می‌دهد که رسیدن به رتبه نخست منطقه مطابق چشم‌‌انداز 1404 امکان‌پذیر نیست اما این موضوع دلیل نباید سبب یأس و دست کشیدن از برنامه‌ریزی‌های اقتصادی ما شود.

وی مطابق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه مردمی کردن اقتصاد در برابر دولتی کردن آن دومین شاخصه‌ مهم اقتصاد مقاومتی است، گفت: در این راه تکیه بر سیاست‌های اصل 44، رفع موانع سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار از اهمیت ویژه‌ای و در واقع وارد کردن مردم در صحنه فعالیت‌های اقتصادی برخوردار است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور درباره متمرکز کردن مدیریت متمرکز اقتصادی تصریح کرد: این طرح به لحاظ متمرکز کردن اجرای سیاست‌ها صحیح به نظر می‌رسد اما اگر این حرف شائبه دولتی کردن اقتصاد و بازگشت به سیاست‌های شبه سوسیالیستی اول انقلاب برآید این موضوع با اصل 44 و بیانات رهبری همسو نیست.

وی استفاده بهینه از زمان و هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری اقتصادی و بهینه‌سازی مصرف را از دیگر شاخص‌های اقتصاد مقاومتی بر شمرد و تاکید کرد: به این نکته باید توجه داشته باشیم که مطابق فرمایش رهبری در اقتصاد مقاومتی بحث بهینه‌سازی مصرف در میان است که آن را اقتصاد ریاضتی متمایز می‌کند.

وی تکیه بر محصولات و فناوری‌های دانش‌بنیان و حمایت از تولید ملی را از دیگر شاخص‌ها برشمرد و گفت: نکته مهمی که رهبر انقلاب بر آن تکیه بسیار دارند این است که تهدیدهای تحریم و جنگ اقتصادی را به فرصت اصلاح ساختار اقتصادی خود تغییر دهیم.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید و اصل 44 با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب قصد داشتیم اقتصاد نفتی خود را تغییر دهیم، تاکید کرد: تحریم‌های اخیر سبب شد شکنندگی ساختار اقتصادی و میزان وابستگی ما به درآمد نفتی مشخص شود.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی ما در دفاع از ارزش‌های انقلابی در برابر بیگانگان خلاصه می‌شود، تاکید کرد: اگر بخواهیم در سیاست، تهاجمی عمل کرده و زیر بار نظام سلطه نرویم نیازمند استقلال اقتصادی در کنار آن هستیم به این معنا که باید در زمینه اقتصادی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

فولادگر با بیان اینکه ایستادن در برابر نظام سلطه نیازمند اسلحه‌ای همچون اقتصاد نیز هست، ادامه داد: ما باید این تناقض را برطرف کنیم که اقتصاد ما وابسته به همان کشورهایی باشد که شدیدترین جنگ اقتصادی را علیه ما اعمال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب بحث اقتصاد مقاومتی را از شهریور 89 تاکنون مطرح کردند، تأکید کرد: رهبری با روشن‌بینی خاصی از دو سال پیش شرایط کنونی را پیش‌بینی و راجع به آن هشدار داده بودند پنج سال است نام‌گذاری سالیانه را بر پایه اقتصاد قرار داده‌اند اما دولت، مجلس و نهادهای درگیر، این هشدارها را کمتر جدی گرفته و کشور را برای جنگ اقتصادی آماده نکرده‌اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بودجه‌ای که در دو سال اخیر دولت به مجلس ارائه و با کمی تغییر تأیید شد عادی بود و شرایط بودجه مقاومتی را نداشت بنابراین کشور را برای جنگ اقتصادی و اقتصاد مقاومتی مورد هشدار رهبر آماده نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه فشار دشمنان در زمان جنگ سبب تقویت و بازسازی صنایع نظامی ایران شد به گونه‌ای که امروز حرف نخست منطقه را در این زمینه می‌زنیم ،اظهار کرد: اکنون نیز نکات ضعف اقتصاد ایران به واسطه همین تحریم‌ها بر ما روشن شده است و می‌توان حمایت ارز تولید ملی، اقتصاد دانش‌بنیان و تکیه بر درآمدهای غیر نفتی، حمایت و افزایش از صادرات، درست اجرا کردن نظام‌های مالیاتی، عوارض و موارد دیگر تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم.

فولادگر تاکید کرد: برای محقق شدن تمام هفت شاخص بیان شده در گرو کار تلاش و همت مضاعف و جهاد اقتصادی در راستای جبران عقب‌ماندگی‌ها است که شاخص هشتم را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار اقتصادی کشور سخت است و اینجاست که فلسفه نام‌گذاری‌های سال‌های اخیر مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب از هفت سال پیش در هر جلسه‌ای که با مسئولان دولت داشتند بر جهاد اقتصادی، همت و کار مضاعف و به ویژه اجرای اصل 44 به عنوان راهکار اساسی اصلاح ساختار اقتصادی کشور اشاره کردند و لازم است مسئولان رهنمودهای ایشان را در این زمینه بیش از پیش جدی بگیرند.

انتهای پیام/63008/ت40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول